Återinför länsbokstavsbeteckningarna!

Startat av Bengt Jönsson, 12 februari 2008, 21:13:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 12 februari 2008, 22:24:48 PM

Leasade fordon fanns väl även på den tid när registreringsskyltarna hade länsbokstäver.  Vet även att statliga tjänstebilar hade ett stort vitt klkistermärke med svart text: "Tjänstebil"
8)

/B


Visst men omfattningen är väl större idag? Skullle vara kul med ett vitt Tjänstebilsmärke på bilen man kör och parkerar på uppfarten varje kväll. Å andra sidan har jag sett en kille som har märkt sin gamla folkabuss med en skylt som ser likadan ut i storlek och typsnitt men med texten  "Tjänstefel"
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 12 februari 2008, 22:18:31 PM

Nu tycker jag att du är "neggo" Staffan!  ???  :(
Varför måste allt vara så "gravallvarligt" och "seriöst"?
Hur kan det förresten fungera i länder som Tyskland eller Schweiz där man måste byta nummerskylt när fordonets ägare byter mantalsskrivningsadress?  Konstigt men det fungerar där och utan problem dessutom!

I vårt trevliga grannland Norge har man kvar sina fylkesbeteckningar på registreringsskyltarna och att "Fleksnes" bil var skyltad DA (Akershus Fylke) tror jag ingen glömmer.

Tänk Staffan att få köra ett fordon med ett O som första bokstav och inte ett P !  ;)

/B

Nu är det så här, Bengt, att vi utrett detta med Norge många gånger i Bussnacket. Och det är så att fordonet får en bokstavskombination beroende på var det först registreras. Detta följer sedan fordonet hela dess livstid och det är bara om det avregistreras (vilket i Norge också kan mostsvara vår avställning) som det får nya bokstäver där det återinregistreras. Så man kan alltså inte se på norska fordon var det hör hemma.
För övrigt håller jag väl med om att det inte behöver vara gravallvarligt och det var väl ingen som trodde att mitt bombastiska svar skulle tolkas helt seriöst hoppas jag. Men bara för att en sak finns och fungerar i Tyskland finns det ju ingen anledning att ta hit det. I synnerhet som vi redan har haft ett motsvarande system.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 12 februari 2008, 22:24:48 PM

Leasade fordon fanns väl även på den tid när registreringsskyltarna hade länsbokstäver.  Vet även att statliga tjänstebilar hade ett stort vitt klkistermärke med svart text: "Tjänstebil"
8)

/B

I varje fall fanns uthyrningsfordon och det var faktiskt ett problem där att man kunde få ett fordon med "fel" registreringsbokstav. Leasingfordon var en ganska ovanlig form för ägande på den tiden men det kanske skulle gå att ordna så att de var registrerade i det län där leasingtagaren bor.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

IngemarJ

Hade jag haft bil hade jag framför allt sett till att den fick såpass nya plåtar så att den fick stjärnkransar och sedan kanske frivilligt markerat dess hemort Göteborg på något sätt.

Vet ni förresten att i det tyska systemet det finns en bokstavskombination reserverad för en ort i Sverige?

Hälsar

Ingemar

Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 februari 2008, 22:31:04 PM
Nu är det så här, Bengt, att vi utrett detta med Norge många gånger i Bussnacket. Och det är så att fordonet får en bokstavskombination beroende på var det först registreras. Detta följer sedan fordonet hela dess livstid och det är bara om det avregistreras (vilket i Norge också kan mostsvara vår avställning) som det får nya bokstäver där det återinregistreras. Så man kan alltså inte se på norska fordon var det hör hemma.
För övrigt håller jag väl med om att det inte behöver vara gravallvarligt och det var väl ingen som trodde att mitt bombastiska svar skulle tolkas helt seriöst hoppas jag. Men bara för att en sak finns och fungerar i Tyskland finns det ju ingen anledning att ta hit det. I synnerhet som vi redan har haft ett motsvarande system.


