Förbjudna bokstavskombinationer på regskyltar

Startat av Niklas Bygdestam, 13 februari 2008, 12:10:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stinsen

Kan inte undanhålla er den mycket roande polisradiokommunkationen jag hörde för ett tag sedan.

Poliserna i radiobilen anropar radiocentralen och vill vet status m.m. på fordonet "KALLE URBAN KALLE 123" (siffrorna minns jag inte så de är påhittade.), de började repetera: "KALLE URB... *3 sekunder tystnad*, *vrålskratt*, öööhmmm, eeehhh, jag menar XERXES URBAN KALLE 123, KOM." Resten av kommunikationen präglades av att skrattattackerna så att säga "hängde i luften"...  ;D

Nor1

Såg även att BAJ är borta, det hade min farfars granne på sin gamla Saab 99:a
Även FEL är väck nu mera, det fanns faktiskt hela fyra stycken bilar med just FEL i reg.numret på den gata jag växte upp på, tre var dessutom Amazoner o en "Haschraket"(vw-buss).

Sen varför TOT är förbjudet fattar jag inte riktigt, hade vi vart i Tyskland däremot  :o

Men det är fritt fram för DOG, FAR, MOR och RAP.



Nor1

Citat från: Stinsen skrivet 13 februari 2008, 18:44:48 PM
Kan inte undanhålla er den mycket roande polisradiokommunkationen jag hörde för ett tag sedan.

Poliserna i radiobilen anropar radiocentralen och vill vet status m.m. på fordonet "KALLE URBAN KALLE 123" (siffrorna minns jag inte så de är påhittade.), de började repetera: "KALLE URB... *3 sekunder tystnad*, *vrålskratt*, öööhmmm, eeehhh, jag menar XERXES URBAN KALLE 123, KOM." Resten av kommunikationen präglades av att skrattattackerna så att säga "hängde i luften"...  ;D

Xerxes Kalle Urban d.v.s XUK är inte tillåten den heller.

Taunusch

Polisen fick en leverans av ett antal stycken Volvo XC70 nu i höstas som hade reg-nr som började på AFA. Det var ingenting man ville bjuda "AntiFascistisk Aktion" på så dessa bilar omregistrerades och fick andra registreringsnummer....

Nico


Citat från: Stefan skrivet 13 februari 2008, 19:20:40 PMPolisen fick en leverans av ett antal stycken Volvo XC70 nu i höstas som hade reg-nr som började på AFA. Det var ingenting man ville bjuda "AntiFascistisk Aktion" på så dessa bilar omregistrerades och fick andra registreringsnummer....

Har lite svårt att förstå varför statligt ägda fordon behöver en vanlig reg.skylt. I en del andra länder har t.ex. målade polisbilar mm. speciella reg.skyltar som i princip bara är ett inv.nr. och det borde ju egentligen räcka. Tur i oturen för polisen att de hade tillräckligt med mandat att få igenom en ändring (förutsätter att även AFA nu hör till de förbjudna beteckningarna) för samma tur hade ju inte de stackars Mercedesägare som för en hel del år sedan fick kombinationen BMW. Vill minnas att det slutligen även kröp fram att det gjorts medvetet som ett slags practical joke.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

#20
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 februari 2008, 18:14:15 PM
W i stället för V kan ha historiska orsaker eftersom Kopparbergs län (nuvarande Dalarna län) hade länsbokstav W och V inte fanns som länsbokstav. Men J är underligare. Gotlands län hade länsbokstav I och då fanns inte J som länsbokstav.

Om vi hoppar över till ambulansernas gamla system där man använde SD följt av en länsbokstav, oftast följt av 9xx blir det intressant. I detta system fick AC-län bokstaven J, och BD-län bokstaven Q. Fast numera har man tråkigt nog ersatt bokstäverna A-Z med siffrorna 20-49.

