Återinför länsbokstavsbeteckningarna!

Startat av Bengt Jönsson, 12 februari 2008, 21:13:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Carl W skrivet 24 februari 2008, 20:58:07 PM
Bästa förslaget hittills.

Fast i så fall bör man väl följa t ex Banverkets signaturer. U = Uppsala, UH = Ulricehamn, UÅ = Umeå, UV = Uddevalla och tja... Uppvidinge är ju ingen station och UPV är Upplands Väsby hos Banverket. Men det går väl att lösa på något sätt. Problemet är dock på ett annat plan: hur många siffror skall man ha. U + 5 siffror räcker ju inte långt för Uppsala.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nico


Och fortfarande är även frågan hur man ska avgränsa det hela på ett praktiskt vis? Är det regionen, länet, kommunen eller vadå som bokstavskombinationerna i så fall ska företräda? Om det nu är kommunerna så skulle det i Stockholms fall att innebära 26 olika beteckningar som ska bekostas och administreras i någon form...
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nico skrivet 25 februari 2008, 00:15:23 AM
Och fortfarande är även frågan hur man ska avgränsa det hela på ett praktiskt vis? Är det regionen, länet, kommunen eller vadå som bokstavskombinationerna i så fall ska företräda? Om det nu är kommunerna så skulle det i Stockholms fall att innebära 26 olika beteckningar som ska bekostas och administreras i någon form...

Och kanske eventuellt också bytas så fort ett fordon flyttas ut från kommunen. För oss som försöker hålla reda på hur olika bussar vandrar mellan företag och placeringsorter skulle det bli milt sagt besvärligt...
Alternativet är ju att välja det norska systemet, det vill säga att regnumret återspeglar var fordonet registreringsbesiktigats vilket i de flesta fall är liktydigt med närheten av förste ägarens hemort. Sedan får numret hänga med fordonet fram till dess det avregistreras, vilket i Norge inte är samma slutgiltiga lösning som här. Avregistrering kan också motsvara vad vi kallar en avställning. Men vad har man då vunnit?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 februari 2008, 09:16:57 AM
Och kanske eventuellt också bytas så fort ett fordon flyttas ut från kommunen. För oss som försöker hålla reda på hur olika bussar vandrar mellan företag och placeringsorter skulle det bli milt sagt besvärligt...
Alternativet är ju att välja det norska systemet, det vill säga att regnumret återspeglar var fordonet registreringsbesiktigats vilket i de flesta fall är liktydigt med närheten av förste ägarens hemort. Sedan får numret hänga med fordonet fram till dess det avregistreras, vilket i Norge inte är samma slutgiltiga lösning som här. Avregistrering kan också motsvara vad vi kallar en avställning. Men vad har man då vunnit?


Men det fungerar ju i både Tyskland och Schweiz och detta är ju inte några "outvecklade" länder precis.
Men istället för det tyska systemet med regnummer efter kommuner/städer så vore ett system liknande det schweiziska med "kantoner" att föredra.

Skåne inkl. Blekinge:  M, MA, MB, MC, ML, MLA, MK, MKA vilket även då kommer att innefatta de gamla "Kristianstads Län (L) och "Blekinge Län" (K)

Västra Götaland:  O, OA, OB, OC, OD, OP, OPA, OR, ORA, OS vilket även då kommer att innefatta de gamla "Älvsborgs Län" (P), "Skaraborgs Län" (R) och "Värmlands Län" (S)

/Bengt

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 25 februari 2008, 13:20:04 PM

Men det fungerar ju i både Tyskland och Schweiz och detta är ju inte några "outvecklade" länder precis.
Men istället för det tyska systemet med regnummer efter kommuner/städer så vore ett system liknande det schweiziska med "kantoner" att föredra.

Skåne inkl. Blekinge:  M, MA, MB, MC, ML, MLA, MK, MKA vilket även då kommer att innefatta de gamla "Kristianstads Län (L) och "Blekinge Län" (K)

Västra Götaland:  O, OA, OB, OC, OD, OP, OPA, OR, ORA, OS vilket även då kommer att innefatta de gamla "Älvsborgs Län" (P), "Skaraborgs Län" (R) och "Värmlands Län" (S)

/Bengt


Varför, varför, varför skall man övergå till ett system som är betydligt krångligare än det man har i dag??? Vi har ett bra system i Sverige, varför kan vi inte nöja oss med det.  Har man ett behov av att visa varifrån man kommer sätter man lämpligen upp en dekal i bakrutan om detta. Och har man inte det behovet så finns det ingen anledning att man påtvingas att visa det.
Detta är mitt sista ord i den här debatten.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 februari 2008, 15:12:08 PM
Varför, varför, varför skall man övergå till ett system som är betydligt krångligare än det man har i dag??? Vi har ett bra system i Sverige, varför kan vi inte nöja oss med det.  Har man ett behov av att visa varifrån man kommer sätter man lämpligen upp en dekal i bakrutan om detta. Och har man inte det behovet så finns det ingen anledning att man påtvingas att visa det.
Detta är mitt sista ord i den här debatten.

Jag respekterar din åsikt men jag kan tyvärr inte instämma i den.
/B

Wolfie

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 februari 2008, 15:12:08 PM
Varför, varför, varför skall man övergå till ett system som är betydligt krångligare än det man har i dag??? Vi har ett bra system i Sverige, varför kan vi inte nöja oss med det.  Har man ett behov av att visa varifrån man kommer sätter man lämpligen upp en dekal i bakrutan om detta. Och har man inte det behovet så finns det ingen anledning att man påtvingas att visa det.
Detta är mitt sista ord i den här debatten.

Instämmer totalt, alla vill inte skylta med vart deras bil kommer ifrån.

