Förbjudna bokstavskombinationer på regskyltar

Startat av Niklas Bygdestam, 13 februari 2008, 12:10:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Det finns ett antal förbjudna bokstavskombinationer på svenska regskyltar. Nu menar jag alltså de vanliga regskyltarna och inte de personliga man kan ha

Ett klassiskt exempel som inte finns är KUK, men det finns andra som inte heller är tillåtna. Fast vet någon vilka kombinationer det är som gäller? En del verkar ha funnits förr men blivit förbjudna efteråt. Har för mig att DUM fanns förr men är förbjuden idag. Gamla fordon får visst behålla sina gamla regnummer trots att bokstavskombinationen blivit förbjuden efteråt. Ett annat exempel är GAY. Det är visst en idag inte tillåten kombination men jag vet att den har funnits förr. För ett antal år sedan såg jag en Volvo 244 med GAY på regskylten och det reagerade jag på. Bilen var gammal, från tidigt 80-tal. Minns att jag för ett par år sedan såg en Volvo S40 med LEB på regskylten. Det kan man också tycka borde vara förbjuden men var tydligen inte det då bilen var ny i alla fall, vet inte om den är det nu

Hur är det med KKK? Jag skulle verkligen inte vilja ha en bil med KKK på regskylten eftersom det är mest känt som Ku Klux Klan. Men jag vet att det har funnits KKK på bilar. Har sett några gamla Volvo 240 från 70-talet med just KKK. Hoppas att den är förbjuden idag. Det finns faktiskt ett fordon som har det hemska regnumret KKK 666. Enligt bilregistret är det en traktor. Men den är från 1978 så kanske KKK blivit förbjudet efteråt?

Sedan finns det kombinationer som fortfarande är förbjudna men idag väldigt ointressanta och där kunde de faktiskt ta bort förbudet men har ändå inte gjort det tyvärr. FNL är ett sådant exempel. Vietnamkriget var aktuellt när nuvarande regnummersystem togs fram. Men idag är det ingen som bryr sig om FNL. Jag tror inte ens att folk med högerpolitiska åsikter skulle bry sig om det stod FNL på deras regskylt. KKK och LEB tycker jag däremot är värre

Konstigt nog tillåts inte WWW. Det kan jag inte begripa varför. Vem skulle bry sig om en bil med WWW?

Men är det någon här i Buss Snack som vet lite mer om det här? Och vet någon vilka kombinationer det finns som varit tillåtna förr men inte är det nu längre?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bengt Jönsson

Jag har sett kombination DDR och även SJK..
KDS, APK, VPK, SSU m.fl. lär dock inte vara tillåtna.
Men hur det är med XXX, en ev framtida internetdomän för "skamlöst innehåll" låter jag mig intet skriva.
En med privat nummerskylt lyckades ju få till bokstavskombinationen GOOGLE trots att detta är ett inregistreratvarumärke.  De på bilregistret kanske googlar för lite.. ?
;D

/B

Staffan Sävenfjord

De förbjudna kombinationerna finns här under pkt 1.4.6:
http://susning.nu/Registreringsskylt
De flesta förbjudna kombinationer är sådana som i varje fall inte jag skulle vilja ha på min bil. Märkligt är dock att kombinationerna GUB och SWE är förbjudna. Är det av omtanke om Gamla Uppsala Buss respektive Swebus?  ???
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jeppe Hagelbäck

Hittade detta på Vägverkets hemsida.
Dessa är de kombinationer som är undantagna i dagsläget.

http://www.vv.se/templates/page3____21921.aspx

Cero

WWW är nog förbjudet för att den i vissa kretsar skulle kunna vara åtråvärd. Ingen ska ju få ha det bättre än någon annan i Svedala. Iallafall inte utan att betala en massa för det. ;)

I England är det vanligt att det blir budgivning på bilar med vanliga registreringsskyltar som kan uttolkas som något positivt eller "ballt". Kanske vill man undvika det här.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 13 februari 2008, 12:27:59 PM
Jag har sett kombination DDR och även SJK..
KDS, APK, VPK, SSU m.fl. lär dock inte vara tillåtna.
Men hur det är med XXX, en ev framtida internetdomän för "skamlöst innehåll" låter jag mig intet skriva.
En med privat nummerskylt lyckades ju få till bokstavskombinationen GOOGLE trots att detta är ett inregistreratvarumärke.  De på bilregistret kanske googlar för lite.. ?
;D

