Motorvägen förbi Nyköping

Startat av scania110, 17 februari 2008, 19:00:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

scania110

Hej. Det har frågats och diskuterats mycket om vägars ålder och standard inom sverige här på forumet.
Jag körde under veckan ner mot Växjö med en busslast och funderade på när jag passerade utanför Nyköping hur gammal denna sträcka av motorvägen är?
Så länge jag minns så har denna sträcka förbi Nyköping funnits länge, Min fråga är när denna väg byggdes?
Märks också att sträckan är gammal med korta tvära avfarter ner mot Skavsta och Nyköpings centrum.
Om man kör hela sträckan av E4 mellan Norrköping och Södertälje så har vägen byggs ut till mototväg i olika etapper under åren som gått. Om jag inte minns fel så blev sträckan Nyköping fram till Stavsjö senst färdig
:).

Cero

En kvalificerad gissning är att sträckan byggdes under sent 60-tal. När jag var liten hade vi sommarställe utanför Nyköping och jag minns att under de år vi åkte dig förändrades vägen från vanlig landsväg till motorväg. Det är möjligt, eller kanske rent av troligt, att inte hela sträckan blev motorväg förrän in på 70-talet, men åtminstone delar av den blev det under 60-talets sista år. Själva motorvägskorsningen runt Nyköping fanns iallafall redan när vi började färdas i trakten, dvs runt 1968.

David M

I min bilatlas från 1965 finns motorvägen förbi Nyköping med med tre trafikplatser. Min egen gissning ligger på att förbifarten vid Nyköping blev klar runt 1960, vilket kan stämma ganska så bra eftersom motorvägen till Oxelösund blev klar ungefär samtidigt.


Nyköping - Stavsjö invigdes som motortrafikled 1986, men byggdes om tio år senare till fullständig motorväg. Även vägen förbi Vagnhärad till länsgränsen byggdes någon gång på 1980-talet för att bli motorväg ett par år senare.

Bengt Jönsson

Sista biten motorväg på E4 mellan Stockholm - Jönköping är biten mellan Väderstad - Ödeshög förbi klassiska "väghak" som "Rökstenen" och "Tåkern".  Till långt in på sena 900-talet, 99 tror jag gick vägen visserligen 13 m bred och rak men med mycket mjuka och nedkörda vägrenar .

/Bengt

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 18 februari 2008, 17:50:11 PM
Sista biten motorväg på E4 mellan Stockholm - Jönköping är biten mellan Väderstad - Ödeshög förbi klassiska "väghak" som "Rökstenen" och "Tåkern".  Till långt in på sena 900-talet, 99 tror jag gick vägen visserligen 13 m bred och rak men med mycket mjuka och nedkörda vägrenar .

/Bengt

Och mellan Värnamo och Ljungby finns den sista biten av E4 söder om Gävle som inte är motorväg i dag. Det är trefils vajerväg men alltså inte motorväg.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 februari 2008, 19:04:37 PM
Och mellan Värnamo och Ljungby finns den sista biten av E4 söder om Gävle som inte är motorväg i dag. Det är trefils vajerväg men alltså inte motorväg.


Sträckan är ingen motorväg utan motortrafikled men utgör inget riktigt "avbrott" i motorvägskörningen på E4. Den blir inget inslag som bryter det monotona vilket en landsvägssträcka hade gjort. I princip känns det som att motorvägen bara smalnar lite till färre körfält och så har den skyltar för motortrafikled istället för motorvägsskyltar. Men någon variation i "motorvägsmonotonin" utgör inte den här sträckan. Annat var det förr när det verkligen fanns landsvägar på E4 i södra Sverige. Då var det en helt annan känsla. Den sista delen av E4 söder om Uppsala som inte var motorväg eller påminde om motorväg var förbi Markaryd som blev klar för ett par år sedan. Ett par år innan fanns sträckan genom Örkelljunga också och några nordskånska småsamhällen. Då var det kvar lite av E4 i gammaldags utförande och inte bara motorväg eller motortrafikled. Som det ser ut idag så tycker jag att hela sträckan från Jönköping och ner en bit söder om Örkelljunga är bland det mest monotona som finns bland svenska vägar. Bara motorväg och motortrafikled, inga plankorsningar, ingen mötande trafik utan helt mötesseparerad och nästan bara skog och inget annat. Ingen speciell utsikt som erbjuder något. Jag kör faktiskt ofta på den här sträckan och tycker alltid att sträckan Örkelljunga-Jönköping är den tråkigaste delen på hela E4. Vill man uppleva trevliga delar av E4 så ska man åka från Jönköping och norrut
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niklas Bygdestam

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 18 februari 2008, 17:50:11 PM
Sista biten motorväg på E4 mellan Stockholm - Jönköping är biten mellan Väderstad - Ödeshög förbi klassiska "väghak" som "Rökstenen" och "Tåkern".  Till långt in på sena 900-talet, 99 tror jag gick vägen visserligen 13 m bred och rak men med mycket mjuka och nedkörda vägrenar .

