Återinför länsbokstavsbeteckningarna!

Startat av Bengt Jönsson, 12 februari 2008, 21:13:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Citat från: BMJ skrivet 18 oktober 2010, 08:01:17 AM
För att vända på steken i den här diskussionen, var är fördelarna med att ändra (eller i början av 70-talet behålla) länsbokstäver på reg skyltarna?

Själv kan jag bara se kuriosa och nostalgiska skäl.

.. och varför har då "U-länder" som Tyskland, Schweiz mm. kvar sina medan vi i det moderna, progressiva och okonservativa Sverige har bytt ut våra mot "neutrala"?

Nej, och det har jag skrivit i detta forum tidigare.  M och MA = Skåne, ML resp MK för Kristianstad och Blekinge, O = Götaland, OA = Göteborg, OP (Älvsborg) resp OR (Skaraborg) och OS (Värmland).
F (med underbokstäver G och H) för Småland, T = Östergötland, A = Stockholm med omnejd, W = Dalarna, X = Norrlandskusten
osv.  Enkelt, lättfattligt och med historiska rötter!

/B

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 18 oktober 2010, 09:08:43 AM
.. och varför har då "U-länder" som Tyskland, Schweiz mm. kvar sina medan vi i det moderna, progressiva och okonservativa Sverige har bytt ut våra mot "neutrala"?

Nej, och det har jag skrivit i detta forum tidigare.  M och MA = Skåne, ML resp MK för Kristianstad och Blekinge, O = Götaland, OA = Göteborg, OP (Älvsborg) resp OR (Skaraborg) och OS (Värmland).
F (med underbokstäver G och H) för Småland, T = Östergötland, A = Stockholm med omnejd, W = Dalarna, X = Norrlandskusten
osv.  Enkelt, lättfattligt och med historiska rötter!

/B

Skall man vara historisk skall man väl åtminstone använda de gamla länsbokstäverna. E för Östergötland, X för Gävleborgs län, K för Blekinge och S för Värmland. Men redan ditt försök att bilda nya regioner visar ju att det som en gång hade historiska rötter inte fungerar i dag.

Varför kostar på miljardtals kronor på att införa ett system som bara tillfredsställer nostalgin? Den som vill kan redan i dag skaffa en registreringsskylt med den gamla länsbokstaven för det facila priset av 600 kronor per år. Därav går 540 kronor till välgörande ändamål.

Vi har i dag ett alldeles utmärkt fungerande fordonsregister som inte minst underlättar för oss som vill forska i gamla bussar historia och vidare öden. Varför försämra detta?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 oktober 2010, 09:21:08 AM
Skall man vara historisk skall man väl åtminstone använda de gamla länsbokstäverna. E för Östergötland, X för Gävleborgs län, K för Blekinge och S för Värmland. Men redan ditt försök att bilda nya regioner visar ju att det som en gång hade historiska rötter inte fungerar i dag.

Varför kostar på miljardtals kronor på att införa ett system som bara tillfredsställer nostalgin? Den som vill kan redan i dag skaffa en registreringsskylt med den gamla länsbokstaven för det facila priset av 600 kronor per år. Därav går 540 kronor till välgörande ändamål.

Vi har i dag ett alldeles utmärkt fungerande fordonsregister som inte minst underlättar för oss som vill forska i gamla bussar historia och vidare öden. Varför försämra detta?


Sorry!
Missade att det var E för Östergötland.  Eller skulle du skämmas i den hektiska göteborgstrafiken med ett OP-reggat "vrålåk"?  ;D
Men, hur kan det fungera i andra länder som har kvar de "historiska" skyltarna.. ?

/B

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 18 oktober 2010, 09:23:58 AM

Sorry!
Missade att det var E för Östergötland.  Eller skulle du skämmas i den hektiska göteborgstrafiken med ett OP-reggat "vrålåk"?  ;D
Men, hur kan det fungera i andra länder som har kvar de "historiska" skyltarna.. ?

