Permanentade huvudsträckningar - När ?

Startat av Bengt Jönsson, 18 februari 2008, 17:53:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

När var hela sträckorna mellan Göteborg - Stockholm, Stockholm - Malmö resp. Göteborg - Malmö helt och hållet belagda (permanentade som man uttryckte det förr i världen)
Ävenså sträckan Göteborg - Jönköping

Jag tänker både på asfalt, oljegrus såsom betong

/Bengt

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 18 februari 2008, 17:53:08 PM
När var hela sträckorna mellan Göteborg - Stockholm, Stockholm - Malmö resp. Göteborg - Malmö helt och hållet belagda (permanentade som man uttryckte det förr i världen)
Ävenså sträckan Göteborg - Jönköping

Jag tänker både på asfalt, oljegrus såsom betong

/Bengt

Under 1950-talets början, när farfar brukade ta med oss på söndagsutflykt (som av någon anledning alltid gick till Gyllene Uttern i Gränna) var vissa delar av nuvarande riksväg 40 fortfarande grusväg.
När det gäller beläggning förmodar jag att du också räknar gatsten, som var en vanlig beläggning på nuvarande E6 även söder om Göteborg.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 februari 2008, 19:07:02 PM
Under 1950-talets början, när farfar brukade ta med oss på söndagsutflykt (som av någon anledning alltid gick till Gyllene Uttern i Gränna) var vissa delar av nuvarande riksväg 40 fortfarande grusväg.
När det gäller beläggning förmodar jag att du också räknar gatsten, som var en vanlig beläggning på nuvarande E6 även söder om Göteborg.


Men vilken sträckning Göteborg - Stockholm var först med fullständig beläggning?  Via Jönköping eller via Örebro och vidare via Västerås eller Eskilstuna?

/B

Niklas Bygdestam

Inget svar på något som Staffan och Bengt skriver ;)
Men en fråga istället. E4 i Uppsala är gamla riksväg 13. När blev den asfalterad eller belagd, dvs inte blev grusväg? Vägen mellan Uppsala och Stockholm var ganska primitiv ända till 1960-talet då man satte igång att bygga motorväg i Uppsala. Men kan delar ha varit grus mellan Uppsala och Stockhom så sent som 1940- eller 1950-talen?

Har hört berättelser om riksväg 13 (E4) vidare norrut. Det berättas att kanske fram till tidigt 1960-tal var dåvarande riksväg 13, numera E4 grusväg på vissa avsnitt norrut. Kanske någon här som upplevt detta?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Anders Noren

Vägen mellan Skutskär och Gävle stenlades i alla fall 1937, om jag inte minns fel från en tidningsartikel för några år sedan. Gatstenen finns kvar under asfalten!

Anders

David M

Enligt "Motorväg E6 i Halland" var rikstvåan igenom Halland belagd med betong, asfalt eller gatsten år 1953 då de sista stensättningsarbetena gjordes vid Getinge. Det måste ha varit bland de sista stensättningsarbetena som genomfördes längs med en större väg.