Att vi tycker olika om saker och företeelser i omvärlden är helt naturligt och har inget med person att göra.  Bara vi respekterar våras sinsemellan olika uppfattningar och värderingar.   :)
Att systemet inte fungerar så att fordonets reg-skylt förändras om fordonets ägare flyttar i Norge var nytt för mig eftersom jag trodde att det fungerade på det sätt det gör i andra europeiska länder som Tyskland och Schweiz och kanske ävenså Österrike.
Att sedan just tyska normer och standarder har en tendens att sprida sig är en annan femma av saken.

Jag tycker dock att det skulle vara ett framsteg med en reg-skylt med två bokstäver avhängande varifrån fordonets ägare är folkbokförd och 5 siffror därefter.  Gärna med en liten regionflagga där emellan.

/B

Bengt Jönsson

Citat från: IngemarJ skrivet 12 februari 2008, 22:40:27 PM
Vet ni förresten att i det tyska systemet det finns en bokstavskombination reserverad för en ort i Sverige?

Hälsar
Ingemar

Va? Vilken då?  Vilken skulle detta vara och av vilken anledning?

/B

Niklas Bygdestam

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 12 februari 2008, 22:40:42 PM

Att vi tycker olika om saker och företeelser i omvärlden är helt naturligt och har inget med person att göra.  Bara vi respekterar våras sinsemellan olika uppfattningar och värderingar.   :)
Att systemet inte fungerar så att fordonets reg-skylt förändras om fordonets ägare flyttar i Norge var nytt för mig eftersom jag trodde att det fungerade på det sätt det gör i andra europeiska länder som Tyskland och Schweiz och kanske ävenså Österrike.
Att sedan just tyska normer och standarder har en tendens att sprida sig är en annan femma av saken.

Jag tycker dock att det skulle vara ett framsteg med en reg-skylt med två bokstäver avhängande varifrån fordonets ägare är folkbokförd och 5 siffror därefter.  Gärna med en liten regionflagga där emellan.

/B


Om man får drömma lite och det är ju tillåtet...;)

Jag skulle gärna haft ett system i Sverige som liknar det i Tyskland, dvs inte så stora områden som län utan efter orter istället som man har där. Större orter kunde då ha som i Tyskland bara en bokstav. M betyder ju München och B Berlin. Hamburg har visserligen HH. I Sverige kunde vi då ha t ex S för Stockholm, G för Göteborg och U för Uppsala. Här skulle man kunna en en indelning efter kommuner. Och sedan har man kommunvapnet på regskylten. Det skulle i alla fall bli snygga regskyltar :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

IngemarJ

Hej!

Jag vet inte hur det gick till men någon gång för tjogtalet år sedan så reserverades HV för Visby, kan ha varit något utslag av Hanseatisk Sehnsucht eller så men det står kvar utan att publiceras i listan sägs det.

Hälsar

Ingemar

Bengt Jönsson

Tyskland, Polen, Österrike, Schweiz, Italien, Spanien, Norge m.fl. länder har ett system med en el flera bokstäver i reg-skylten som talar om var fordonet kommer ifrån.  Andra länder har ett nummer i början som betecknar samma sak.  Ett Åländskt fordon går inte att ta miste på.

De enda länder som helt slopat denna beteckningsform är Sverige, Finland (vars skyltar dessutom är så lika de svenska att de förväxlas i vägtullarna) och Danmark.

/Bengt

IngemarJ

Å andra sidan håller sig ju Danskarna med alla dessa mystiska färger på skyltarna jag aldrig får begrepp om, samma är ju läget med Norge för övrigt.

Hälsar

Ingemar

Niklas Bygdestam

#25
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 12 februari 2008, 22:52:23 PM
Tyskland, Polen, Österrike, Schweiz, Italien, Spanien, Norge m.fl. länder har ett system med en el flera bokstäver i reg-skylten som talar om var fordonet kommer ifrån.  Andra länder har ett nummer i början som betecknar samma sak.  Ett Åländskt fordon går inte att ta miste på.

