Motell SJÖGESTA utmed gamla R1

Startat av AJ Anders Johansson, 15 juni 2007, 11:38:16 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AJ Anders Johansson


tomsa

Trevligt med bilder ur ett då/nu-perspektiv. Ser inte ut som att Motellet har förändrats något nämnvärt, det är bara fordonen som passerar o stannar där som blivit modernare, iallafall utvändigt.

Niklas Bygdestam

Citat från: tomsa skrivet 15 juni 2007, 12:10:48 PM
Trevligt med bilder ur ett då/nu-perspektiv. Ser inte ut som att Motellet har förändrats något nämnvärt, det är bara fordonen som passerar o stannar där som blivit modernare, iallafall utvändigt.



Men är byggnaden fortfarande ett motell då? Eller har byggnaden en annan funktion idag?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Magnus_J

innan jag blev nollåtta i april så var det iallafall vägkrog, och matservering för större sällskap och motell. man kan hyra de "stugorna" som finns i baksidan.

som litekuriosa var det snack för några årsen om att det skulle komma något filmteam från Hollywood och spelain nån film där eftersom deras egna motell av liknade typ inte fanns bevarade, vet inte hur det gick meddetsen ,men jag har inget läst mer om det iaf.

Staffan Sävenfjord

Sjögestad Motell mellan Linköping och Mjölby finns fortfarande kvar i nära nog orginalskick. Sjutton vet om inte oljan i pommes-frityren också är från den tiden. Maten är med andra ord mer nostalgisk än god.
Men rummen är bra och av samma trevliga modell som på t ex Fleninge Motell i Skåne. Det vill säga den typ där man ställer bilen precis utanför tröskeln. Och den modell som gav mig mina första grå hår när jag var regionalt skyddsombud inom Hotell & Restaurang. Arbetsmiljön i de här byggnaderna är inte av denna världen, men det behöver man ju inte tänka på när man ligger över.
Billigt är det också...
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Simon Bertilsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 juni 2007, 18:23:57 PM
Sjögestad Motell mellan Linköping och Mjölby finns fortfarande kvar i nära nog orginalskick. Sjutton vet om inte oljan i pommes-frityren också är från den tiden. Maten är med andra ord mer nostalgisk än god.
Men rummen är bra och av samma trevliga modell som på t ex Fleninge Motell i Skåne. Det vill säga den typ där man ställer bilen precis utanför tröskeln. Och den modell som gav mig mina första grå hår när jag var regionalt skyddsombud inom Hotell & Restaurang. Arbetsmiljön i de här byggnaderna är inte av denna världen, men det behöver man ju inte tänka på när man ligger över.
Billigt är det också...

Verkar trevligare än den sorgliga anläggningen på gamla E4 utanför Örkelljunga. Det ser ut som att man bara helt plötsligt lämnade allt.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 15 juni 2007, 18:39:55 PM
Verkar trevligare än den sorgliga anläggningen på gamla E4 utanför Örkelljunga. Det ser ut som att man bara helt plötsligt lämnade allt.

Den såg ut så när den var i drift också. Men den var bra en gång på  1980-talet. Vi rastade där med en bussresa från Paris 1984 eller 1985 och då var det utmärkt. Så jag blev väldigt besviken när jag tittade in på schappet tio år senare. Lyckligtvis var jag ensam då - hade ju inte vara så roligt om jag rekommenderat en bussgrupp att stanna där.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)


Henrik Palmqvist

Nu för tiden stannar inte särskilt många lastbilar där. Kanske någon enstaka som har vägarna förbi.

Vet att Bilspedition i Halland bytte chaufförer där, även efter att nya motorvägen byggts. De hade uppställningsplats på andra sidan vägen.

Vad beträffar Sjögestad Motell, så bedriver de även cateringverksamhet.

/ Henrik

Pete

Drar LB76:an trailer plus släp, eller är det två ekipage efter varandra?

/Pete

scaniaolsson

Snarkade själv över i Sjögesta under två nätter i mitten på maj.
Håller med om att tiden stannade där för länge sedan, men skulle man bara snarka så var det helt ok.

Även middagen på kvällen var helt ok.

Vad jag gjorde där eftersom det var två nätter ??
Jo jag var på kurs i terrängkörning med 4-hjuling och då bodde vi där.

Mvh.
Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.