Återinför länsbokstavsbeteckningarna!

Startat av Bengt Jönsson, 12 februari 2008, 21:13:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Citat från: IngemarJ skrivet 12 februari 2008, 22:59:35 PM
Å andra sidan håller sig ju Danskarna med alla dessa mystiska färger på skyltarna jag aldrig får begrepp om, samma är ju läget med Norge för övrigt.

Hälsar

Ingemar


En norsk bil med grön skylt är lastbilsregistrerad och kollar du riktigt noga så ser du att det bakom framsätena finns monterad ett lastförskjutningsskydd.  Oftast är också den lastbilsreggade "personbilen" en diesel och anledningen är precis densamma som i Sverige.  Lastbilar har en lägre skatt!

Jag har t.ex. sett "lastbilsreggade" Audi S4  :o både med och utan lastförskjutningsskydd i Norge men om "länsman" kommer på en av de sistnämnda så blir böterna skyhöga..  ;D

/Bengt

Bengt Jönsson

Citat från: IngemarJ skrivet 12 februari 2008, 22:48:36 PM
Hej!

Jag vet inte hur det gick till men någon gång för tjogtalet år sedan så reserverades HV för Visby, kan ha varit något utslag av Hanseatisk Sehnsucht eller så men det står kvar utan att publiceras i listan sägs det.
Hälsar
Ingemar


Kan säkert stämma..  8)
När DDR införlivades i Förbundsrepubliken så verkade det som om det gick väldigt smidigt med nya registreringsbeteckningar.  Nästan som om man tidigare i Västtyskland "tagit höjd" och även reserverat undan bokstavsbeteckningar för platser i DDR just i fall att.  ::) och så att det inte skulle kunan ske några förväxlingar
På samma sätt även för postnummer och riktnummer.

Skulle liksom inte förvåna mig alls om det även finns färdiga beteckningar, postnummer och riktnummer även för andra f.d tyska områden, exv HK för Kaliningrad, ex Königsberg.
;D  8)

/B

Peter L

Citat från: IngemarJ skrivet 12 februari 2008, 22:59:35 PM
Å andra sidan håller sig ju Danskarna med alla dessa mystiska färger på skyltarna jag aldrig får begrepp om, samma är ju läget med Norge för övrigt.

Hälsar

Ingemar

Har danskarna så många olika varianter? Förvisso finns det kanske några äldre skyltar kvar, men dagens skyltar finns i två färgutföranden:

Vit - Privatfordon
Gul - Företagsfordon (får INTE användas i privat körning!)

De senare har betydligt mindre skatter och avgifter vid köp än privatbilar som kostar MYCKET pengar i Danmark.

Staffan Sävenfjord

Citat från: David M skrivet 12 februari 2008, 23:49:07 PM

Varför skulle det vara problem med att kolla av fordonsregistrering mot länsregister idag? Det är väl bara att lägga över registren i någon digital form gemensam för alla län, så kan man kolla upp det på studs.



Jag tänkte väl närmast på hur det var förr innan det centrala registret infördes. Naturligtvis kan man tänka sig ett krångligt och dyrbart system där regnumren utdelas centralt men med hänsyn till var fordonet först är registrerat. Att bilhandlarna förreggar och reggar fordonen - glöm det i så fall. Eller ännu värre: att man håller på att krångla med nya regnummer så fort ägaren byter län.
Och är det ändå inte sällsynt dålig tajming på frågan då nu hela länsfrågan håller på att utredas och det sannolikt blir storregioner i stället.
Varför i all världen ändra på ett fungerande system? Den som vill tala om var han kommer ifrån kan ju sätta en dekal på bilen. På min bil står det att läsa i samband på bakre regskylten att den är köpt i Ulricehamn. Det ger väl i alla fall en vink om varifrån bilen kommer.
Det behöver ju inte vara så att om vi har ett system som skiljer sig från det i vissa andra länder så är det vi som har fel system. Det kan ju också vara de andra. Fast egentligen är det ju en fråga om hur man valt att sköta fordonsregistreringen: centralt, regionalt eller lokalt.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

#34
Citat från: Peter L skrivet 13 februari 2008, 08:51:58 AM
Har danskarna så många olika varianter? Förvisso finns det kanske några äldre skyltar kvar, men dagens skyltar finns i två färgutföranden:

Vit - Privatfordon
Gul - Företagsfordon (får INTE användas i privat körning!)

De senare har betydligt mindre skatter och avgifter vid köp än privatbilar som kostar MYCKET pengar i Danmark.



Det finns svarta skyltar med vita tecken. Det är de gamla skyltarna som de hade fram till mitten på 1970-talet då de tog fram dagens vita med röd bård. De gamla svarta kan visst faktiskt fortfarande nytillverkas men då bara för veteranbilar
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 12 februari 2008, 22:24:48 PM
Leasade fordon fanns väl även på den tid när registreringsskyltarna hade länsbokstäver.  Vet även att statliga tjänstebilar hade ett stort vitt klkistermärke med svart text: "Tjänstebil"
8)
/B


Upphittat vid Järnvägsmuséet i Gävle 2006-09-09.

