Återinför länsbokstavsbeteckningarna!

Startat av Bengt Jönsson, 12 februari 2008, 21:13:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Visst är det fler än jag som vill återinföra länsbokstavsbeteckningarna!
De flesta länderna i Europa har ju kvar sina ortsbeteckningar på fordonens registreringsskyltar så varför skulle inte Sverige kunna ?

När de nuvarande registreringsskyltarna infördes var det ju pga att datasystemen inte då klarade av "lokala beteckningar" (???) men idag torde ju detta ju inte vara något problem.

Tänk att återigen få se en OA, OB, MA, MB eller t.o.m en (tuta !!) AA, AB eller AX (ja, jag vet att denna beteckning inte fanns men eftersom AC = Västerbottens län så)

Länsbokstäverna finns faktiskt kvar!! även om de inte används speciellt mycket i officiella sammanhang.

/Bengt

Niklas Bygdestam

Håller helt med dig. Sverige har så tråkigt system där man inte ser skillnad på om fordonet är från Lappland eller Skåne. När jag är ute och kör så hade jag föredragit att det syntes att jag faktiskt är från Uppsala
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

IngemarJ

Hej!

Jag kan hålla med dig så långt som att man såsom bakomvarande borde ha vett att i så fall visa hänsyn mot "Nisse" framför som inte riktigt vet vart han skall hän om han här i Göteborg sniglar fram med t.ex. en H-skylt och alltså kommer från Kalmar län. Vet dock inte om det är lyckat att återinföra detta system förrän regionsbildningen med reduceringen av länsbokstäverna är genomförd. Idag heter det ju faktiskt t.ex Borås O-län och Kristianstad M-län. P och L är tillsammans med R bortrationaliserade.

Hälsar

Ingemar

Niklas Bygdestam

Citat från: IngemarJ skrivet 12 februari 2008, 21:19:47 PM
Hej!

Jag kan hålla med dig så långt som att man såsom bakomvarande borde ha vett att i så fall visa hänsyn mot "Nisse" framför som inte riktigt vet vart han skall hän om han här i Göteborg sniglar fram med t.ex. en H-skylt och alltså kommer från Kalmar län. Vet dock inte om det är lyckat att återinföra detta system förrän regionsbildningen med reduceringen av länsbokstäverna är genomförd. Idag heter det ju faktiskt t.ex Borås O-län och Kristianstad M-län. P och L är tillsammans med R bortrationaliserade.

Hälsar

Ingemar


Och den där hemska regionsbildningen med storlän blir förhoppningsvis inte av...
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

IngemarJ

I dagarna har ju värmlänningarna varit i Vänersborg och diskuterat att sin vilja att ansluta sig till Västra Götalands Län.

Hälsar

Ingemar

Bengt Jönsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 12 februari 2008, 21:21:28 PM

Och den där hemska regionsbildningen med storlän blir förhoppningsvis inte av...


Njae...  Värmland går med största sannolikhet in i "Västra Götaland". (OA, OB, OC, OR, OP, OS)
Småland och Östergötland  slås samman. (EA, EB, EF, EG, EH).  "Skånelandskapen" (med en mycket självständig ställning) är Skåne, Blekinge.  (MA, MB, MC, ML, MK)  Halland står ensamt. (NA, NB)
Mälardalen med Gotland (AA, AB, AX, AZ, AW, AD, AT, AU och AI)
Bergslagen/Kopparberg (WA,WB, WX)
Jämtland och Västernorrland har ju även dessa regioner uttalat intentioner om att gå samman (ZA, ZY)
Slutligen Västerbotten, Norrbotten med (BD och BFlä)

Nu har jag systematiserat ihop en ev framtida länsbokstavsbeteckning med hänsynstagande till de gamla nsbokstäverna.  I kombination med en traditionell regionflagga (Skåne och Jämtland har ju redan var sin) likt den som Schweiziska kantoner och tyska bundesländer har, skulle denna framtida registreringsskylt säkert bli populär!

/Bengt

Niklas Bygdestam

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 12 februari 2008, 21:46:48 PM

Njae...  Värmland går med största sannolikhet in i "Västra Götaland". (OA, OB, OC, OR, OP, OS)
Småland och Östergötland  slås samman. (EA, EB, EF, EG, EH).  "Skånelandskapen" (med en mycket självständig ställning) är Skåne, Blekinge.  (MA, MB, MC, ML, MK)  Halland står ensamt. (NA, NB)
Mälardalen med Gotland (AA, AB, AX, AZ, AW, AD, AT, AU och AI)
Bergslagen/Kopparberg (WA,WB, WX)
Jämtland och Västernorrland har ju även dessa regioner uttalat intentioner om att gå samman (ZA, ZY)
Slutligen Västerbotten, Norrbotten med (BD och BFlä)

Nu har jag systematiserat ihop en ev framtida länsbokstavsbeteckning med hänsynstagande till de gamla nsbokstäverna.  I kombination med en traditionell regionflagga (Skåne och Jämtland har ju redan var sin) likt den som Schweiziska kantoner och tyska bundesländer har, skulle denna framtida registreringsskylt säkert bli populär!