De enda länder som helt slopat denna beteckningsform är Sverige, Finland (vars skyltar dessutom är så lika de svenska att de förväxlas i vägtullarna) och Danmark.

/Bengt


Finska skyltar är inte alls lika de svenska, de är betydligt kortare och har ett annat snitt. Däremot är skyltarna i Litauen väldigt lika de svenska och dessa har förväxlats med svenska i vägtullarna

Men det finns fler länder än de som räknats upp som saknar bokstäver eller siffror som visar var i landet fordonet kommer ifrån. Bland annat har Belgien inget sådant
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

IngemarJ

Estniska skyltar är ju "spegelvända" svenska...

/mvh

Ingemar

Martin

Varför inte ta steget ännu längre och låta varje kommun ha sina bokstavskombinationer. 1-3 bolstäver för kommunen och därefter erforderligt antal bokstäver och siffrir för respektive kommuns fordonsflotta. De största städerna kunde ha 1-2 bokstäver, medelstora städer 2 bokstäver och små kommuner 3. Ex. U= Uppsala, UÅ= Umeå, UA= Uddevalla, UN= Ulricehamn, UPV= Uppvidinge

David M

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 februari 2008, 22:08:12 PM
Nu är ni bara tramsiga. Fast ingen av er körde väl bil under den tid som det fanns länsbokstäver utan har bara hört morfar berätta om det. Det fanns absolut ingen fördel i att ha länsbokstäver på bilarna - jag kan inte komma på en enda. Men massor med nackdelar som fördomar mot bilförare som råkade ha annan bokstav än A på bilen om han körde i Stockholm. Att det kunde vara en med lång körvana av stockholmstrafik som lånat en bil med C eller - o fasa - BD på föll inte dessa inskränkta storstadsbilister i tanken utan en sådan bilist skulle mobbas. Eller tänk på problemet om man skall flytta bilen från ett län till ett annat.
Det skulle också försvåra för oss som vill hänga med i registreringen av bussar och man skulle som förr i världen få söka i en massa läns register för att följa upp ett fordon.
Det vore ett kraftigt steg tillbaka i utvecklingen att återgå till länsbokstäver. Det är ungefär samma mentalitet som de som vill återinföra lokala telefonstationer så att man får beställa rikssamtal via telefonist.
Det är heller ingen risk att nuvarande bokstavs- och sifferkombinationer kommer att ta slut. Genomsnittlig livslängd för ett registrerat fordon torde vara cirka 15 år och sedan kan ju numren återanvändas igen. Skulle det mot alla förmodan ändå ta slut kan man ju införa ett system med fyra siffror i två grupper, t ex ABC 12 34.




Varför skulle det vara problem med att kolla av fordonsregistrering mot länsregister idag? Det är väl bara att lägga över registren i någon digital form gemensam för alla län, så kan man kolla upp det på studs.


Egentligen håller jag med dig, men ser inte å andra sidan varför en "tillbakagång" skulle innebära något negativt. Det är inte om att gå tillbaka i den tekniska utvecklingen det handlar om. Problemet med länsbyten är egentligen exakt samma problem som finns redan idag i samband med landsbyten om man flyttar från Sverige till Finland och tar bilen med sig i flytten.

Bengt Jönsson

Citat från: IngemarJ skrivet 12 februari 2008, 23:02:47 PM
Estniska skyltar är ju "spegelvända" svenska...
/mvh
Ingemar


Du menar att de ha tre siffror och sedan tre bokstäver?
Men bussar i Tallinn har ju alltid en regskylt som börjar med TAK  (Tallinn Autobus Kondisi)

Men den iden borde ju överföras till svenska förhållanden.  En "SL-buss" oavsett operatör skulle då ha ett regnummer som börjar på just SL, en buss i Göteborg GS osv.

/B