Huvudmeny

Trafikplats eller mot?

Startat av Niklas Bygdestam, 12 februari 2008, 19:59:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Bengt Jönsson nämnde i ett annat inlägg om att trafikplats borde heta mot. Men vad är mest rätt? Det verkar faktiskt vara en kulturell fråga. Även Staffan har någon gång nämnt just mot men han är från Borås. Både Staffan och Bengt är från landets västra delar och säkert influerade av vad som gäller där. Här i den östra delen av landet är ordet mot ovanligt. Trafikplats verkar vanligare. Fast här i Uppsala hör man egentligen inte heller ordet trafikplats heller. Det är nog inte så många uppsalabor som säger trafikplats och ännu mindre mot. Här säger man mest avfarter och rondeller om dessa funktioner som finns här. Men är alltså detta fråga om lokal kultur i olika landsändar?

Först nu när jag skrev klart min fråga upptäckte jag att det blev lite kul med kombinationen Staffan och Bengt...för visst minns ni väl dom? ;D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bengt Jönsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 12 februari 2008, 19:59:01 PM
Bengt Jönsson nämnde i ett annat inlägg om att trafikplats borde heta mot. Men vad är mest rätt? Det verkar faktiskt vara en kulturell fråga. Även Staffan har någon gång nämnt just mot men han är från Borås. Både Staffan och Bengt är från landets västra delar och säkert influerade av vad som gäller där. Här i den östra delen av landet är ordet mot ovanligt. Trafikplats verkar vanligare. Fast här i Uppsala hör man egentligen inte heller ordet trafikplats heller. Det är nog inte så många uppsalabor som säger trafikplats och ännu mindre mot. Här säger man mest avfarter och rondeller om dessa funktioner som finns här. Men är alltså detta fråga om lokal kultur i olika landsändar?

Först nu när jag skrev klart min fråga upptäckte jag att det blev lite kul med kombinationen Staffan och Bengt...för visst minns ni väl dom? ;D


I Skåne heter det "karusell"..  ;D
Som i [Flä-ä-ä-ädiekarousellen]
8)

/B

Walter

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 12 februari 2008, 20:50:08 PM

I Skåne heter det "karusell"..  ;D
Som i [Flä-ä-ä-ädiekarousellen]
8)

/B

Jag håller med att folk i söder i dagligt tal säger karusell (Segekarusellen) men heter det inte officiellt trafikplats? De flesta skyltar benämner trafikplats.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

#3
Mota Olle i grind?
Nej, motena får de behålla kring Västerås. Det går nog dåligt att tvinga på övriga Sverige detta ord.

Klart man minns Staffan och Bengt! Jag var bara fem år gammal när julkalendern 1984 sändes, men nog minns jag det lagades startmotorer och när Saaben kördes in genom väggen på TV:n. Får nog ta och köpa den på DVD. Bengt, som bodde i kvarteret bredvid mina morförädrar avled tyvärr den 12 december 2007, 85 år gammal...  :(
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bengt_Andersson_%28sk%C3%A5despelare%29

Anders Noren

Jag repriserar ett tidigare inlägg:

Att trafikplats skulle vara det uppsvenska ordet för vad som på västsvenska kallas mot är ett sent påfund, förmodligen med någon Vägverket-byråkrat som ursprung. En mängd trafikplatser på Sveriges östra sida som tidigare kallats mot fick nämligen under 1990-talet nya namn och kallades därefter trafikplats. Västerås står som det enda(?) undantaget.

Anders

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 12 februari 2008, 19:59:01 PM
Bengt Jönsson nämnde i ett annat inlägg om att trafikplats borde heta mot. Men vad är mest rätt? Det verkar faktiskt vara en kulturell fråga. Även Staffan har någon gång nämnt just mot men han är från Borås.


Det är möjligt att jag någon gång skrivit att mot är ett bättre ord än trafikplats därför att det är kortare. Men jag brukar faktiskt säga det som gäller för respektive plats. Står det trafikplats säger jag det, står det mot säger jag det. Och är jag osäker så säger jag det som är vanligast för trakten.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

IngemarJ

Är det inte så att när nummerserierna infördes på motorvägarna så infördes beteckningen Avfartsnummer?

Funderar

Ingemar

Nico


Får en känsla av déjà vu här... har vi inte möjligen diskuterat just detta i gamla forumet för ett par år sedan? Det känns verkligen välbekant.  ???
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Walter

Citat från: IngemarJ skrivet 12 februari 2008, 22:33:45 PM
Är det inte så att när nummerserierna infördes på motorvägarna så infördes beteckningen Avfartsnummer?

Funderar

Ingemar


Men är inte avfartsnummer och trafikplats/mot två vitt skilda saker (även om dom hänvisar till samma plats)?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!


Stefan Lindberg

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 12 februari 2008, 20:50:08 PM

I Skåne heter det "karusell"..  ;D
Som i [Flä-ä-ä-ädiekarousellen]
8)

/B

I Västsverige står det Mot på skyltarna , ex. Flygplatsmotet i Landvetter som också går att se på Eniro eller Hitta.se.
Däremot har jag inte hittat en enda "Karusell" i Skåne ??? Heter det verkligen Karusell eller tror ni Skåningar att ni är på marknad  ;)

Simon Bertilsson

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 15 februari 2008, 20:18:51 PM
I Västsverige står det Mot på skyltarna , ex. Flygplatsmotet i Landvetter som också går att se på Eniro eller Hitta.se.
Däremot har jag inte hittat en enda "Karusell" i Skåne ??? Heter det verkligen Karusell eller tror ni Skåningar att ni är på marknad  ;)

Karusell är väl bara slang för rondell. Segekarusellen är det enda jag hört.

Bengt Jönsson

När Skåne snöade igen vintern 78/79 så rapporterade Sydnytts reporter, den välkände [ han med stort svart skägg och stora glasögon och som senare mest har rapporterat om tekniska ting i nyhetsprogrammen] från just den av [snöyfåug] igenkorkade "Flä-ä-ä-ädiekaroussellen"..
8)

/B

David M

Det är de äldre motorvägarna i Skåne (E22 Malmö - Lund, E6 Malmö - Ängelholm ) som har namn som "autostrada" och där det finns "karuseller". Om exempelvis rondellen i trf Gårdstånga (invigt 1984) har jag aldrig hört om något annat än  "Gårdstångarondellen". Medan trf Gastelyckan inne i Lund, som byggdes om från en rondell till en rak bro med trafikljusreglerade korsningar, fortfarande kallas "Dalbykarusellen" trots att det är över trettio år sedan rondellen revs.

Det skall dock tilläggas att karusellerna inte är officiella namn och aldrig har varit det. Därför kommer ni aldrig hitta dem på en karta.



Dalbykarusellen år 1977.

Niklas Bygdestam

Citat från: David M skrivet 16 februari 2008, 16:11:03 PM



Dalbykarusellen år 1977.


Jag tycker att det ser ut som en Volvo B59 Säffle från Linjebuss på bilden :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.