Återinför länsbokstavsbeteckningarna!

Startat av Bengt Jönsson, 12 februari 2008, 21:13:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 oktober 2010, 15:10:54 PM
Samma system finns - eller fanns åtminstone också - i Tyskland. DB:s bussar har (hade?) alltså regnummer som började på DB oavsett var i landet de var stationerade.



Ordnung muss sein.. ;-))

Även på polska och Österrikiska registreringsskyltar kan man se varifrån fordonet kommer och är registrerat.
Säkert en ren "blåkopia" av det tyska systemet.
Gdansk = GD, Warszawa = W.  Wien = W

/T

Niklas Bygdestam

Citat från: Ersa skrivet 19 oktober 2010, 12:59:41 PM
Vi svenskar har nog i jämförelse säkerligen lättare att flytta på oss, vilket skulle leda till en massa administrationskostnader för skyltbyten om vi hade det tyska systemet. En ökad kostnad som jag inte gärna vill betala vare sig via skattesedeln eller via fordonsskatten.
För att inte tala om hur rörigt det skulle bli för alla bussföretag med bussar som flyttas över länsgränser varje år. Eller så registreras alla bussar där huvudkontoret idag finns, dvs en massa "Stockholmsbussar" ute i landet som tillhör Busslink, Veolia, Nobina, Swebus och Strömma.

Det kanske redan är skrivet tidigare i tråden, men i så fall får ni tåla en upprepning av följande: Hela denna tråd blir ju till en ickefråga nu när landstingen, länen (och länsbokstäverna?) går i graven och ersätts med storregioner.

Det finns väl inget beslut om storregioner? Protesterna är dessutom ganska många och skulle det bli folkomröstning om den frågan skulle det nog bli ett stort nej till detta
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bengt Jönsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 19 oktober 2010, 21:23:01 PM
Det finns väl inget beslut om storregioner? Protesterna är dessutom ganska många och skulle det bli folkomröstning om den frågan skulle det nog bli ett stort nej till detta

Västra Götaland och Värmland har långt gångna planer och det är inte bara det att lokaltrafikfordonen på spåren ser nästan likadana ut i sin färgsättning.  Även gamla historiska , kulturella och ekonomiska band knyter ihop Värmland mer med Göteborg än med exv Mälardalen.

/B

Niklas Bygdestam

Citat från: Marcus L skrivet 18 oktober 2010, 11:40:08 AM
En kompromiss skulle kanske kunna vara att ha ett fält med lanskapsvapen längst till höger?
Nu när kontrollmärket är borta skulle ju eventuellt mellanrummet mellan bokstäverna och siffrorna kunna krympas lite, kanske...
Sen appropå trytande kombinationer och en eventuell extra bokstav eller siffra, varför inte "vända på steken" (001 AAA och så vidare)...

Jag måste säga att jag faktiskt kan förstå båda sidorna i den här debatten

När jag är i andra länder så blir jag på sätt och vis lite avundsjuk på att man i en del länder faktiskt ser var fordonen hör hemma i för del av landet. Det gör att ovanliga platser med få fordon eller fordon som kommer från andra landsänden blir lite roligare att se. Hade vi haft så i Sverige hade en bil från Kiruna blivit ett exotiskt inslag som väckt betydligt mer uppmärksamhet om denna hade setts i Malmö än danska, tyska och polska bilar som är ett vardagligt inslag där. Och bilar från Gotland hade nog också blivit uppmärksammade inslag på våra vägar. Här håller jag alltså med Bengt

Samtidigt förstår jag Staffans argument. Systemet fungerar alldeles utmärkt idag så varför ändra? Det kommer kosta staten en stor summa pengar att ändra igen och till vilken nytta? För polisen har inget behov av att se att en bil kommer från en annan ort än den plats som den råkar befinna sig på när de kontrollerar den. Nackdelen är också givetvis att en bil som kommer från en främmande ort kan dömas just på grund av härkomsten och inte hur föraren kör fordonet. Så om två bilar gör bort sig i t ex Stockholm och den ena är en Stockholmsbil och den andra kommer från en mer avlägsen ort, finns risken att den bil som kommer utsocknes blir så att säga mer utskälld, trots att båda kanske gör exakt samma fel. Fördelen nu är att en bil från t ex Kiruna kan köra väldigt anonymt i Stockholm utan att någon vet om det