En rolig sak är att man då som nu skiljer mellan A och B inom Stockholms län.
- A, (idag 20) är: Stockholm, Solna, Ekerö, Lidingö, Nacka, Värmdö, Sollentuna, Uppland-Väsby, Järfälla, Uppland-Bro, Märsta, Sigtuna, Arlanda, Täby, Vallentuna, Åkersberga, Huddinge, Tyresö och Botkyrka.
- B, (idag 21) är: Norrtälje, Södertälje, Nynäshamn, Sorunda, Haninge och Dalarö. B (21) används även av sjuktransportbilar som rullar i hela länet.

Ersa

Citat från: Nico skrivet 13 februari 2008, 20:00:06 PM
för samma tur hade ju inte de stackars Mercedesägare som för en hel del år sedan fick kombinationen BMW. Vill minnas att det slutligen även kröp fram att det gjorts medvetet som ett slags practical joke.

En fin 4-dörrars Amazon -66 från hembyn, röd med vitt tak, hade en nummerskylt med bokstäverna BMW vill jag minnas.  :)

Nor1

En åkare på jobbet hade DAF på sin förra Scania, hur kul e det då??

Ersa

Citat från: Nor1 skrivet 13 februari 2008, 20:24:40 PM
En åkare på jobbet hade DAF på sin förra Scania, hur kul e det då??

Haha! Vilken höjdare!  :D

blubb

Citat från: Stefan skrivet 13 februari 2008, 19:20:40 PM
Polisen fick en leverans av ett antal stycken Volvo XC70 nu i höstas som hade reg-nr som började på AFA. Det var ingenting man ville bjuda "AntiFascistisk Aktion" på så dessa bilar omregistrerades och fick andra registreringsnummer....


Jag såg en AFA-polisbil så sent som förra veckan...

Walter

En annan  kul grej på lite samma ämne är att på de bilder SAAB-släpper på nya modeller så brukar reg nummerna på bilarna tillhöra Volvobilar i verkligheten. Lite humor från SAABs photoshoppare! (eller avundsjuka?)
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Kristofer

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 13 februari 2008, 13:06:55 PMKKK finns och är inte förbjuden trots att den är väldigt stötande. Begriper inte att de inte velat ta bort denna i mitt tycke så fruktansvärt stötande bokstavskombination medan andra som inte alls ser konstiga ut är förbjudna. KKK tycker jag borde vara bland det första som borde förbjudas

KKK är mina initialer, och de är nog för de allra flesta svenskar inte stötande alls. Klanen är inte särskilt aktuell längre, även om de ställt till med mycket skit i ett land långt borta...

Det händer att folk fnittrar till lite när de hör vad jag har för initialer, men de flesta reagerar inte på det överhuvudtaget. Då är det vanligare att folk reagerar på den förkortning som bildas av mitt tilltalsnamn och efternamn i kombination, och undrar om jag har konkat...

/ KKK
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Stinsen

Citat från: Nor1 skrivet 13 februari 2008, 19:00:27 PM
Xerxes Kalle Urban d.v.s XUK är inte tillåten den heller.

Är du säker på XUK inte finns? Nåja, det var ett tag sedan så jag kan minnas fel, det kan ha varit tvärtom dvs KUX.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stinsen skrivet 15 februari 2008, 01:45:13 AM
Är du säker på XUK inte finns? Nåja, det var ett tag sedan så jag kan minnas fel, det kan ha varit tvärtom dvs KUX.

Det har länkats till flera listor på förbjudna kombinationer och där finns XUK med. Eftersom regnummer som börjar på X kommit till på senare tid kan det inte heller varit tillåtet förut.
KUX är däremot fullt tänkbart.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Stinsen skrivet 15 februari 2008, 01:45:13 AM
Är du säker på XUK inte finns? Nåja, det var ett tag sedan så jag kan minnas fel, det kan ha varit tvärtom dvs KUX.


KUX finns. Jag sökte på Vägverkets databas och hittade bland annat KUX 010 som benämns som VW skåp 2,4 och är lastbilsregistrerad och från 1994. KUX 123 är en Toyota Avensis från 1998
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.