Motorvägen förbi Nyköping

Startat av scania110, 17 februari 2008, 19:00:51 PM

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

David M

E45 mellan GBG-Trollhättan kommer att bli motorväg. Och vägen igenom de dalsländska samhällena har nog flyttats ut ur samhällena om tio år. Däremot verkar det även dröja tills bron som skall föra E18/E45 förbi Grums och Slottsbron blir av; Svängen vid Gruvöns bruk är ett klassiskt irritationsmoment som lär bestå många år framöver.

scaniaolsson

CitatSista biten motorväg på E4 mellan Stockholm - Jönköping är biten mellan Väderstad - Ödeshög förbi klassiska "väghak" som "Rökstenen" och "Tåkern".  Till långt in på sena 1900-talet, 99 tror jag gick vägen visserligen 13 m bred och rak men med mycket mjuka och nedkörda vägrenar.

Enligt Wikipedia så öpnnades Väderstad-Ödeshög November 1999.

Mvh.
Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

Bengt Jönsson

Citat från: scaniaolsson skrivet 19 februari 2008, 19:09:25 PM
Enligt Wikipedia så öpnnades Väderstad-Ödeshög November 1999.

Mvh.
Scaniaolsson

Ja, det stämmer nog för 1997 så blev den motortrafikled som byggdes på tidigt(?) 60-tal mellan Väderstad och Mjölby ombyggd och öppnad som riktigt motorväg.  Huvudentreprenör för det motorvägsbygget var "Schakt & Transport" i Växjö.

Motortrafikleden från tidigt 60-tal ersatte en betydligt smalare men alltjämnt rak väg mellan Väderstad -> Mjölby som låg något norr om dagens motorväg.  Denna väg kommer man lättast in på om man vid tappen i Väderstad följer "vägens riktning" istället för att om man kommer söderifrån svänger svagt åt höger

Det går att köra hela vägen från Stockholm till Jönköping på gamla "Riksettan / E4" (jag har kört den!) men det krävs lite fantasi och några gamla vägkartor.  Som tur är har inte denna väg blivit motorvägifierad i sin gamla sträckning utan motovägen löper till allra största delen i en något annorlunda sträckning men aldrig långt ifrån den gamla.

/Bengt
/Bengt

Niklas Bygdestam

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 19 februari 2008, 19:33:03 PM
Ja, det stämmer nog för 1997 så blev den motortrafikled som byggdes på tidigt(?) 60-tal mellan Väderstad och Mjölby ombyggd och öppnad som riktigt motorväg.  Huvudentreprenör för det motorvägsbygget var "Schakt & Transport" i Växjö.

Motortrafikleden från tidigt 60-tal ersatte en betydligt smalare men alltjämnt rak väg mellan Väderstad -> Mjölby som låg något norr om dagens motorväg.  Denna väg kommer man lättast in på om man vid tappen i Väderstad följer "vägens riktning" istället för att om man kommer söderifrån svänger svagt åt höger

/Bengt
/Bengt


Fast jag har ett minne av att sträckan mellan Mjölby och Väderstad inte var motortrafikled annat än en liten bit närmast Mjölby, i alla fall inte skyltad som motortrafikled. Resten vill jag minnas var skyltad som landsväg och var en normal svensk landsväg med vägrenar
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niklas Bygdestam

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 19 februari 2008, 19:33:03 PM

Det går att köra hela vägen från Stockholm till Jönköping på gamla "Riksettan / E4" (jag har kört den!) men det krävs lite fantasi och några gamla vägkartor.  Som tur är har inte denna väg blivit motorvägifierad i sin gamla sträckning utan motovägen löper till allra största delen i en något annorlunda sträckning men aldrig långt ifrån den gamla.

/Bengt
/Bengt


Det måste vara svårt att göra detta. Hur vet man var vägen gick in i Stockholm? Den parallella vägen som går mellan Stockholm och Södertälje har jag sett från motorvägen, men den vet jag bara vilken det är från Botkyrka. Men norr om Botkyrka?

Jag försökte en gång köra från Uppsala till Stockholm på gamla vägen. Det gick bra till Upplands Väsby men sedan blev det svårt. Jag försökte köra där det verkade vara möjligt men hamnade till slut ut på E18 vid Rinkeby. Där tror jag inte att gamla E4/riksväg 13 gick. När jag skulle tillbaks hem till Uppsala igen gav jag upp och tog motorvägen som vanligt
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bengt Jönsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 19 februari 2008, 20:13:21 PM

Det måste vara svårt att göra detta. Hur vet man var vägen gick in i Stockholm? Den parallella vägen som går mellan Stockholm och Södertälje har jag sett från motorvägen, men den vet jag bara vilken det är från Botkyrka. Men norr om Botkyrka?