Däremot kan man fråga sig vad systembytet 1972-1973 skulle vara bra för. Det bytet borde också ha varit dyrt att genomföra då det var aktuellt. Man ansåg visst att man vuxit ur det gamla. Men det hade man kunnat ordna med att göra om lite och kanske t ex byta en siffra mot en bokstav eller liknande om man behållit det gamla. En Stockholmsbil hade kunnat ha AA, AB, BA och BB, sedan t ex 4 siffror och en bokstav, vilket troligen hade kunnat räcka än idag. Och man kunde gå vidare med två bokstäver i slutet om man vill. Så en Stockholmsbil hade kunnat heta t ex AA123BC eller liknande. Men ju gjorde man den här ändringen 1972 och det är inget att göra åt den saken. Oavsett om det var rätt eller fel då så fungerar systemet mycket bra än idag och någon anledning till byte finns inte idag

När det gäller förslaget om landskapsvapen som nämns så förstår jag inte varför man skulle flytta om tecknen när skattekvittona är borttagna för att sätta detta längst ut. Nu när skattekvittona är borta har vi en stor glugg på våra regskyltar redan som märks nu främst på de fordon som man har antingen tagit bort skattekvittot eller har skyltar som är så nya att skattekvitton inte satts upp på dessa. Ska vi införa att man klistrar på landskapsvapen eller länsmärken av något slag beroende på var vi bor så bör vi givetvis använda den gamla gluggen för skattekvitton till denna funktion
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niklas Bygdestam

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 19 oktober 2010, 21:30:21 PM
Västra Götaland och Värmland har långt gångna planer och det är inte bara det att lokaltrafikfordonen på spåren ser nästan likadana ut i sin färgsättning.  Även gamla historiska , kulturella och ekonomiska band knyter ihop Värmland mer med Göteborg än med exv Mälardalen.

/B

Men samtidigt finns län som är starkt emot. Här i Uppsala är det egentligen ingen som vill gå ihop med de andra länen. Och Halland kämpar med näbbar och klor för att få fortsätta vara Halland och slippa gå ihop med något annat

Men beslut finns vad jag vet inte att verkligen genomföra det här. Det har ju inte ens varit debatt runt den här saken
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bengt Jönsson

Datasystemen från 70-talet var dåligt anpassade till verkligheten utan verkligheten fick anpassa sig till datasystemen...
;D 8)

Alla har väl någon gång hört uttrycket (även om det nu var längesedan) att "detta går inte att ändra på för det ligger på data..."
::) :P

/B

Fredrik W

Alltså: kanhända det var tråkigt/onödigt att det gamla systemet försvann, men gjort är gjort.

Helt seriöst, hur många av ledamöterna i riksdagen tror ni skulle rösta för ett återinförande av länsbokstäver på reg. skyltar? Inte många.

Niklas Bygdestam

Citat från: Fredrik W skrivet 20 oktober 2010, 08:53:43 AM
Alltså: kanhända det var tråkigt/onödigt att det gamla systemet försvann, men gjort är gjort.

Helt seriöst, hur många av ledamöterna i riksdagen tror ni skulle rösta för ett återinförande av länsbokstäver på reg. skyltar? Inte många.

Ja gjort är gjort. Men man kan undra vad det var bra för, eftersom det inte kan ha varit billigt när det genomfördes

Antal riksdagsledamöter som skulle rösta för att återinföra? Troligen ingen alls, eller en eller ett par om frågan togs upp. Men troligen ett stort nej

Om man vill införa lokal tillhörighet på regskyltarna igen så finns en lösning som redan berörts. Myndigheterna inför någon sorts klistermärken med kod eller symbol för län eller annan lokal tillhörighet där fordonet är registrerat. Dessa nya dekaler skulle då ha samma format som de gamla skattekvittona och skulle också sättas upp på den plats där dessa satt förut. Där kan man då ha en länsbokstav eller någon annan symbol eller kod som visar var fordonet hör hemma. Om fordonet flyttas och byter län eller motsvarande så får ägaren ett nytt märke att klistra på för den nya platsen där fordonet då kommer höra hemma

Det här skulle kunna vara ett billigare sätt att återinföra lokal tillhörighet på fordonen igen samtidigt som det inte kräver systembyte. Dessutom kräver det inte ny sorts regskyltar utan man återanvänder bara ett gammalt utrymme för en ny funktion

Men jag tror inte att det blir så heller. Och vad har man för nytta av det? Roligt för oss att titta på ja. Men har polisen nytta av det? Jag tror inte det. Anledningen till att skattekvittona försvann var att man ville spara pengar på att sluta tillverka dessa dekaler till alla fordonsägare. Skulle de här dekalerna som nämns ovan bli verklighet så är man snabbt tillbaks igen till kostnaderna att tillverka dekaler till alla fordon igen. Då är man tillbaks till där man var innan och det tror jag inte att man vill
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bengt Jönsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 oktober 2010, 10:15:21 AM
Ja gjort är gjort. Men man kan undra vad det var bra för, eftersom det inte kan ha varit billigt när det genomfördes