/B

Olika länder har valt olika metoder. Så enkelt är det. Jag har inte sagt att deras system inte funkar. Men jag finner det fullkomligt vansinnigt att byta ut ett väl fungerande system med många fördelar mot ett sämre till mycket höga kostnader. Jag ser helt enkelt inte några fördelar. För mig är det fullkomligt likgiltigt om en tysk bil kommer från  Hamburg, Göppingen, Schaffenhausen eller Heckelbrückel-Ossenpfeffer-Schlachenbachen-Baden an der See.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Marcus L

En kompromiss skulle kanske kunna vara att ha ett fält med lanskapsvapen längst till höger?
Nu när kontrollmärket är borta skulle ju eventuellt mellanrummet mellan bokstäverna och siffrorna kunna krympas lite, kanske...
Sen appropå trytande kombinationer och en eventuell extra bokstav eller siffra, varför inte "vända på steken" (001 AAA och så vidare)...

Bengt Jönsson

Citat från: Marcus L skrivet 18 oktober 2010, 11:40:08 AM
En kompromiss skulle kanske kunna vara att ha ett fält med lanskapsvapen längst till höger?
Nu när kontrollmärket är borta skulle ju eventuellt mellanrummet mellan bokstäverna och siffrorna kunna krympas lite, kanske...
Sen appropå trytande kombinationer och en eventuell extra bokstav eller siffra, varför inte "vända på steken" (001 AAA och så vidare)...

I Tyskland har man både Bundesland och skattemärke samt även miljömärke på nummerplåten!

/B

BMJ

Och vi tog bort våra klisterlappar på skyltarna, vinst: 30-70 miljoner/år.

Christian S

Skllnaden mellan Tyskland och Sverige är att regplåtarna är personliga i Tyskland. De följer inte med bilen som här. Det finns inget centralt bilregister utan varje Förbundsland administerar bilregistret själva. I Danmark får en bil ett nytt reg.nr vid varje ägarbyte. Skulle man göra ett likande system skulle Länstyrelserna själva få återta bilregistret.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Christian S skrivet 19 oktober 2010, 09:52:31 AM
Skllnaden mellan Tyskland och Sverige är att regplåtarna är personliga i Tyskland. De följer inte med bilen som här. Det finns inget centralt bilregister utan varje Förbundsland administerar bilregistret själva. I Danmark får en bil ett nytt reg.nr vid varje ägarbyte. Skulle man göra ett likande system skulle Länstyrelserna själva få återta bilregistret.

Hur fungerar det i Tyskland om man byter bostadsort. Får man nytt personligt regnummer då eller följer det gamla med? Det vill säga att skylten bara talar om var ägaren bodde när han registrerade sitt första fordon. Alltså ungefär som det norska systemet som bara talar om var fordonet registreringsbesiktats.

Men i vilket som skall vi som forskar i fordonens historia vara glada åt det svenska systemet.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 oktober 2010, 11:13:02 AM
Hur fungerar det i Tyskland om man byter bostadsort. Får man nytt personligt regnummer då eller följer det gamla med? Det vill säga att skylten bara talar om var ägaren bodde när han registrerade sitt första fordon. Alltså ungefär som det norska systemet som bara talar om var fordonet registreringsbesiktats.

Men i vilket som skall vi som forskar i fordonens historia vara glada åt det svenska systemet.


När man flyttar i Tyskland och skriver sig på annan ort så får man även gå till närmsta "zulassungsstelle" (vilka finns i närmsta by)
och där få nya registreringsplåtar som tillverkas på plats.  Dock enligt mycket noga reglerade anvisningar och mått.  :D 
Likaså om man köper en bil i Tyskland för export hem till Sverige.  Man måste dock ha med fordonets "brief" som är den värdehandling som kopplar ihop fordonet med rätt ägare.
Dessa "zulassungsstellen" är visserligen privata men lyder under federal lag.

http://www.kfz.net/kfz-zulassungsstelle/stadt/


Har man en bokstav i början = stor stad. två bokstäver = mindre stad, tre bokstäver = "liten bonnahåla"...  ;D

Att sedan tyskar är provinsiella och sällan flyttar är en helt annan femma av saken.
;)

/B

Ersa

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 19 oktober 2010, 12:43:11 PM
Att sedan tyskar är provinsiella och sällan flyttar är en helt annan femma av saken.