Jag försökte en gång köra från Uppsala till Stockholm på gamla vägen. Det gick bra till Upplands Väsby men sedan blev det svårt. Jag försökte köra där det verkade vara möjligt men hamnade till slut ut på E18 vid Rinkeby. Där tror jag inte att gamla E4/riksväg 13 gick. När jag skulle tillbaks hem till Uppsala igen gav jag upp och tog motorvägen som vanligt


Ok, från Botkyrka då!  ;D
Bra att ha med på färden är "Svenska Vägboken" från 1963 och som stolt redovisar de nya Europavägarna..  Caltex bilkarta från tidigt 60-tal och ett antal utskrifter från Eniro om man inte har trådlöst bredband.
Linköping kan vara lite lurigt dock!  Ser på Eniro ut som om gamla Riksettan går tvärs över en av landningsbanorna. 

Från Uppsala går det nästan precis som du säger till Upplands-Väsby men det är så sönderbyggt söder om Märsta.  Jag gav upp vid Shell-tappen strax norr därom.

/B

Niklas Bygdestam

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 19 februari 2008, 20:54:54 PM

Ok, från Botkyrka då!  ;D
Bra att ha med på färden är "Svenska Vägboken" från 1963 och som stolt redovisar de nya Europavägarna..  Caltex bilkarta från tidigt 60-tal och ett antal utskrifter från Eniro om man inte har trådlöst bredband.
Linköping kan vara lite lurigt dock!  Ser på Eniro ut som om gamla Riksettan går tvärs över en av landningsbanorna. 

Från Uppsala går det nästan precis som du säger till Upplands-Väsby men det är så sönderbyggt söder om Märsta.  Jag gav upp vid Shell-tappen strax norr därom.

/B


Jag antar att du menar delen mellan Märsta och Upplands Väsby vid det som Banverket kallar Skavstaby och vid McDonald's i Stora Wäsby som du menar med sönderbyggt. Det har blivit så för järnvägens skull där när den byggdes om och när järnvägen till Arlanda byggdes. Det är nog inte mycket kvar av Rikstretton just där

Men något som jag skulle tycka var intressant vore att få veta hur man skulle köra om man ska åka från Upplands Väsby till Botkyrka på gamla E4 (Rikstretton/Riksettan). Här tror jag inte att en Caltex-karta från 1963 hjälper för delar av dagens motorväg fanns redan då. Men finns verkligen vägen kvar mellan Upplands Väsby och Botkyrka? Eller är det kanske upprivet på en del ställen och kanske till och med hus idag som står i vägen? Kanske broar har rivits? Men hur ska man kunna få reda på hur Rikstretton/Riksettan verkligen gick denna sträcka?

Jag har länge inbillat mig att Sveavägen i Stockholm skulle vara gamla Rikstretton. Kan detta stämma?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bengt Jönsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 19 februari 2008, 21:44:07 PM

Jag antar att du menar delen mellan Märsta och Upplands Väsby vid det som Banverket kallar Skavstaby och vid McDonald's i Stora Wäsby som du menar med sönderbyggt. Det har blivit så för järnvägens skull där när den byggdes om och när järnvägen till Arlanda byggdes. Det är nog inte mycket kvar av Rikstretton just där

Men något som jag skulle tycka var intressant vore att få veta hur man skulle köra om man ska åka från Upplands Väsby till Botkyrka på gamla E4 (Rikstretton/Riksettan). Här tror jag inte att en Caltex-karta från 1963 hjälper för delar av dagens motorväg fanns redan då. Men finns verkligen vägen kvar mellan Upplands Väsby och Botkyrka? Eller är det kanske upprivet på en del ställen och kanske till och med hus idag som står i vägen? Kanske broar har rivits? Men hur ska man kunna få reda på hur Rikstretton/Riksettan verkligen gick denna sträcka?

Jag har länge inbillat mig att Sveavägen i Stockholm skulle vara gamla Rikstretton. Kan detta stämma?


