Förbjudna bokstavskombinationer på regskyltar

Startat av Niklas Bygdestam, 13 februari 2008, 12:10:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Fredde_J skrivet 27 februari 2008, 01:09:34 AM
Mötte en Audi Q7 idag. Den hade just "Q7" som reg.nummer....

Vadå varumärke ::)



Q7 är förstås ett personligt regnummer och då finns det inga hinder för att anta varumärken. Det riktiga regnumret är ALF 605, vilket ju är rätt kul om ägaren heter just Alf och är 60,5 år gammal. Men han kanske heter Ulf, Ralf eller Rolf och gillade därför inte regnumret.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Andra tillåtna förnamn på våra skyltar är PER och TOR.

Vill minnas att jag i barndomen såg två bilar på en parkering i Jämtland där "Cirkus Kul & Bus" uppträdde. Den ena med skylten "KUL", och den andra med "BUS". Dock väldigt för långtifrån varann.

Niklas Bygdestam

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 27 februari 2008, 15:31:14 PM


Förvisso inte svensk, men man kan ju hoppas att liraren som äger den här bilen inte har några planer på en Sverigeresa med just den bilen  :D
/J


Jag har också sett detta i Polen. Har sett detta i något land till, minns tyvärr inte vilket bara. Det blir sånt här komiskt ibland med utländska bilar. Misstänker att det är en hel del svenska regskyltar som skulle se stötande ut om de körde ut i andra länder. FAG skulle nog inte vara så populärt om man körde med till England som exempel ;D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Var det inte Karolinska Universitetssjukhuset som planerade att byta förkortning från KS till KUS, men upptäckte att KUS betydde skumma saker på andra språk?

Man hann iofs reistrera kus.se, men den pekar numera vidare till karolinska.se

Stinsen

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 februari 2008, 15:58:57 PM
Q7 är förstås ett personligt regnummer och då finns det inga hinder för att anta varumärken.


Jodå, det finns hinder för att registrera varumärken som personliga skyltar. Det krävs medgivande från innehavaren av varumärket. Dock skulle jag gissa att man i detta fall från VV:s sida inte insett sambandet eller så har bilägaren i fråga fått tillstånd från Svenska Wolksvagen som väl har Audi-agenturen i Sverige. Ett annat alternativ är att Q7 helt enkelt inte är registrerat som varumärke.

Ersa

HEJ & TUT är andra roliga tillåtna bokstäver på våra skyltar.  :)

KRNI

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 13 februari 2008, 12:27:59 PM
Jag har sett kombination DDR och även SJK..
KDS, APK, VPK, SSU m.fl. lär dock inte vara tillåtna.

APK är tillåtet, finns iaf en VW Golf med regnr. APK 094!
/KRNI

BD

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 13 februari 2008, 12:10:11 PM


Men idag är det ingen som bryr sig om FNL. Jag tror inte ens att folk med högerpolitiska åsikter skulle bry sig om det stod FNL på deras regskylt. KKK och LEB tycker jag däremot är värre
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Vad kan då LEB stå för? KKK som uttalas KaKaKa är ju en tillverkare av turboaggregat så det är väl inte farligt.

Karsten

Citat från: BD skrivet 27 juni 2008, 18:27:34 PM
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Vad kan då LEB stå för? KKK som uttalas KaKaKa är ju en tillverkare av turboaggregat så det är väl inte farligt.

Det känns som att herr Strömblad kommer lägga ut en till bild i den här tråden snart, om han inte blivit alltför sjösjuk på sistone. :D

Niklas Bygdestam

Citat från: BD skrivet 27 juni 2008, 18:27:34 PM
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Vad kan då LEB stå för? KKK som uttalas KaKaKa är ju en tillverkare av turboaggregat så det är väl inte farligt.

LEB kan läsas som lebb, dvs en sorts slang för lesbisk

KKK är mest känt som förkortning för Ku Klux Klan, dvs den ökända rasistiska gruppen i USA
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Simon Bertilsson

Har åkt med en Lamborghini Murcielago som hade 88888888.

Björn Forslund

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 februari 2008, 18:14:15 PM
W i stället för V kan ha historiska orsaker eftersom Kopparbergs län (nuvarande Dalarna län) hade länsbokstav W och V inte fanns som länsbokstav. Men J är underligare. Gotlands län hade länsbokstav I och då fanns inte J som länsbokstav.



Det är snarare så att man använder någon internationell standard inom data/elektronikbranschen. "I" och "V" används inte där heller, eftersom de kan förväxlas med "1" och "J" resp "U"
Om man tittar på en microprocessor typ Motorola 68020 så används bennumrering A1, A2....B1, B2 osv, men just I och V används inte. Särskilt viktigt på konstruktionsstadiet, då handritade preliminära ritningar kan feltolkas.

Niklas Bygdestam

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 27 juni 2008, 22:13:42 PM
Har åkt med en Lamborghini Murcielago som hade 88888888.

Är du verkligen säker på att det verkligen var 8 åttor? I Sverige tillåts upp till 7 tecken. Men 8888888, dvs med 7 åttor finns och det är just en Lamborghini Murcielago som är orange och av årsmodell 2003

7777777, alltså 7 sjuor finns också, det är en Audi 100 som är grå och årsmodell 1986

:D :D :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Simon Bertilsson

#73
Du har rätt! Sju åttor var det nu när jag kollar vv. Orsaken att jag trodde det var åtta stycken är att jag alltid slagit in det på vägverkets hemsida. Där finns det en spärr som ser till att man inte kan slå fler än sju tecken, men det märkte ju inte jag, medan jag glatt slog den sista åttan. ;)
Jag vill förresten minnas att han tidigare hade en egensnickrad skylt där åttorna var skrivna så de såg ut som digitala siffor. Denna har han dock bytt, förmodligen efter påpekande från farbror blå (och där fick jag in lite förbjudet i diskutionen och fick upp den på spåret igen. ;)).

Jonas M. Bobjörk

En fd kollega (eftersom jag inte jobbar på Veolia längre) hade förut en MC. En BMW. Han var mycket nöjd med sin regplåt. DDR xxx. Men nu har han sålt den till fördel för en HD.