Ersa

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 13 februari 2008, 07:21:37 AM
Du menar att de ha tre siffror och sedan tre bokstäver?
Men bussar i Tallinn har ju alltid en regskylt som börjar med TAK  (Tallinn Autobus Kondisi)

Men den iden borde ju överföras till svenska förhållanden.  En "SL-buss" oavsett operatör skulle då ha ett regnummer som börjar på just SL, en buss i Göteborg GS osv.

Det är väl tvärtom, att TAK-buss med det påhittade invnr 1004 får skylten "004 TAK"?

Låter lite kul det där med att huvudmännen skulle få egna skyltar, men då borde det bli "VT" för Västtrafik,  och inte "GS" för Göteborgs Spårvägar. Fast tyvärr tror jag att Sverige är ett för litet och glest befolkat land med runtflyttande invånare för att kunna ha det tyska systemet.

blubb

Citat från: IngemarJ skrivet 12 februari 2008, 22:48:36 PM
Hej!

Jag vet inte hur det gick till men någon gång för tjogtalet år sedan så reserverades HV för Visby, kan ha varit något utslag av Hanseatisk Sehnsucht eller så men det står kvar utan att publiceras i listan sägs det.

Hälsar

Ingemar

http://www.deutsche-autokennzeichen.de/dbdetail/detail.php?selectKFZ=HV

HV=Havelberg

Nico


Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 12 februari 2008, 22:46:17 PMJag skulle gärna haft ett system i Sverige som liknar det i Tyskland, dvs inte så stora områden som län utan efter orter istället som man har där. Större orter kunde då ha som i Tyskland bara en bokstav. M betyder ju München och B Berlin. Hamburg har visserligen HH. I Sverige kunde vi då ha t ex S för Stockholm, G för Göteborg och U för Uppsala. Här skulle man kunna en en indelning efter kommuner. Och sedan har man kommunvapnet på regskylten. Det skulle i alla fall bli snygga regskyltar :D

Visst kan man alltid leka med tanken, men redan här blir det återigen otympligt. Länen, och de kanske kommande regionerna, är för stora medan kommuner i många fall är en för liten entitet. I Stockholms fall så skulle det i dagsläget innebära 26 olika varianter på registeringsbokstäver.


Citat från: IngemarJ skrivet 12 februari 2008, 22:48:36 PMJag vet inte hur det gick till men någon gång för tjogtalet år sedan så reserverades HV för Visby, kan ha varit något utslag av Hanseatisk Sehnsucht eller så men det står kvar utan att publiceras i listan sägs det.

Jo, har man Hansestadt Hamburg, Hansestadt Lübeck, Hansestadt Bremen m.fl. så är det väl knappast fel med en Hansestadt Visby. Å andra sidan så kan man fråga sig (förutom då det uppenbara skälet) varför man hade behövt reservera detta? Flera av de forna Hansastäderna i östra Tyskland fick treställiga bokstavskombinationer, t.ex. Rostock som fick HRO eller Wismar som fick HWI, så det hade nog fungerat i alla fall. 

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

S Svensson

Jag är lite osäker på innebörden av vad Ni skriver.
Dagens bilregister bygger på bokstäver och siffror,där bokstäverna kan göras om till siffror.
I regnr ingår 3 siffror och på mig vore det bättre att ha 4 siffror. Så att inte fordon som slopats så snart tas bort. Från början var det inte meningen att fordon skulle bort från registret.  
De gamla länsbokstäverna finns kvar dessutom.De användes dock inte på bilar.
Om man har enbart vissa bokstäver och mindre antal hur många kombinationer skulle det bli då?
Hur skall järnvägsfordon kunna föras in i ett fordonsregister? Båtar finns kanske redan. Det var väl samma som bilar men med 2 siffror(om det inte gjordes om till 3 siffror i systemet)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 13 februari 2008, 10:59:04 AM
Låter lite kul det där med att huvudmännen skulle få egna skyltar, men då borde det bli "VT" för Västtrafik,  och inte "GS" för Göteborgs Spårvägar. Fast tyvärr tror jag att Sverige är ett för litet och glest befolkat land med runtflyttande invånare för att kunna ha det tyska systemet.