Enligt KAK:s bilatlas från 1953 gick Riks-13 denna väg.  Var Riksettan slutade och var Riks-13 började har jag dock inte fått klarlagt.

Norrtull - Sankt Eriksgatan - Vanadisplan - Sankt Eriksgatan - Sankt Eriksplan - Sankt Eriksbron - Sankt Eriksgatan - Drottningholmsvägen - Rålambshovsbron - Västerbron - Långholmsgatan - Hornstull - Långholmsbron - Södertäljevägen.

Innan Västerbron byggdes på 30-talet gick riksvägarna via Slussen och Gamla Stan.
8)

/B

Bengt Jönsson

Citat från: David M skrivet 17 februari 2008, 23:14:20 PM
I min bilatlas från 1965 finns motorvägen förbi Nyköping med med tre trafikplatser. Min egen gissning ligger på att förbifarten vid Nyköping blev klar runt 1960, vilket kan stämma ganska så bra eftersom motorvägen till Oxelösund blev klar ungefär samtidigt.


Nyköping - Stavsjö invigdes som motortrafikled 1986, men byggdes om tio år senare till fullständig motorväg. Även vägen förbi Vagnhärad till länsgränsen byggdes någon gång på 1980-talet för att bli motorväg ett par år senare.


Sommaren 1983 gick fortfarande E4 förbi Tullgarns slott.  Det var ett "hack" i motorvägen mellan Vagnhärad och Järna.

/B

Anders Noren

Citat från: David M skrivet 18 februari 2008, 21:00:11 PMFlyeryds mosse vid Skånes Fagerhult är dessutom väldigt speciellt, den "norrländska" myrmarken med sina låga, knotiga tallar förväntar man sig inte riktigt skall finnas så söderut och finns i varje fall inte att skåda någonannanstans längs E4 (nu har jag inte åkt längs hela Norrlandskusten så jag kan ha fel).

Jag kan faktiskt inte komma på något annat ställe där E4 går genom myrmark än just där. För mig är den vegetationstypen annars förknippad med fjälltrakterna.

Anders

David M

#25
Suck, hur kan man ta så fel... Flåssmyr heter mossen som E4 går igenom, inte Flyeryd.

Edit: En annan stavning, i alla fall adressen till torvströsfabriken som finns där, är Flåsmyr. Vilken är den korrekta, officiella?  ???

Jörgen Gustavsson

Uppenbarligen ett tag sedan jag var inne här, ty jag har svar på ursprungsfrågan.

Första motorvägsdelen, Påljungs hage (1:a nyköpingsavfarten från norr) - St Kungsladugården (1:a nyköpingsavfarten från söder) invigdes 1961

mvh/ Jörgen G

Mr G

Från Botkyrka till Västberga är riksettan verkligen söndertuggad, men går ändå att köras bitvis. Ett antal sträckningar längs vägen finns dock inte kvar.

Från Liljeholmsbron identisk sträckning till Personnevägen/Älvsjövägen
吉先生

Mr G

j***ar - nu gick det för fort sa flickan. Vet inte hur jag bar mig åt, men inlägget gick iväg av sig själv nästan. Jag fortsätter i nästa inlägg som kommer strax.
吉先生

Mr G

Från Liljeholmsbron identisk sträckning till Personnevägen/Älvsjövägen,

Vänster i färdriktningen Mickelsbergsvägen (tidigare namn Gamla Södertäljevägen) fram till korsningen med Vantörsvägen,

Sen ett glapp på några 100 meter, vägen helt borta och bitvis överbyggd, ev kan vägrester synas i skogen närmast korsningen,

Åter på vägen på det som fortfarande heter Gamla Södertäljevägen strax före stadsgränsen,

Gamla Södertäljevägen (tror inte att den har bytt namn) är sen intakt fram till IKEA nästan, fast omgjort med farthinder, avsmalningar etc, kanske t o m genomfartsförbud,

Från Mc Donalds Kungens Kurva Norr till Mc Donalds Kungens Krva Syd (Lindvreten) är vägen helt borta

Från Lindvreten är vägen intakt via Vårby gård, men förbi Vårbybadet flyttad ur allén, lokalgata finns kvar inne i allén, ända fram till bryggeriet,

Omgjord på ett sätt jag inte är säker på vid passagen under nuvarande motorvägen,

Sen helt borta ända fram till Botkyrka, här går det att hitta små stumpar som fortfarande går att köra på, men inte möjligt att färdas igenom.

吉先生