Författare Ämne: KR-Trafik AB  (läst 1083 gånger)

Utloggad Åkarns Kalle

• Medlem
  • Antal inlägg: 806
KR-Trafik AB
« skrivet: 25 februari 2008, 22:33:49 PM »
Hej vem äger KR-trafik AB har för mig att en var från Klövsjö och en från Rätan eller ? 
har också för mig att det var en Pettersson inblandad (hmm hette han Gunnar pettersson ?)

är jag ute å cyklar eller ?

mvh Åkarns Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG samt Fraktarna numera kör vi mest för X-Trafik

Utloggad Staffan Sävenfjord

• Administrator
  • Medlem
  • Antal inlägg: 19197
    • Mina bussbilder (under uppbyggnad)
SV: KR-Trafik AB
« Svar #1 skrivet: 25 februari 2008, 23:00:12 PM »
Hej vem äger KR-trafik AB har för mig att en var från Klövsjö och en från Rätan eller ? 
har också för mig att det var en Pettersson inblandad (hmm hette han Gunnar pettersson ?)

är jag ute å cyklar eller ?

mvh Åkarns Kalle

I dag ägs KR Trafik av Gunnar Sahlén och Orusttrafiken. Jag har sett en uppgift om att de äger 75 respektive 25 procent.
I sammanhanget kan nämnas att Stadsbussarna i Östersund ägs till 50 procent av KR Trafik och 50 procent av Orusttrafiken. Vilket innebär att Orusttrafiken genom sitt ägande i KR Trafik i praktiken äger mer än 50 procent.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Utloggad Ersa

• スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • Antal inlägg: 4680
« Svar #2 skrivet: 26 februari 2008, 05:23:24 AM »
Det stämmer att firman grundades av två taxiåkare. Gunnar från Klövsjö och Bengt från Rätan som omkring 1990 endast hade varsin skolbuss. De ägde länge 50% av firman vardera, men den senare sålde dock sin andel i företaget  (var det 2002-2003?) till Gunnar samt Orusttrafiken så att ägarförhållandet blev 75-25 som Staffan skriver.

Stadsbussarna i Östersund AB är ett dotterbolag som idag bara har ansvaret för just den trafik som firmanamnet står för.

Utloggad Bjarne-W

• Medlem
  • Antal inlägg: 159
  • Ägare av tidningen Bussbranschen
« Svar #3 skrivet: 26 februari 2008, 12:28:46 PM »
För den som prenumererar på Bussbranschen kan jag avslöja att det kommer ett 3-sidor långt intresant reportage (intervju) med Gunnar Sahlén - vd (ägaren) av KR-Trafik i marsnumret. Sahlén är bitsk och underhållande att läsa.
BW