/B


DDR är tillåtet och givetvis SJK. Det senare är väl ändå inget att förvåna sig över. Det finns ju massor med föreningar som har tre bokstäver i sin förkortning. Märkligare i så fall att AIK är tillåtet. Det kan ju inte vara så roligt för en djurgårdare att få en sådan skylt.
APK är tillåtet. VPK går fetbort eftersom bokstaven V inte finns på svenska registreringsskyltar. WPK är dock tillåtet.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jeppe Hagelbäck

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 februari 2008, 12:32:26 PM
DDR är tillåtet och givetvis SJK. Det senare är väl ändå inget att förvåna sig över. Det finns ju massor med föreningar som har tre bokstäver i sin förkortning. Märkligare i så fall att AIK är tillåtet. Det kan ju inte vara så roligt för en djurgårdare att få en sådan skylt.
APK är tillåtet. VPK går fetbort eftersom bokstaven V inte finns på svenska registreringsskyltar. WPK är dock tillåtet.

AIK går också bort, eftersom  bokstaven "I" inte heller finns på svenska standardskyltar. "I" och " V" kan man dock välja till personlig nummerskylt.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jeppe Sörensson skrivet 13 februari 2008, 12:35:32 PM
AIK går också bort, eftersom  bokstaven "I" inte heller finns på svenska standardskyltar. "I" och " V" kan man dock välja till personlig nummerskylt.

Visst ja!
Men personlig nummerskylt får inte bestå av en kombination av tre bokstäver och tre siffor sa AIK 123 går bort. Däremot går bara AIK eller AIK 1 bra. Fast AIK är redan upptaget av en Harley Davidson. Och AIK 1 är upptaget av en Yamaha. Undrar vilket lag ägarna till dessa skyltar håller på?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

#8
Jag tittade på listan och begriper inte hur de resonerar

ETA, PKK och UCK är självklara att de inte ska finnas

WTC förstår jag också att den inte finns, men hade det existerat regnummer på W före 11 september 2001 så hade det nog funnits WTC för då var det inget konstigt med kombinationen

ETT och TRE fattar jag inte varför de inte får finnas. Vem skulle bry sig? Annat än möjligen att man kunde skoja om det

FNL förstår jag förr att den inte tilläts men idag kunde man släppa lös den kombinationen tycker jag eftersom ingen skulle bry sig

WWW kan man ha roligt åt men ingen kan tycka att den är stötande. Den tycker jag kunde tillåtas. Kan det vara tekniska skäl att det kan missuppfattas av datorer när de matar in regnumret så datorn kan tro att det är en websida? Eller för att undvika andra missförstånd med hemsidor? det går ju att skapa hemsida som t ex heter www.123.se, det finns faktiskt en hemsida som heter www.123.com

Fler konstiga fall finns. OOO, OST och UFO förstår jag inte varför de inte finns. Vem skulle bry sig, mer än att de kanske kan vara roliga. Får inte kombinationer som lockar till humor finnas? Konstig inställlning om det är på det viset

KKK finns och är inte förbjuden trots att den är väldigt stötande. Begriper inte att de inte velat ta bort denna i mitt tycke så fruktansvärt stötande bokstavskombination medan andra som inte alls ser konstiga ut är förbjudna. KKK tycker jag borde vara bland det första som borde förbjudas
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

HJP

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 13 februari 2008, 12:10:11 PM
Det finns ett antal förbjudna bokstavskombinationer på svenska regskyltar. Nu menar jag alltså de vanliga regskyltarna och inte de personliga man kan ha

Ett klassiskt exempel som inte finns är KUK, men det finns andra som inte heller är tillåtna. Fast vet någon vilka kombinationer det är som gäller? En del verkar ha funnits förr men blivit förbjudna efteråt. Har för mig att DUM fanns förr men är förbjuden idag. Gamla fordon får visst behålla sina gamla regnummer trots att bokstavskombinationen blivit förbjuden efteråt. Ett annat exempel är GAY. Det är visst en idag inte tillåten kombination men jag vet att den har funnits förr. För ett antal år sedan såg jag en Volvo 244 med GAY på regskylten och det reagerade jag på. Bilen var gammal, från tidigt 80-tal. Minns att jag för ett par år sedan såg en Volvo S40 med LEB på regskylten. Det kan man också tycka borde vara förbjuden men var tydligen inte det då bilen var ny i alla fall, vet inte om den är det nu

Hur är det med KKK? Jag skulle verkligen inte vilja ha en bil med KKK på regskylten eftersom det är mest känt som Ku Klux Klan. Men jag vet att det har funnits KKK på bilar. Har sett några gamla Volvo 240 från 70-talet med just KKK. Hoppas att den är förbjuden idag. Det finns faktiskt ett fordon som har det hemska regnumret KKK 666. Enligt bilregistret är det en traktor. Men den är från 1978 så kanske KKK blivit förbjudet efteråt?

