Återinför länsbokstavsbeteckningarna!

Startat av Bengt Jönsson, 12 februari 2008, 21:13:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: bengt l skrivet 01 augusti 2010, 23:58:44 PM
En norrman sa till mig en gång att det var vanligt att registrera nya bilar i Oslo även för de som bodde långt utanför. Det ansåg ge bilen högre status.


Ja, det är ju bara att registreringsbesiktiga den i Oslo. Men jag förstår inte varför det skulle ge bilen högre status. Skulle i varje fall knappast öka andrahandsvärdet för en bil som kan misstänkas ha använts mest i hård stadskörning.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

BMJ

Vem skulle bekosta omskyltningen av den svenska fordonsflottan, ta fram och administrera ett nytt system för svenska registreringsskyltar? Och vad hade kalaset ungefärligen kostat?

Bengt Jönsson

Citat från: BMJ skrivet 03 augusti 2010, 11:51:51 AM
Vem skulle bekosta omskyltningen av den svenska fordonsflottan, ta fram och administrera ett nytt system för svenska registreringsskyltar? Och vad hade kalaset ungefärligen kostat?


Vem bekostar trängselskatterna?
Vem bekostar underhållet av ett datorsystem från 70-talet?
Att de svenska registreringsskyltarna ändrades sägs ju vara pga det datoriserade system för registrering som infördes från det att dessa tidigare sköttes manuellt vid varje länsstyrelse.

Att ändra "datasystemet" gick ju inte på den tiden utan det var verkligheten som måste anpassa sig efter datasystemet...

/B

BMJ

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 03 augusti 2010, 12:09:05 PM

Vem bekostar trängselskatterna?
Vem bekostar underhållet av ett datorsystem från 70-talet?
Att de svenska registreringsskyltarna ändrades sägs ju vara pga det datoriserade system för registrering som infördes från det att dessa tidigare sköttes manuellt vid varje länsstyrelse.

Att ändra "datasystemet" gick ju inte på den tiden utan det var verkligheten som måste anpassa sig efter datasystemet...

/B
Eftersom ett nytt system i så fall måste fram, måste någon ta fram, testa och provköra systemet och det kostar pengar. Man bör också ta med i beräkningen att ett nytt datasystem är inte heller underhållsfritt.
Att ta pengar till omskyltning av fordonsflottan från trängselskatterna ger garanterat ännu mindre acceptans för denna skatt än vad som är i dagsläget.

Vad som "sägs" beträffande övergången till dagens system kan diskuteras, jag håller för troligt att när man övergick från regionala system till ett centralt, datoriserat ville man samtidigt ha ett flexibelt och hållbart system, vilket man också valde. Dvs ett system med fler kombinationsmöjligheter än det gamla, ett där man inte behövde utfärda nya skyltar i takt med att fordonen flyttade runt i riket. Redan vid slutet av 60-talet fann det tankar på att ändra länsindelningen i västsverige, ett av huvudspåren dån var en indelning som är ganska lik sändningsområdena för SR:s lokalradio. Vilken länsbokstav skulle då fyrbodal (N Bohuslän, Dalsland och tvåstad) haft?

Bengt Jönsson

Citat från: BMJ skrivet 03 augusti 2010, 15:57:41 PM
Eftersom ett nytt system i så fall måste fram, måste någon ta fram, testa och provköra systemet och det kostar pengar. Man bör också ta med i beräkningen att ett nytt datasystem är inte heller underhållsfritt.
Att ta pengar till omskyltning av fordonsflottan från trängselskatterna ger garanterat ännu mindre acceptans för denna skatt än vad som är i dagsläget.

Vad som "sägs" beträffande övergången till dagens system kan diskuteras, jag håller för troligt att när man övergick från regionala system till ett centralt, datoriserat ville man samtidigt ha ett flexibelt och hållbart system, vilket man också valde. Dvs ett system med fler kombinationsmöjligheter än det gamla, ett där man inte behövde utfärda nya skyltar i takt med att fordonen flyttade runt i riket. Redan vid slutet av 60-talet fann det tankar på att ändra länsindelningen i västsverige, ett av huvudspåren dån var en indelning som är ganska lik sändningsområdena för SR:s lokalradio. Vilken länsbokstav skulle då fyrbodal (N Bohuslän, Dalsland och tvåstad) haft?


Men då kan vän av ordning fråga sig varför andra (civiliserade) länder kunde klara denna övergång från ett manuellt system till ett datoriserat utan att behöva byta skyltar och skyltsystem..

Dessutom länder som haft samma typ av skyltsystem sedan 30-talet (Schweiz) och länder som har 10 ggr eller mer fordon än Svereige (Tyskland).

Nej, här köptes ett "stelt" men "nytt och modernt" datasystem in och  då var det bara för verkligheten att anpassa sig efter systemet än tvärtom!

/B

Fredrik W

Nyss hemkommen från Spanien, där man för runt tio år sedan bytte system. Innan dess var det ju M för Madrid, PM för Palma de Mallorca osv.
Det nuvarande tycks vara ett system som liknar vårt. Vet någon motiven till detta byte?

a32

Citat från: Fredrik W skrivet 12 augusti 2010, 14:46:24 PM
Nyss hemkommen från Spanien, där man för runt tio år sedan bytte system. Innan dess var det ju M för Madrid, PM för Palma de Mallorca osv.
Det nuvarande tycks vara ett system som liknar vårt. Vet någon motiven till detta byte?