Antal riksdagsledamöter som skulle rösta för att återinföra? Troligen ingen alls, eller en eller ett par om frågan togs upp. Men troligen ett stort nej

Om man vill införa lokal tillhörighet på regskyltarna igen så finns en lösning som redan berörts. Myndigheterna inför någon sorts klistermärken med kod eller symbol för län eller annan lokal tillhörighet där fordonet är registrerat. Dessa nya dekaler skulle då ha samma format som de gamla skattekvittona och skulle också sättas upp på den plats där dessa satt förut. Där kan man då ha en länsbokstav eller någon annan symbol eller kod som visar var fordonet hör hemma. Om fordonet flyttas och byter län eller motsvarande så får ägaren ett nytt märke att klistra på för den nya platsen där fordonet då kommer höra hemma

Det här skulle kunna vara ett billigare sätt att återinföra lokal tillhörighet på fordonen igen samtidigt som det inte kräver systembyte. Dessutom kräver det inte ny sorts regskyltar utan man återanvänder bara ett gammalt utrymme för en ny funktion

Men jag tror inte att det blir så heller. Och vad har man för nytta av det? Roligt för oss att titta på ja. Men har polisen nytta av det? Jag tror inte det. Anledningen till att skattekvittona försvann var att man ville spara pengar på att sluta tillverka dessa dekaler till alla fordonsägare. Skulle de här dekalerna som nämns ovan bli verklighet så är man snabbt tillbaks igen till kostnaderna att tillverka dekaler till alla fordon igen. Då är man tillbaks till där man var innan och det tror jag inte att man vill


"Farbror Blå" tyckte inte alls om att skattemärkena togs bort.  Numera har de mycket svårare att kolla upp om ett fordon är skattat eller inte.
Stora länder i Europa har faktiskt kvar dessa klisterdekaler på registreringsskyltarna och vi behöver bara bege oss till Norge för att se detta. 
Allt nytt och "modernt" är faktiskt inte "progressivt, framåtskridande och positivt"!

/B

Nico


Känns lite typiskt Sverige, dvs. att man ofta inte verkar ha tänkt igenom något hela vägen. Visst försvinner den kostnad VV/Transportstyrelsen haft för detta, men i gengäld blir det ju mera tungarbetat för andra parter vilket i sig kan generera mera kostnader i slutänden. Å andra sidan man man ju regionalisera Transportstyrelsen så får vi fler arbetstillfällen...   :P  ::)  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Niklas Bygdestam

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 20 oktober 2010, 10:55:16 AM

"Farbror Blå" tyckte inte alls om att skattemärkena togs bort.  Numera har de mycket svårare att kolla upp om ett fordon är skattat eller inte.
Stora länder i Europa har faktiskt kvar dessa klisterdekaler på registreringsskyltarna och vi behöver bara bege oss till Norge för att se detta. 
Allt nytt och "modernt" är faktiskt inte "progressivt, framåtskridande och positivt"!

/B

Citat från: Nico skrivet 20 oktober 2010, 11:08:20 AM
Känns lite typiskt Sverige, dvs. att man ofta inte verkar ha tänkt igenom något hela vägen. Visst försvinner den kostnad VV/Transportstyrelsen haft för detta, men i gengäld blir det ju mera tungarbetat för andra parter vilket i sig kan generera mera kostnader i slutänden. Å andra sidan man man ju regionalisera Transportstyrelsen så får vi fler arbetstillfällen...   :P  ::)  ;)

Ska vi tala om vad som normalt brukar vara de länder som man menar när man säger Stora länder i Europa så brukar det då handla om Storbritannien, Frankrike och Tyskland. Därefter har vi Italien, Polen och Spanien. Av dessa är det bara Tyskland och Polen som sätter ut dekaler på själva regskyltarna. Tyskland sätter ut sina välkända två runda kontrollmärken medan Polen har ett märke som blänker i silver och ska känneteckna att fordonet så att säga är godkänt. Övriga saknar märken på regskyltarna

Bland övriga europeiska länder har mycket riktigt Norge kvar sina dekaler och samma sak gäller t ex Tjeckien. Men majoriteten saknar faktiskt dekaler idag. En intressant sak är Estland som tills för några år sedan hade skattekvitton som till sitt utseende var mycket lika de gamla svenska. Men de tog bort detta ca 4 år före Sverige. Och det är faktiskt inte omöjligt att Estland stått som förebild för att ta bort skattekvittona även i Sverige. De hade troligen ett snarlikt system när de hade kvar sina skattekvitton och i Sverige kan man ha tittat på deras exempel och gjort likadant när man övergick till ett nytt system