/Bengt


A-registrering i Uppsala? Nej aldrig i livet!
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bengt Jönsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 12 februari 2008, 21:49:09 PM

A-registrering i Uppsala? Nej aldrig i livet!


Ja-ja..  8)
CA och CB då?
CC och CD går tyvärr inte..  :o

/B

Johan Hansson

Varför inte.
kombinationerna i Bilregistert hos vägverket börjar så småt och tryta.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Niklas Bygdestam

Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Nu är ni bara tramsiga. Fast ingen av er körde väl bil under den tid som det fanns länsbokstäver utan har bara hört morfar berätta om det. Det fanns absolut ingen fördel i att ha länsbokstäver på bilarna - jag kan inte komma på en enda. Men massor med nackdelar som fördomar mot bilförare som råkade ha annan bokstav än A på bilen om han körde i Stockholm. Att det kunde vara en med lång körvana av stockholmstrafik som lånat en bil med C eller - o fasa - BD på föll inte dessa inskränkta storstadsbilister i tanken utan en sådan bilist skulle mobbas. Eller tänk på problemet om man skall flytta bilen från ett län till ett annat.
Det skulle också försvåra för oss som vill hänga med i registreringen av bussar och man skulle som förr i världen få söka i en massa läns register för att följa upp ett fordon.
Det vore ett kraftigt steg tillbaka i utvecklingen att återgå till länsbokstäver. Det är ungefär samma mentalitet som de som vill återinföra lokala telefonstationer så att man får beställa rikssamtal via telefonist.
Det är heller ingen risk att nuvarande bokstavs- och sifferkombinationer kommer att ta slut. Genomsnittlig livslängd för ett registrerat fordon torde vara cirka 15 år och sedan kan ju numren återanvändas igen. Skulle det mot alla förmodan ändå ta slut kan man ju införa ett system med fyra siffror i två grupper, t ex ABC 12 34.




Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 februari 2008, 22:08:12 PM
Nu är ni bara tramsiga. Fast ingen av er körde väl bil under den tid som det fanns länsbokstäver utan har bara hört morfar berätta om det. Det fanns absolut ingen fördel i att ha länsbokstäver på bilarna - jag kan inte komma på en enda. Men massor med nackdelar som fördomar mot bilförare som råkade ha annan bokstav än A på bilen om han körde i Stockholm. Att det kunde vara en med lång körvana av stockholmstrafik som lånat en bil med C eller - o fasa - BD på föll inte dessa inskränkta storstadsbilister i tanken utan en sådan bilist skulle mobbas. Eller tänk på problemet om man skall flytta bilen från ett län till ett annat.
Det skulle också försvåra för oss som vill hänga med i registreringen av bussar och man skulle som förr i världen få söka i en massa läns register för att följa upp ett fordon.
Det vore ett kraftigt steg tillbaka i utvecklingen att återgå till länsbokstäver. Det är ungefär samma mentalitet som de som vill återinföra lokala telefonstationer så att man får beställa rikssamtal via telefonist.
Det är heller ingen risk att nuvarande bokstavs- och sifferkombinationer kommer att ta slut. Genomsnittlig livslängd för ett registrerat fordon torde vara cirka 15 år och sedan kan ju numren återanvändas igen. Skulle det mot alla förmodan ändå ta slut kan man ju införa ett system med fyra siffror i två grupper, t ex ABC 12 34.


Nu tycker jag att du är "neggo" Staffan!  ???  :(
Varför måste allt vara så "gravallvarligt" och "seriöst"?
Hur kan det förresten fungera i länder som Tyskland eller Schweiz där man måste byta nummerskylt när fordonets ägare byter mantalsskrivningsadress?  Konstigt men det fungerar där och utan problem dessutom!

I vårt trevliga grannland Norge har man kvar sina fylkesbeteckningar på registreringsskyltarna och att "Fleksnes" bil var skyltad DA (Akershus Fylke) tror jag ingen glömmer.

Tänk Staffan att få köra ett fordon med ett O som första bokstav och inte ett P !  ;)

/B

IngemarJ

Hej Staffan!

Jag har från flera håll i Tyskland hört att deras system inte för till mobbing annat än någon gliring av och till muntligt om man råkar komma från "fiendestaden" (letade i huvet efter ett bättre begrepp men det var försvunnet) utan att man faktiskt får större respekt om man "kör vilse eller osäkert" om man kommer från någon annan del av landet.

Walter

Dessutom skulle alla bilar som ägs av leasingbolag med säte i Stockholm väl ha skylt med A? Det skulle innebära att många bilar, flesta bussar och lastbilar ha samma bokstav var dom än befinner sig. Så jag ser ingen vits med det hela.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bengt Jönsson

Citat från: Walter skrivet 12 februari 2008, 22:20:00 PM
Dessutom skulle alla bilar som ägs av leasingbolag med säte i Stockholm väl ha skylt med A? Det skulle innebära att många bilar, flesta bussar och lastbilar ha samma bokstav var dom än befinner sig. Så jag ser ingen vits med det hela.


Leasade fordon fanns väl även på den tid när registreringsskyltarna hade länsbokstäver.  Vet även att statliga tjänstebilar hade ett stort vitt klkistermärke med svart text: "Tjänstebil"
8)

/B