På Mallis 2008 så hade dom fått de "nya" eu-skyltarna och var skyltade B-XXXX, B står för ögruppen Balearerna som Mallis ingår i.
/a32  ;)

Fredrik W

Citat från: a32 skrivet 12 augusti 2010, 15:46:16 PM
På Mallis 2008 så hade dom fått de "nya" eu-skyltarna och var skyltade B-XXXX, B står för ögruppen Balearerna som Mallis ingår i.
/a32  ;)

Förstår inte vad du menar. Jag var på Mallorca förra veckan och såg inte en enda bil med den skylten du beskriver. Inte heller enligt spanska Wikipedia utfärdas några skyltar längre med geografisk tillhörighet.

http://es.wikipedia.org/wiki/Matr%C3%ADculas_automovil%C3%ADsticas_de_Espa%C3%B1a


preacher

Citat från: Fredrik W skrivet 12 augusti 2010, 17:20:48 PM
Förstår inte vad du menar. Jag var på Mallorca förra veckan och såg inte en enda bil med den skylten du beskriver. Inte heller enligt spanska Wikipedia utfärdas några skyltar längre med geografisk tillhörighet.

http://es.wikipedia.org/wiki/Matr%C3%ADculas_automovil%C3%ADsticas_de_Espa%C3%B1a




Eftersom jag är på plats på Mallorca kan jag bifoga en bild på min hyrbil med den nya nummerplåten på. Som synes är det bara ett nummer som inte betyder något. Paralellt med dom nya skyltarna finns fortfarande dom gamla kvar. Typ PM Palma de Mallorca, 
IB Islas Balear. B på de gamla var Barcelona.



Observera att bilen är fulltankad 32 Liter blyfri
Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

Christian S

Jag tycker att man kan göra ett liknande system som i Tyskland. Men där har jag ett förslag. Första bokstav kan få vara länsbokstav och andra och ev. tredje förkortning för vilken stad eller kommun. Sen kan man ha unik nummerkombination

Det finns oftast fler orter som har samma begynnelsebokstav.

OG = VG-län Göteborg.
NF = Hallands Län - Falkenberg
MM = Skåne Län, Malmö
MH = Skåne Län, Hörby
MHÖ = Skåne Län, Höör
MHE = Skåne Län, Helsingborg
MH = Skåne Län, Hässleholm

osv.

BMJ

Citat från: Christian S skrivet 17 oktober 2010, 17:39:51 PM
Jag tycker att man kan göra ett liknande system som i Tyskland. Men där har jag ett förslag. Första bokstav kan få vara länsbokstav och andra och ev. tredje förkortning för vilken stad eller kommun. Sen kan man ha unik nummerkombination

Det finns oftast fler orter som har samma begynnelsebokstav.

OG = VG-län Göteborg.
NF = Hallands Län - Falkenberg
MM = Skåne Län, Malmö
MH = Skåne Län, Hörby
MHÖ = Skåne Län, Höör
MHE = Skåne Län, Helsingborg
MH = Skåne Län, Hässleholm

osv.

På dagens skyltar finns plats för sju tecken, ska Helsingborgska fordon ha "MHE" på skylten finns bara fyra platser över för siffror och bokstäver. Låter lite snävt. ska man ha någon form av lucka mella "MHE" och övrig text blir det bara tre positioner kvar. Om man antas kunna blanda alfabetets alla bokstäver med siffrorna 0-9 kan man som mest få 59319 kombinationer. Idagsläget tror jag att Helsingborg behöver fler möjliga kombinationer än så.

Jag vill med detta bara påvisa hur opraktiskt ett sådant system är, även om det skulle vara kul att kunna se varifrån ett fordon kommer.

Staffan Sävenfjord

Citat från: BMJ skrivet 17 oktober 2010, 20:10:30 PM
På dagens skyltar finns plats för sju tecken, ska Helsingborgska fordon ha "MHE" på skylten finns bara fyra platser över för siffror och bokstäver. Låter lite snävt. ska man ha någon form av lucka mella "MHE" och övrig text blir det bara tre positioner kvar. Om man antas kunna blanda alfabetets alla bokstäver med siffrorna 0-9 kan man som mest få 59319 kombinationer. Idagsläget tror jag att Helsingborg behöver fler möjliga kombinationer än så.

Jag vill med detta bara påvisa hur opraktiskt ett sådant system är, även om det skulle vara kul att kunna se varifrån ett fordon kommer.


Därtill kommer att man måste registrera om fordonet och sätta på nya plåtar varje gång ägaren flyttar eller fordonet säljs till annan ort. Vill man tala om varifrån man kommer kan man köpa en dekal för någon tia på turistbyrån eller i en suveniraffär i sin hemstad och klistra på bakrutan.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Christian S

Jag tror att gränsen går vid åtta tecken på en regskylt. En personlig regskylt får innehålla 2-8 tecken. Om det skulle krisa sig med sifferkombinationer kan man lägga till en extra bokstav :)

I Tyskland är reg.plåtarna personliga och följer inte med bilen. Landskapsvapen köper jag. Flyttar du inom länet eller utanför länet kan din överblivna regplåt användas på någon annan bil. Idag måste man återanvända gamla regnr. Det är många nya Saab 9-5 vars regnr börjar på K.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Christian S skrivet 17 oktober 2010, 22:27:53 PM
Jag tror att gränsen går vid åtta tecken på en regskylt. En personlig regskylt får innehålla 2-8 tecken. Om det skulle krisa sig med sifferkombinationer kan man lägga till en extra bokstav :)


Det är sju tecken som är max på en personlig regskylt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

BMJ

För att vända på steken i den här diskussionen, var är fördelarna med att ändra (eller i början av 70-talet behålla) länsbokstäver på reg skyltarna?

Själv kan jag bara se kuriosa och nostalgiska skäl.