Motorvägen förbi Nyköping

Startat av scania110, 17 februari 2008, 19:00:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Christian Ljunggren

Citat från: Mr G skrivet 05 september 2008, 23:35:53 PM
Från Liljeholmsbron identisk sträckning till Personnevägen/Älvsjövägen,

Vänster i färdriktningen Mickelsbergsvägen (tidigare namn Gamla Södertäljevägen) fram till korsningen med Vantörsvägen,

Sen ett glapp på några 100 meter, vägen helt borta och bitvis överbyggd, ev kan vägrester synas i skogen närmast korsningen,

Åter på vägen på det som fortfarande heter Gamla Södertäljevägen strax före stadsgränsen,

Gamla Södertäljevägen (tror inte att den har bytt namn) är sen intakt fram till IKEA nästan, fast omgjort med farthinder, avsmalningar etc, kanske t o m genomfartsförbud,

Från Mc Donalds Kungens Kurva Norr till Mc Donalds Kungens Krva Syd (Lindvreten) är vägen helt borta

Från Lindvreten är vägen intakt via Vårby gård, men förbi Vårbybadet flyttad ur allén, lokalgata finns kvar inne i allén, ända fram till bryggeriet,

Omgjord på ett sätt jag inte är säker på vid passagen under nuvarande motorvägen,

Sen helt borta ända fram till Botkyrka, här går det att hitta små stumpar som fortfarande går att köra på, men inte möjligt att färdas igenom.




Tackar för den redogörelsen.

/Christian

Ulf Rådeström

#31
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 19 februari 2008, 20:54:54 PM

Linköping kan vara lite lurigt dock!  Ser på Eniro ut som om gamla Riksettan går tvärs över en av landningsbanorna.

/B

Riksettan gick följande sträckning genom Linköping:
Gamla vägen från Linghem-Tallboda-Norrköpingsvägen- (sedan lite olika sträckingar men i allmänhet gick den på tvären över området där Ljungstedska skolan ligger idag och till Gamla Tanneforsvägen).
På Eniros flygbild kan man se den gamla järnvägsbron från skolan. Vägen borde innan bron följt järnvägen en liten bit..undrar om inte gamla gatstenen finns kvar precis innan bron och över denna.
1. Gamla Tanneforsvägen-över gamla bron (som jag inte vet vad den heter faktiskt)-Storgatan-Stora Torget-förbi slottetoch vidare ut på Malmslättsvägen.
Tittar man på flygbilderna ovanifrån och det jag minns från mina 12 års boende i Linköping undrar jag on inte vägen gick i kanten på Borggården alltså rakt fram där storgatan gör en liten knix mot vänster precis innan borggården till Slottet. Man kan se att trottoaren är väldigt bred just här.
Sedan fortsatte den mellan träden och bakom fängelsemuren (där det idag ligger ett stort parkeringshus kant i kant med muren (Gröngatan). Man kan se att den röda byggnaden (gamla brandstationen) som ligger lite på tvären precis efteråt ligger precis i linje med hur gamla vägen borde ha gått innan den precis i rak linje kommer ut på början av Malmslättsvägen
2. Drottninggatan-Storgatan-Malmslättsvägen
3. Norrköpingsvägen-Tullbron-Järnvägsgatan-Industrigatan-Malmslättsvägen.

Efter nuvarande Vallarondellen är jag lite osäker på sträckningen fram till Jägarvallens nordöstra hörn (där man kan se en liten liten snutt bredvid kraftstationen om man kollar på flygbilden på Eniro).
Vägen följde nuvarande Motorvägen och avfarten till Malmslätt - alltså nuvarande förbindelsen mellan Malmslätt och Jägarvallen (man kan se spåren som en triangel i korsningen Malmenvägen/Kärnavägen - där vägen förut gick rakt fram.

I Malmslätt fortsatte den på Lägergatan-Lagerlundavägen och strax efter infarten till flygplatsen går vägen ner (idag till höger) i den gamla sträckningen som är intakt med allé och allt ungefär hallvägs till Vikingstad där den följer nuvarande sträckning av vägen fram till Vikingstad.
I Vikingstad kan man se tydliga spår att vägen gick spikrakt genom samhället och vidare ut på gamla E4.

Senare flyttades vägen till att gå från Vallarondellen i Linköping-söder om Jägarvallen och en nyare sträckning söder om Malmen.

Här är en länk till några bilder från bygget av Riksväg 1 i Vikingstad...dom säger inte så mycket, men ändå lite kul.
http://www.kulturarv-vikingstad.com/

Vägen kan inte ha gått över någon landningsbana i Malmslätt, då Malmens flygplats legat där sedan 1912.

res. för eventuella fel.
Uffe

Danne B.

Citat från: scania110 skrivet 17 februari 2008, 19:00:51 PM
Så länge jag minns så har denna sträcka förbi Nyköping funnits länge, Min fråga är när denna väg byggdes?
Märks också att sträckan är gammal med korta tvära avfarter ner mot Skavsta och Nyköpings centrum.

Kan vara en skröna men jag har hört att anledningen till dom lååånga avfarterna och korta påfarterna är att hela trafikplatsen byggdes för vänstertrafik från början!

//Danne