Är det verkligen sämre idag sedan man tog bort skattekvittona i Sverige? För fordonsägare är det enklare nu än förr. Man slipper tänka på dekaler utan kan smidigare ställa på och ställa av ett fordon. Ingen dekal att klistra på och ingen dekal att skrapa för att hitta någon kod som man måste ange. Det är lättare på det sättet. Ett argument som också togs fram är att polisen idag inte längre behöver dessa mer. De får tydligen ändå väldigt snabbt upp allt de vill veta när de letar efter ett regnummer. Vi får inte glömma att tekniken är förändrad sedan skattekvittona infördes under början av 1970-talet. Det som ansågs behövas på den tiden behövs inte alltid idag. Och dessutom har man ju bytt system när det gäller detta mot hur det fungerade innan. Men skulle verkligen det nya systemet vara sämre än det gamla? Man vinner pengar på att slippa tillverka dekaler. Men underlättar verkligen dekalerna nämnvärt med dagens teknik?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Nico


Kommer inte på vilka på rak arm, men en del av de länder som inte har dekal på reg.plåten har det istället på insidan av vindrutan etc. Alltså, finns det nog varianter på det hela.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

JDS

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 20 oktober 2010, 10:55:16 AM
"Farbror Blå" tyckte inte alls om att skattemärkena togs bort.  Numera har de mycket svårare att kolla upp om ett fordon är skattat eller inte.

Måste man hålla på och kolla det hela tiden då? Jag bara undrar! Om man har anledning att misstänka att allt inte står rätt till med ett fordon så går det numera snabbt att kolla det i bilregistret. Det som poliserna surar över är väl att det är svårare att fiska efter brott att beivra nu när man inte längre kan se med blotta ögat vilka fordon som man skulle kunna titta lite närmare på!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 oktober 2010, 10:15:21 AM
Ja gjort är gjort. Men man kan undra vad det var bra för, eftersom det inte kan ha varit billigt när det genomfördes


Det är klart att om det varit i dag så skulle man ha gjort på ett annat sätt. Och det är klart att det kostade pengar att lägga om systemet men såg det långsiktigt och i längden är det ju ingen tvekan om att det blivit billigare än att låta länsstyrelserna fortsätta att sköta fordonsregistreringen. Man har också fått ett centralt register, inte minst till glädje för forskningen.

Nu finns det ju några stofiler på det här forumet som var med 1972 och vet hur det var. Det fanns ett rätt kompakt motstånd mot det gamla systemet med länsbokstäver. Visst kunde det vara kul att se varifrån en annan bil kom men i trafiken var det rent farligt. En gång hyrde jag bil i Stockholm. Jag var ganska van att köra i Stockholm och brukade anpassa mig bra till A-bilisternas beteende. Men den här gången var det helt förkylt. Signalhorn, blinkningar och fula trängningar i filen. Först när jag stannade vid en parkeringsplats förstod jag. Bilen jag hyrt var BD-registrerad. Motsvarande erfarenhet har en släkting i Göteborg som lånade min fars P-registrerade bil för att köra en bit i sin hemstad, där han annars körde varje dag.

Som sagt: den som vill tala om var han kommer ifrån hittar dekaler att köpa. Eller om han vill på stort kan han skaffa en personlig skylt med den gamla länsbokstaven och ett upp till 5-siffrigt nummer. Varför inte farfars gamla regnummer? Det kostar 6 000 kronor och gäller i tio år. Det mesta av pengarna går till välgörande ändamål.







Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: JDS skrivet 20 oktober 2010, 12:41:16 PM
Måste man hålla på och kolla det hela tiden då? Jag bara undrar! Om man har anledning att misstänka att allt inte står rätt till med ett fordon så går det numera snabbt att kolla det i bilregistret. Det som poliserna surar över är väl att det är svårare att fiska efter brott att beivra nu när man inte längre kan se med blotta ögat vilka fordon som man skulle kunna titta lite närmare på!

Håller med. Och när det gäller polisens arbete så har det nog blivit plus minus noll eftersom de nu slipper stoppa bilar som kör med gammalt skattemärke därför att ägaren glömt sätta på det nya. Eller satt på det så dåligt att det trillat av. Frågan en som vet: jag har blivit stoppad av båda anledningarna. Dock bara med påföljden en vänlig anmodan att snarast fixa till det.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)