Vi svenskar har nog i jämförelse säkerligen lättare att flytta på oss, vilket skulle leda till en massa administrationskostnader för skyltbyten om vi hade det tyska systemet. En ökad kostnad som jag inte gärna vill betala vare sig via skattesedeln eller via fordonsskatten.
För att inte tala om hur rörigt det skulle bli för alla bussföretag med bussar som flyttas över länsgränser varje år. Eller så registreras alla bussar där huvudkontoret idag finns, dvs en massa "Stockholmsbussar" ute i landet som tillhör Busslink, Veolia, Nobina, Swebus och Strömma.

Det kanske redan är skrivet tidigare i tråden, men i så fall får ni tåla en upprepning av följande: Hela denna tråd blir ju till en ickefråga nu när landstingen, länen (och länsbokstäverna?) går i graven och ersätts med storregioner.

Bengt Jönsson

Citat från: Ersa skrivet 19 oktober 2010, 12:59:41 PM
Vi svenskar har nog i jämförelse säkerligen lättare att flytta på oss, vilket skulle leda till en massa administrationskostnader för skyltbyten om vi hade det tyska systemet. En ökad kostnad som jag inte gärna vill betala vare sig via skattesedeln eller via fordonsskatten.
För att inte tala om hur rörigt det skulle bli för alla bussföretag med bussar som flyttas över länsgränser varje år. Eller så registreras alla bussar där huvudkontoret idag finns, dvs en massa "Stockholmsbussar" ute i landet som tillhör Busslink, Veolia, Nobina, Swebus och Strömma.

Det kanske redan är skrivet tidigare i tråden, men i så fall får ni tåla en upprepning av följande: Hela denna tråd blir ju till en ickefråga nu när landstingen, länen (och länsbokstäverna?) går i graven och ersätts med storregioner.


Eller varför inte göra som i exv. Tallinn där alla lokaltrafikens bussar har ett registreringsnummer som börjar på TAK (vilket skall uttydas som Tallinna Autobussi Kondisi - tror jag)
Som om SL:s bussar skulle ha ett reg.nr som började just på SL...
:D

Vem äger förresten själva fordonen i SL:s "vagnpark"?  Är det de enskilda operatörerna eller är det som i tunnelbanan ett speciellt landstingsägt bolag?

/B

Ersa

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 19 oktober 2010, 13:08:16 PM
Vem äger förresten själva fordonen i SL:s "vagnpark"?  Är det de enskilda operatörerna eller är det som i tunnelbanan ett speciellt landstingsägt bolag?

Alla bussar i SL-trafik ägs av bussföretaget. Det är bara spårfordon som ägs av SL/landstinget.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 19 oktober 2010, 12:43:11 PM


Har man en bokstav i början = stor stad. två bokstäver = mindre stad, tre bokstäver = "liten bonnahåla"...  ;D

/B

Tack för svaret så långt. Verkar alltså ganska komplicerat och jag kan inte förstå hur du kan tycka det systemet är bättre än det svenska.

Det finns ett undantag för regeln en bokstav = stor stad, nämligen för de gamla hansestäderna. Hamburg = HH (Hansestadt Hamburg) och Bremen = HB (Hansestadt Bremen).
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 19 oktober 2010, 13:08:16 PM

Eller varför inte göra som i exv. Tallinn där alla lokaltrafikens bussar har ett registreringsnummer som börjar på TAK (vilket skall uttydas som Tallinna Autobussi Kondisi - tror jag)
Som om SL:s bussar skulle ha ett reg.nr som började just på SL...
:D

/B

Samma system finns - eller fanns åtminstone också - i Tyskland. DB:s bussar har (hade?) alltså regnummer som började på DB oavsett var i landet de var stationerade.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)