Och vad skulle det då bli för Värmlandstrafik?
Men det är väl bara detta som man inte har kommit på ännu för att försvåra för de stora entreprenörerna att flytta bussar mellan olika län utan höga extrakostnader.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Finns ett problem till: de gamla länsbokstäverna räckte inte utan Norrbottens län fick BD och Västerbottens län fick AC. Hur skall man lösa detta så att man särskiljer från fordon från Stockholms stad (A) respektive län (B). Man kom fram till AB redan före 1973. Vad skulle behövas i dag A-AF eller något sådant. Och för övrigt finns ju inte Stockhoms stad som administrativ enhet på samma sätt i dag som på 1960-talet. Således skulle det snarare behövas en massa B-nummer. B-BH eller?
Och som redan påpekats: länen är ju på väg ut. Man bör alltså ha någon annan form för att särskilja fordonets hemort. Till vilken nytta? Nej, det här är bara snedvriden nostalgi för dem som inte var med på den tiden det gällde. Det är som de som vill ha tillbaka ni som tilltalsord. Det var varken artigt eller trevligt på den tid det förekom. Det var bara förolämpande: blev man niad tyckte man att den där stroppen kunde väl gott säga du och blev man duad tyckte man att den där tölpen väl kunde visat mig respekten att kalla mig ni. Ändå finns det ungdomar i dag som vill ha tillbaka något som de inte själva har upplevt.
(Ursäkta kantringen men skall vi diskutera detta med du-reformen vidare bör vi väl göra det på Ordet är fritt)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 februari 2008, 11:56:47 AM
Finns ett problem till: de gamla länsbokstäverna räckte inte utan Norrbottens län fick BD och Västerbottens län fick AC. Hur skall man lösa detta så att man särskiljer från fordon från Stockholms stad (A) respektive län (B). Man kom fram till AB redan före 1973. Vad skulle behövas i dag A-AF eller något sådant. Och för övrigt finns ju inte Stockhoms stad som administrativ enhet på samma sätt i dag som på 1960-talet. Således skulle det snarare behövas en massa B-nummer. B-BH eller?
Och som redan påpekats: länen är ju på väg ut. Man bör alltså ha någon annan form för att särskilja fordonets hemort. Till vilken nytta? Nej, det här är bara snedvriden nostalgi för dem som inte var med på den tiden det gällde. Det är som de som vill ha tillbaka ni som tilltalsord. Det var varken artigt eller trevligt på den tid det förekom. Det var bara förolämpande: blev man niad tyckte man att den där stroppen kunde väl gott säga du och blev man duad tyckte man att den där tölpen väl kunde visat mig respekten att kalla mig ni. Ändå finns det ungdomar i dag som vill ha tillbaka något som de inte själva har upplevt.
(Ursäkta kantringen men skall vi diskutera detta med du-reformen vidare bör vi väl göra det på Ordet är fritt)



Jag säger Ni till människor jag inte känner!  ;D
Men så stod och står mig allt vad 68-flummeriet heter långt upp i halsen.

Kollade in den tyska sajten för registreringsskyltar och såg att HK var "ledigt".  Kanske för ett framtida Hansestadt Kalingrad/Königsberg.  Sedan är ju ROstock inte bland de största tyska städerna utan spelar i en bred mellandivision.  WIsmar är ännu mindre men att då ha 4 bokstäver på skylten är inte systemet upplagt för.

Kan vi kantra än hit och dit kan vi väl kantra lite till..  8)

/B

Niklas Bygdestam

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 13 februari 2008, 12:25:06 PM

Jag säger Ni till människor jag inte känner!  ;D
Men så stod och står mig allt vad 68-flummeriet heter långt upp i halsen.

Kollade in den tyska sajten för registreringsskyltar och såg att HK var "ledigt".  Kanske för ett framtida Hansestadt Kalingrad/Königsberg.  Sedan är ju ROstock inte bland de största tyska städerna utan spelar i en bred mellandivision.  WIsmar är ännu mindre men att då ha 4 bokstäver på skylten är inte systemet upplagt för.

Kan vi kantra än hit och dit kan vi väl kantra lite till..  8)

/B


Det tyska systemet är gammalt och har sitt ursprung från tiden före Hitler. Sedan har det byggts ut och ändrats lite med tiden. Men Kaliningrad (förr Königsberg) hade visst KÖ fram till andra världskriget. Efter kriget har visst aldrig KÖ återanvänts. Vet inte om det bara inte blivit så eller om det beror på tyskar som drömmer om att återfå staden igen. Jag tror ändå mer på att det helt enkelt inte funnits skäl till att återanvända den kombinationen till någon ny ort utan den har nog bara blivit kvar

Det lär visst också finnas ett antal orter i det som idag är Polen som förr var Tyskland och där deras bokstavskombinationer fortfarande inte återanvänts. Det har npg knappast att göra med att vilja återta orterna utan helt enkelt bara för att man inte haft användning för kombinationerna
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Carl W

Citat från: Martin skrivet 12 februari 2008, 23:15:50 PM
Varför inte ta steget ännu längre och låta varje kommun ha sina bokstavskombinationer. 1-3 bolstäver för kommunen och därefter erforderligt antal bokstäver och siffrir för respektive kommuns fordonsflotta. De största städerna kunde ha 1-2 bokstäver, medelstora städer 2 bokstäver och små kommuner 3. Ex. U= Uppsala, UÅ= Umeå, UA= Uddevalla, UN= Ulricehamn, UPV= Uppvidinge

Bästa förslaget hittills.