Swebus kör Lokaltrafik Umeå från 16 Juni

Startat av P-J.E, 26 februari 2008, 19:39:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

P-J.E

Grattis Swebus som kammade hem lokaltrafiken i Umeå för 6+3 år framöver

Jona

Citat från: P-J.E skrivet 26 februari 2008, 19:39:40 PM
Grattis Swebus som kammade hem lokaltrafiken i Umeå för 6+3 år framöver


Håller på och packa för fotoresa som jag sticker på imorgon. Så jag har lite fullt upp just nu.
Skulle man kunna få be dig hänvisa till lite mer info i ämnet. Tex tidningartikel eller annan länk. Orkar inte leta själv just nu.

Tackar på förhand...

/J
MVH Filosofen Jona


Walter

Kul för Swebus som förlorat en del på sistone. Dock skiljde det inte mycket mot övriga. Men först sk det väl överklagas som vanligt?

Verkar ont om tid att ta över redan i juni om man ska skaffa många nya bussar eller är det inte ett krav. Kan man eftermontera hörslingor. Alkolås går ju.


Kanske kan detta samordnas med nya bussar till Gävle? En del nya bussar köps till Gävle so få skicka en del till Umeå? Så klarar man ålderskraven. Bara en tanke.  Swebus har väl inte många stadsbussar på lager förutom Kalmar och senare Stockholm men dom lämnar man ju senare än när man ska tillträda i Umeå.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jona

Citat från: Rickardo skrivet 26 februari 2008, 20:16:15 PM
http://www.vk.se/senastenyttart.jsp?article=170643&categorylist=10,4,6,32,39

Tackar så hemst mycket för att du fixade länken. Trodde inte tidningarna här i denna lands-ände vaknat ännu!

En följdfråga i ämnet är ju om Rätt bolag vann?

Kommer Swebus kunna samordna personal och tjänster med all övrig trafik dom har i området? Jag menar någonting måste dom ju räknat hem detta på jämfört med vad veolia tidigare hade gjort. (och vad swebus hade räknat på sist!)

Lite tidigt och spekulera men hur tänkte Swebus lösa alla krav som Veolia inte löst hittills. Eller har man andra krav i upphandlingen denna gång.

Nya bussar kanske.

Hur swebus är jämfört med Veolia är nog svårt att sia om. Eller tror ni att Swebus blir bättre för förare och resande än vad Veolia är? Personligen tror jag det är ganska så lika.

MVH Jona
MVH Filosofen Jona

homer

Citat från: Walter skrivet 26 februari 2008, 20:20:30 PM
Kul för Swebus som förlorat en del på sistone. Dock skiljde det inte mycket mot övriga. Men först sk det väl överklagas som vanligt?

Swebus har väl inte många stadsbussar på lager förutom Kalmar och senare Stockholm men dom lämnar man ju senare än när man ska tillträda i Umeå.

Blir några 12 meters volvo i 46 serien över från björknäs i augusti

Ersa

#6
Man tar över trafiken under semestern mitt i den "rejäla" lågtrafiken, så det kommer inte att krävas så många bussar. Det måste till några fler i mitten på augusti 2008 då det blir hösttidtabell, och först i mitten på oktober 2008 krävs det att alla nya bussar är på plats, ty det är då vintertidtabellen drar igång.

Kul för Swebus att de avancerar i Västerbotten, tvärtemot t.ex övriga norra Sverige.  :)

Maxålder för fordon i Västerbotten är 14 år, men som det står i artikeln är miljökraven så högt ställda att nog bara etanolvagnar (t.ex mina tre favorit-MaxCis) klarar av att bli så gamla.

Jag undrar vad det kan tänkas bli för flygbussar man får köra?  :)

Bussmicke

Det var sjutton så fort den upphandlingen gick.
Gjorde man en snabbupphandling?
Trodde inte ny trafikutövare skulle ta över förrän nästa år eller så.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 26 februari 2008, 20:57:24 PM
Trodde inte ny trafikutövare skulle ta över förrän nästa år eller så.

Trafikstart den 16:e juni 2008.

Jan

Citat från: Verspieder skrivet 26 februari 2008, 20:52:49 PM
Man tar över trafiken under semestern mitt i den "rejäla" lågtrafiken, så det kommer inte att krävas så många bussar. Det måste till några fler i mitten på augusti 2008 då det blir hösttidtabell, och först i mitten på oktober 2008 krävs det att alla nya bussar är på plats, ty det är då vintertidtabellen drar igång.

Kul för Swebus att de avancerar i Västerbotten, tvärtemot t.ex övriga norra Sverige.  :)

Maxålder för fordon i Västerbotten är 14 år, men som det står i artikeln är miljökraven så högt ställda att nog bara etanolvagnar (t.ex mina tre favorit-MaxCis) klarar av att bli så gamla.

Jag undrar vad det kan tänkas bli för flygbussar man får köra?  :)

Det kommer nog att bli Kalmars stadsbussar i Umeå nu.
I branschen 37 år

Bussmicke

Citat från: Verspieder skrivet 26 februari 2008, 20:59:24 PM
Trafikstart den 16:e juni 2008.

Nej men att den nya upphandlingen gick så fort, det är det som förvånar mig.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Får man nu gissa att Swebus tar och flyttar upp sina "diligenser" till Ultragaraget kvartetet bredvid?
Det kanske inte är helt uppåt väggarna att gissa att Veolia E4 i sin tur kan överta Swebus nuvarande lokal?
Antalet bussar för Swebus Umeå samt Veolia E4 Umeå borde ju vara ganska lika.

Cero

Citat från: Verspieder skrivet 26 februari 2008, 20:52:49 PM

Maxålder för fordon i Västerbotten är 14 år, men som det står i artikeln är miljökraven så högt ställda att nog bara etanolvagnar (t.ex mina tre favorit-MaxCis) klarar av att bli så gamla.

Jag undrar vad det kan tänkas bli för flygbussar man får köra?  :)

Håll du hårt i dina MaxCi och Omnilink om du gillar dem. Det kommer sannolikt inga nya Scania till björkarnas stad på nio år. ;)


Walter

Citat från: homer skrivet 26 februari 2008, 20:49:19 PM
Blir några 12 meters volvo i 46 serien över från björknäs i augusti

Varför göra sig av med 8 år gamla bussar? Finns väl avsättning för dessa i SL-land?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Walter

Citat från: Jan skrivet 26 februari 2008, 21:02:39 PM
Det kommer nog att bli Kalmars stadsbussar i Umeå nu.

Klarar dessa miljökraven?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!