Nico


Å själv har jag självklart en dekal på ena sidan av bakrutans nederkant med Solnas kommunvapen (solen) på och på bakrutans andra sida sitter det lika självklart ett hederligt AIK-märke!  :D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Freke

Citat från: Martin skrivet 12 februari 2008, 23:15:50 PM
Varför inte ta steget ännu längre och låta varje kommun ha sina bokstavskombinationer. 1-3 bolstäver för kommunen och därefter erforderligt antal bokstäver och siffrir för respektive kommuns fordonsflotta. De största städerna kunde ha 1-2 bokstäver, medelstora städer 2 bokstäver och små kommuner 3. Ex. U= Uppsala, UÅ= Umeå, UA= Uddevalla, UN= Ulricehamn, UPV= Uppvidinge

Gammal tråd väcks till liv...! Jag tycker att detta är ett utmärkt förslag att precis som i Tyskland kunna se vilken kommun fordonet är registrerat i. Jag vet inte hur det är i Tyskland, men tjänst-, företags,- och hyrbilar skulle kanske kunna ha en egen kombination. I Sverige räcker det med 1-2 bokstäver (utan ÅÄÖ) att markera kommun, sedan 5-6 tecken för resten av skylten.

Det kanske inte finns någon konkret exempel på att det är bättre än nuvarande, men definitivt trevligare. Att, som när man är i Tyskland, på stan först gissa sig till hemkommun och sedan få svaret genom att läsa på den ena av de två runda klisterlapparna på skylten.

Förresten har jag för mig att nuvarande system snart har förbrukat alla kombinationer våra kombinationer... Nyreggade bilar som inte tar över ett avfört fordon får nu X som begynnelsebokstav, och en sådan serie räcker ungefär två år.

Bengt Jönsson

Citat från: Freke skrivet 25 juli 2010, 15:33:57 PM
Gammal tråd väcks till liv...! Jag tycker att detta är ett utmärkt förslag att precis som i Tyskland kunna se vilken kommun fordonet är registrerat i. Jag vet inte hur det är i Tyskland, men tjänst-, företags,- och hyrbilar skulle kanske kunna ha en egen kombination. I Sverige räcker det med 1-2 bokstäver (utan ÅÄÖ) att markera kommun, sedan 5-6 tecken för resten av skylten.

Det kanske inte finns någon konkret exempel på att det är bättre än nuvarande, men definitivt trevligare. Att, som när man är i Tyskland, på stan först gissa sig till hemkommun och sedan få svaret genom att läsa på den ena av de två runda klisterlapparna på skylten.

Förresten har jag för mig att nuvarande system snart har förbrukat alla kombinationer våra kombinationer... Nyreggade bilar som inte tar över ett avfört fordon får nu X som begynnelsebokstav, och en sådan serie räcker ungefär två år.


Schweiz har ett liknande system där man utifrån bokstäverna på registreringsskylten kan se från vilken kanton fordonet kommer.
Sedan finns ett lokalt skattemärke också.

Detta system har fungerat sedan 1930-talet trots "datorisering" på 70-talet.
Var det inte just så att Sverige var "tvunget" att byta för att det hela skulle läggas över på data ...

Länge sedan man nu hörde "undanflykten" att ".. det går inte att ändra på för det ligger på data..."
;D ;D

/B

S Svensson

Som sagt så användes fortfarande länsbokstäver och i vissa fall översatta till siffror. Dessutom finns siffror för kommun. Detta står ofta i skattsedeln (motsvarande).
Är det så att Jönsson vill att detta skall stå på fordonet?


Bengt Jönsson

Citat från: S Svensson skrivet 25 juli 2010, 20:33:53 PM
Som sagt så användes fortfarande länsbokstäver och i vissa fall översatta till siffror. Dessutom finns siffror för kommun. Detta står ofta i skattsedeln (motsvarande).
Är det så att Jönsson vill att detta skall stå på fordonet?

;D ;D
Nej, jag presenterade ju ett förslag om du går tillbaka i tråden något...  8)
O, OA, OB, OC, OP, OPA, OR, ORA samt (om nu förslaget om att slå ihop Västra Götaland - som fortfarande har bokstavsbeteckningen O och länskod 14 med Värmland, S resp. 17 ) OS och OSA

Alltså, O för Västra Götalands Län med "underbokstäver" som A och B.  P för gamla Älvsborgs Län ("P-bönner").  R för Skaraborgs Län och S för Värmland(s Län)

Ett fordon från Göteborg skulle få O, OA resp. OB.  Övriga "Bohuslän" OC.  Borås OP resp OPA.  Skaraborg OR och ORA samt Värmland OS och OSA.

Själv skulle jag "paxa" [ OA 1 ] naturligtvis att ha på Toyotan och lika självklart skulle regskylten följa ägaren som det är i övriga Europeiska länder (och Norge!)

/B

Bengt Jönsson

icke att förglömma skall regskylten kompletteras med landskapsvapnet!
:D
/B

Ersa

Men vilket bestyr! Jag hade varit tvungen att omregistrera min bil med nya skyltar fyra gånger de senaste sju åren om vi haft kvar det gamla systemet, då jag bott i fyra olika län sedan 2003. Att nya skyltar ska tryckas upp och de gamla förstöras så fort man flyttar över en länsgräns känns ju oerhört förlegat - särskilt om dagens kommuner och län rivs upp och ombildas helt.

Klistra hellre på nåt sånt här, om ni prompt vill ha geografi bak på bilen:

Dekalägare: Undertecknad

Ersa

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 25 juli 2010, 20:48:47 PM
icke att förglömma skall regskylten kompletteras med landskapsvapnet!
:D
/B

Då kan man själv handla ett "skattemärke" med landskapsvapnet på! ;)
http://www.tradera.com/Fordon-Batar-Delar-ftgnr.662311-c3_10