Huvudmeny

Trafikplats eller mot?

Startat av Niklas Bygdestam, 12 februari 2008, 19:59:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

David M

Precis vad det är. Dessa blev inte särskilt långlivade i Lund; Bussarna klarade varma sommardagar inte av Lunds långa, sugande lutningar (det är cirka 75 meters höjdskillnad på halvmilen mellan vattentornet i norr till Höje å i söder).

Niklas Bygdestam

Citat från: David M skrivet 16 februari 2008, 16:57:26 PM
Precis vad det är. Dessa blev inte särskilt långlivade i Lund; Bussarna klarade varma sommardagar inte av Lunds långa, sugande lutningar (det är cirka 75 meters höjdskillnad på halvmilen mellan vattentornet i norr till Höje å i söder).


Var det inte så att Lund föredrog Scania mot Volvo under den tiden? Lund hade ett antal Scania CR 111. Sedan var det visst i Lund som den intressanta Säfflen med Scaniachassi också fanns. En Scania CR 111 med Säfflekaross som såg ut som en Volvo B59 men ljudet bussen gav ifrån sig var tydligt Scania. En rolig "hybrid" verkligen :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

David M

Det finns en ganska bra förklaring till varför man föredrog Scania framför Volvo i Lund: Scania hade på 70-talet runt 300 anställda i staden. Volvo fanns däremot överhuvudtaget inte, så lokalpolitiskt var det bättre att gynna Scania. Tror Scaniaverksamheten i Lund så småningom såldes av men fortfarande finns kvar under annat företag och namn.