/Bengt


Minns matställena på gamla sträckan. Det känns trots allt inte så länge sedan man faktiskt åkte på den delen och inte den nuvarande. Den gamla var nog roligare. Det fanns ändå lite mer att se. Motorvägen just på den sträckan vid Väderstad erbjuder absolut ingenting. Har för mig att det låg ett matställe som hette Route 66 någonstans vid gamla sträckningen. Route 66 finns vad jag vet inte kvar. Vad som hänt med just det här matstället har jag ingen aning om men det kunde vara kul att veta. Skulle inte förvåna mig om det stängt
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bengt Jönsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 18 februari 2008, 19:30:39 PM

Minns matställena på gamla sträckan. Det känns trots allt inte så länge sedan man faktiskt åkte på den delen och inte den nuvarande. Den gamla var nog roligare. Det fanns ändå lite mer att se. Motorvägen just på den sträckan vid Väderstad erbjuder absolut ingenting. Har för mig att det låg ett matställe som hette Route 66 någonstans vid gamla sträckningen. Route 66 finns vad jag vet inte kvar. Vad som hänt med just det här matstället har jag ingen aning om men det kunde vara kul att veta. Skulle inte förvåna mig om det stängt


"Rökstenen" är stängt!  Texaco-pumparna nedmonterade och detta var en STOR tapp!  En tung replipunkt och riktigt "roadhouse" med restaurang, motell mm.
Swebus express mellan Stockholm - Göteborg brukade stanna på stället och ta paus.

I min gamla CALTEX karta från sent 50-tal finns denna plats givetvis med med en stor röd stjärna
Har för mig att någon fri entreprenör ett tag försökte driva stället ett tag men utan att lyckas.

Själva stället är en tung "70-talsikon" byggd i vit mexi och med ett "tungt" tak av brunsvarta takpannor som går tungt ner mot marken.  ;D

"Tåkern", f.d Statoil, f.d ESSO är helt nedlagd.

/Bengt

Niklas Bygdestam

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 18 februari 2008, 19:53:18 PM

"Rökstenen" är stängt!  Texaco-pumparna nedmonterade och detta var en STOR tapp!  En tung replipunkt och riktigt "roadhouse" med restaurang, motell mm.
Swebus express mellan Stockholm - Göteborg brukade stanna på stället och ta paus.

I min gamla CALTEX karta från sent 50-tal finns denna plats givetvis med med en stor röd stjärna
Har för mig att någon fri entreprenör ett tag försökte driva stället ett tag men utan att lyckas.

Själva stället är en tung "70-talsikon" byggd i vit mexi och med ett "tungt" tak av brunsvarta takpannor som går tungt ner mot marken.  ;D

"Tåkern", f.d Statoil, f.d ESSO är helt nedlagd.

/Bengt



Svaret du ger förvånar mig verkligen inte. Tyvärr var det istället mycket väntat och hade jag fått ett annat svar hade det förvånat mig

Gamla E4 som landsväg var full av liv på olika sätt. Det fanns mackar och matställen av varierande sort och standard. Så ersätts vägen med en motorväg och det mesta läggs ned eller tynar bort. Jag har märkt att gamla E4 mellan Uppsala och Mehedeby redan för en tynande tillvaro nu. Misstänker att ett antal nedläggningar är att vänta där med snart. Det är det där med utveckling... Ibland vet man inte om man ska vara glad eller ledsen. Motorvägarna skapar förbättringar men innebär en tynande tillvaro för en del annat
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bengt Jönsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 18 februari 2008, 20:19:24 PM


Svaret du ger förvånar mig verkligen inte. Tyvärr var det istället mycket väntat och hade jag fått ett annat svar hade det förvånat mig

Gamla E4 som landsväg var full av liv på olika sätt. Det fanns mackar och matställen av varierande sort och standard. Så ersätts vägen med en motorväg och det mesta läggs ned eller tynar bort. Jag har märkt att gamla E4 mellan Uppsala och Mehedeby redan för en tynande tillvaro nu. Misstänker att ett antal nedläggningar är att vänta där med snart. Det är det där med utveckling... Ibland vet man inte om man ska vara glad eller ledsen. Motorvägarna skapar förbättringar men innebär en tynande tillvaro för en del annat


Tipsar om gamla hederliga "förtifemman" dvs R45 numera E45 norr om Vänersborg upp mot Mellerud.  Plankorsningar med järnväg, genom små samhällen.  Frändefors, Brålanda med 50 km/h.  ".. mackar och matställen av varierande sort och standard.." Motell bl.a "Riks-Rasta" i Mellerud som var ursprunget till "Rasta-kedjan" mm.