Sedan finns det kombinationer som fortfarande är förbjudna men idag väldigt ointressanta och där kunde de faktiskt ta bort förbudet men har ändå inte gjort det tyvärr. FNL är ett sådant exempel. Vietnamkriget var aktuellt när nuvarande regnummersystem togs fram. Men idag är det ingen som bryr sig om FNL. Jag tror inte ens att folk med högerpolitiska åsikter skulle bry sig om det stod FNL på deras regskylt. KKK och LEB tycker jag däremot är värre

Konstigt nog tillåts inte WWW. Det kan jag inte begripa varför. Vem skulle bry sig om en bil med WWW?

Men är det någon här i Buss Snack som vet lite mer om det här? Och vet någon vilka kombinationer det finns som varit tillåtna förr men inte är det nu längre?

****
Jag tycker att man ska ha inställningen, att det inte står ett ord, eller en förkortning, på reg-skyltarna. Detta till trots, kanske man måste förbjuda vissa kombinationer, som t.ex. KUK och GUD.

Vissa människor är känsligare än andra, men trots att KKK är en avskyvärd rörelse, så tror jag inte att jag skulle bry mig, om jag fick en sådan reg-skylt. varje människa vet ju, att det inte finns någon koppling.

För "husfridens" skull, är det kanske ändå klokt att ta bort vissa kombinationer.

HJP

Niklas Bygdestam

Citat från: HJP skrivet 13 februari 2008, 14:06:20 PM
****
Jag tycker att man ska ha inställningen, att det inte står ett ord, eller en förkortning, på reg-skyltarna. Detta till trots, kanske man måste förbjuda vissa kombinationer, som t.ex. KUK och GUD.

Vissa människor är känsligare än andra, men trots att KKK är en avskyvärd rörelse, så tror jag inte att jag skulle bry mig, om jag fick en sådan reg-skylt. varje människa vet ju, att det inte finns någon koppling.

För "husfridens" skull, är det kanske ändå klokt att ta bort vissa kombinationer.

HJP


Men det konstiga är att Vägverket har tagit bort bokstavskombinationer som kan kopplas till någon rörelse som ETA, PKK och UCK. Varför tar man då inte bort KKK som är minst lika stötande?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 13 februari 2008, 14:11:35 PM

Men det konstiga är att Vägverket har tagit bort bokstavskombinationer som kan kopplas till någon rörelse som ETA, PKK och UCK. Varför tar man då inte bort KKK som är minst lika stötande?

Sannolikt därför att KKK inte är någon officiell förkortning och jag fick tänka till rätt länge innan jag kopplade det till Ku Klux Klan. Jag tror att de flesta tänker som jag där.
ETT, TRE, FEM, SEX och SJU är förbjudna därför att de vid uttal uppfattas som siffror. Det kan helt enkelt vara svårt att uppfatta den polisman som ringer in och säger "Kan du se vem som har en Volvo 740 med regnummer ett två tre fyra (ETT 234)".   
Eftersom det finns gott om bokstavs- och sifferkombinationer ändå så behövs inte bokstavskombinationer som kan väcka anstöt eller obehag för ägaren.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Inte bara DDR, utan även KGB finns på fordon.  :)
Men visst är det intressant att man inte tillåter "I" för att det kan förväxlas med "J", samt inte tillåter V till förmån för W. Borde man inte tillåta V istället för W? Däremot går det jättebra att tillåta både O och D, samt K och X, ty dessa kan man ju inte missta sig på? Eller?  ;)

XXL vore ju annars trevligt att ha på en "hundkoja", eller en Fiat 127  ;)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 13 februari 2008, 18:09:44 PM
Inte bara DDR, utan även KGB finns på fordon.  :)
Men visst är det intressant att man inte tillåter "I" för att det kan förväxlas med "J", samt inte tillåter V till förmån för W. Borde man inte tillåta V istället för W? Däremot går det jättebra att tillåta både O och D, samt K och X, ty dessa kan man ju inte missta sig på? Eller?  ;)


W i stället för V kan ha historiska orsaker eftersom Kopparbergs län (nuvarande Dalarna län) hade länsbokstav W och V inte fanns som länsbokstav. Men J är underligare. Gotlands län hade länsbokstav I och då fanns inte J som länsbokstav.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt Jönsson

Citat från: Verspieder skrivet 13 februari 2008, 18:09:44 PM

XXL vore ju annars trevligt att ha på en "hundkoja", eller en Fiat 127  ;)

.. och du tänker på fordonets eller kanske dess manlige förares "förmåga, uthållighet och styrka"..
;D  ;D  8)

/B