En riktigt levande landsväg helt enkelt!
Nu är vi alltså i den del av landet mycket långt från det fashionabla och "polerade" Stureplan...
8)  :o

/Bengt

Niklas Bygdestam

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 18 februari 2008, 20:33:11 PM

Tipsar om gamla hederliga "förtifemman" dvs R45 numera E45 norr om Vänersborg upp mot Mellerud.  Plankorsningar med järnväg, genom små samhällen.  Frändefors, Brålanda med 50 km/h.  ".. mackar och matställen av varierande sort och standard.." Motell bl.a "Riks-Rasta" i Mellerud som var ursprunget till "Rasta-kedjan" mm.

En riktigt levande landsväg helt enkelt!
Nu är vi alltså i den del av landet mycket långt från det fashionabla och "polerade" Stureplan...
8)  :o

/Bengt



Det börjar kanske bli dags att prova E45. Det verkar som om det är en europaväg modell gammaldags :D

I Polen och Baltikum har jag kört på europavägsskyltade vägar som verkar påminna om hur E4 mellan Uppsala och Helsingborg kan ha varit innan den blev motorväg. Där har det funnits allt det där roliga, även roliga motell

Men E45 kanske nu är en svensk motsvarighet till detta roliga. Kanske dags för en liten åktur snart :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

David M

Vid just Örkelljunga och Markaryd har man ändå satsat lite på vägutformning när E4 byggdes till motorväg där för ett par år sedan. Dels har vi Laganbron (dock ett mycket stort misstag att man inte byggde p-fickor på varsin sida om bron i vardera riktningen så att man kunde stanna och fotografera/rasta vid utsikten trettio meter ovan Lagan). Flyeryds mosse vid Skånes Fagerhult är dessutom väldigt speciellt, den "norrländska" myrmarken med sina låga, knotiga tallar förväntar man sig inte riktigt skall finnas så söderut och finns i varje fall inte att skåda någonannanstans längs E4 (nu har jag inte åkt längs hela Norrlandskusten så jag kan ha fel). Sedan ett par år tillbaka har man i varje fall försökt lindra den värsta tristessen genom att måla broar och sätta upp belysning vid vissa bergsskärningar så att inte så många skall somna vid ratten som förr.


Den gamla E4 mellan Helsingborg - Jönköping var inte så mycket att hurra för den heller. Spikraka AK-vägar från 1930-talet eller 50-talets "förbifarter" som i Örkelljunga och Markaryd där man byggde 13-metersbreda vägar med trafikplatser. Vilket ledde till att många behandlade vägen som en slags motorväg den inte var med olyckor till följd.


Det jag tycker var ett stort misstag och som man kunde ha lärt sig från exempelvis E6 igenom Halland när E4 blev motorväg var att man sprängde bort berg så fort det kom lite höjdskillnader i vägen, istället för att som E6 gör i större grad låta vägen följa med landskapet. Är det motorväg har man ingen mötande trafik att ta hänsyn till så den fria sikten är inte lika betydelsefull och det hade skapat en mer varierad väg om vägen fått följa med uppför backkrön m.m.

Bengt Jönsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 18 februari 2008, 20:41:52 PM


Det börjar kanske bli dags att prova E45. Det verkar som om det är en europaväg modell gammaldags :D

I Polen och Baltikum har jag kört på europavägsskyltade vägar som verkar påminna om hur E4 mellan Uppsala och Helsingborg kan ha varit innan den blev motorväg. Där har det funnits allt det där roliga, även roliga motell

Men E45 kanske nu är en svensk motsvarighet till detta roliga. Kanske dags för en liten åktur snart :D


Definitivt!  :D 4-fältsvägen av "förtifemman" från Göteborg norrut tar slut en bit norr om Bohus och sedan är det många km av ej ännu vajerförsedd till 13 m breddad landsväg upp till en bit norr om Vänersborg där bredden minskar till ca 7 m och fortsätter enligt ovan beskrivning.

Strax före Alvhem med plankorsning med järnväg - antagligen landets farligaste - Lödöse med 50 km/h och vägen rakt igenom samhället ligger fortfarande Motell "Göta Älv"!  ;D
Namnet i "skrivstilsneon", motellrum att hyra, TEXACO (numera dock PREEM)-bensin i pumparna

En annan aktiv på detta forum hade för en tid sedan några bilder på gamla 45:an vid Vass-Naglums k:a.  Där fanns länge ett kryss med 44:an mot Uddevalla.  Nu har dock detta kryss blivit bortschaktat eftersom även 44:an blivit motorväg och "öglan" på 270 grader i Vänersborg vid stationen är överseglad och den tunga riksvägstrafiken ej går där längre.

/Bengt

Niklas Bygdestam

Citat från: David M skrivet 18 februari 2008, 21:00:11 PM
Vid just Örkelljunga och Markaryd har man ändå satsat lite på vägutformning när E4 byggdes till motorväg där för ett par år sedan. Dels har vi Laganbron (dock ett mycket stort misstag att man inte byggde p-fickor på varsin sida om bron i vardera riktningen så att man kunde stanna och fotografera/rasta vid utsikten trettio meter ovan Lagan). Flyeryds mosse vid Skånes Fagerhult är dessutom väldigt speciellt, den "norrländska" myrmarken med sina låga, knotiga tallar förväntar man sig inte riktigt skall finnas så söderut och finns i varje fall inte att skåda någonannanstans längs E4 (nu har jag inte åkt längs hela Norrlandskusten så jag kan ha fel). Sedan ett par år tillbaka har man i varje fall försökt lindra den värsta tristessen genom att måla broar och sätta upp belysning vid vissa bergsskärningar så att inte så många skall somna vid ratten som förr.


Den gamla E4 mellan Helsingborg - Jönköping var inte så mycket att hurra för den heller. Spikraka AK-vägar från 1930-talet eller 50-talets "förbifarter" som i Örkelljunga och Markaryd där man byggde 13-metersbreda vägar med trafikplatser. Vilket ledde till att många behandlade vägen som en slags motorväg den inte var med olyckor till följd.


Det jag tycker var ett stort misstag och som man kunde ha lärt sig från exempelvis E6 igenom Halland när E4 blev motorväg var att man sprängde bort berg så fort det kom lite höjdskillnader i vägen, istället för att som E6 gör i större grad låta vägen följa med landskapet. Är det motorväg har man ingen mötande trafik att ta hänsyn till så den fria sikten är inte lika betydelsefull och det hade skapat en mer varierad väg om vägen fått följa med uppför backkrön m.m.


Man ska väl inte klaga. Själv tillhör jag väl ett speciellt släkte som gillar nostalgi. Och E4 mellan Uppsala och Helsingborg är faktiskt en bra väg sedan den blev motorväg. Så varför klaga? Och vill jag uppleva något annat så borde jag väl välja annan väg, bara att jag inte gör det utan brukar hålla mig till E4 när jag ska söderut, och då får jag ju ta vägen som den är ;)

Men det finns roliga sträckor på motorvägen också. Delen från Stockholm till Södertälje är trång och opraktisk men har sin charm och är gammal. Vissa delar inom Stockholm har också sin charm. Och så har vi delen som går längs med Vättern som jag faktiskt tycker kunde K-märkas. Det är en riktigt charmig väg trots att det är motorväg. Så visst finns det roliga sträckor :D
Andra här har kanske andra favoriter när de åker E4 mellan Uppsala och Helsingborg :)

Men visst kunde man ha ett par p-fickor vid Laganbron. Fast det är inte för sent att ändra på det, det går ju att lägga till i efterhand :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niklas Bygdestam

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 18 februari 2008, 21:01:20 PM

Definitivt!  :D 4-fältsvägen av "förtifemman" från Göteborg norrut tar slut en bit norr om Bohus och sedan är det många km av ej ännu vajerförsedd till 13 m breddad landsväg upp till en bit norr om Vänersborg där bredden minskar till ca 7 m och fortsätter enligt ovan beskrivning.

Strax före Alvhem med plankorsning med järnväg - antagligen landets farligaste - Lödöse med 50 km/h och vägen rakt igenom samhället ligger fortfarande Motell "Göta Älv"!  ;D
Namnet i "skrivstilsneon", motellrum att hyra, TEXACO (numera dock PREEM)-bensin i pumparna

En annan aktiv på detta forum hade för en tid sedan några bilder på gamla 45:an vid Vass-Naglums k:a.  Där fanns länge ett kryss med 44:an mot Uddevalla.  Nu har dock detta kryss blivit bortschaktat eftersom även 44:an blivit motorväg och "öglan" på 270 grader i Vänersborg vid stationen är överseglad och den tunga riksvägstrafiken ej går där längre.

/Bengt


Det låter trevligt! Hoppas att vägen kommer att få vara så här ett tag till nu så de inte får "storhetsvansinne" bara för att vägen blivit europaväg och ska sätta igång med en massa ombyggnader överallt så gemytet försvinner
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.