Huvudmeny

Betongvägar i Sverige

Startat av Niklas Bygdestam, 10 februari 2008, 12:19:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Hur många betongvägar finns det idag i Sverige? Det där med betongvägar verkar vara en sak som fanns för länge sedan i Sverige och sedan slutade man med det och byggde inte en enda på flera år innan man har gått tillbaks till det igen på några enstaka ställen

Gammal betongväg har jag kört i Skåne kring Malmö där E6 har det. Vid förgreningen mellan motorvägarna i Helsingborg där E4 viker av från E6 på väg norrut finns också betong en kort sträcka

Modern betongväg är inte alls vanligt. En provsträcka finns vid Arlanda. Och nu har vi en betongväg i Uppsala. Det är E4 mellan Uppsala och Björklinge som är i betong och det var tyskar som byggde detta

Hur kommer det sig att man tappade intresset för betongvägar och nu fått nytt intresse för detta? Kommer det byggas fler betongvägar i Sverige än den vi har i Uppsala?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Martin Maltkvist

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 10 februari 2008, 12:19:39 PM
Hur många betongvägar finns det idag i Sverige? Det där med betongvägar verkar vara en sak som fanns för länge sedan i Sverige och sedan slutade man med det och byggde inte en enda på flera år innan man har gått tillbaks till det igen på några enstaka ställen

Gammal betongväg har jag kört i Skåne kring Malmö där E6 har det. Vid förgreningen mellan motorvägarna i Helsingborg där E4 viker av från E6 på väg norrut finns också betong en kort sträcka

Modern betongväg är inte alls vanligt. En provsträcka finns vid Arlanda. Och nu har vi en betongväg i Uppsala. Det är E4 mellan Uppsala och Björklinge som är i betong och det var tyskar som byggde detta

Hur kommer det sig att man tappade intresset för betongvägar och nu fått nytt intresse för detta? Kommer det byggas fler betongvägar i Sverige än den vi har i Uppsala?
E20 utanför Eskilstuna har någon form av betongväg, hur lång den är vet jag inte men jag har åkt där många gånger.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

bjalle

E4 utanför Helsingborg är en annan

Staffan A

E6/20 från trafikplats Morup till strax söder om Getinge, med vissa undantag förbi Falkenberg och trafikplatser
Vägverkets vägnätskarta är en mycket bra källa, på vilken man kan få uppgifter om beläggning, hastighet, stigningsfält, mitträcketyp mm.

http://gis.vv.se/iov/

Fredde

Finns en betongbro utanför Stockholm. Upp mot Kvarnholmen, mellan hållplatserna Finnbergsvägen och Mjölnarvägen för busslinje 402 och 469.


Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 10 februari 2008, 12:19:39 PM
Modern betongväg är inte alls vanligt. En provsträcka finns vid Arlanda. Och nu har vi en betongväg i Uppsala. Det är E4 mellan Uppsala och Björklinge som är i betong och det var tyskar som byggde detta

Det är väl tyskarna som har mest erfarenhet av betongvägar ända sedan 30-talet?

Bengt Jönsson

Citat från: Verspieder skrivet 11 februari 2008, 05:22:02 AM
Det är väl tyskarna som har mest erfarenhet av betongvägar ända sedan 30-talet?


Jo, det stämmer men när VK2 hade satt igång och resurserna började bli knappa så började man också "snåla in" på kvaliteten på byggnationerna.  Tunnare betong, mindre armering mm

.. sedan fick man i DDR hålla på och lappa och laga på dessa vägar..



Bilden från www.autobahn-online.de

Nico


Känslan av att köra i en trappa eller motsvarande.  :P

I Stockholmsområdet har jag annars för mig att den västgående körbanan på Arlandarakan, dvs. förbindelsevägen mellan E4 och Arlanda utfördes med betong i något slags experimentsyfte. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Kristofer

Kustvägen i Klintehamn och Storgatan i Hemse har betongbeläggning.
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

preacher

Såg en rapport från vägverket när jag körde dom för flera år sen att Betongvägarna är dyrare att bygga än Asfaltsvägarna.Därför görs det bara vissa provsträckor för att testa kvalite o livslängd.Kanske ändrar sej när oljan blir dyr, Å andra sidan är betong en koldioxidbov.
Pär
Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

homer

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 10 februari 2008, 13:25:27 PM
E20 utanför Eskilstuna har någon form av betongväg, hur lång den är vet jag inte men jag har åkt där många gånger.

E20 öster om Eskilstuna är väl ungefär 3 mil och i 4 filer, det var tyskar som byggde den i slutet på 90 talet när de blev motorväg

En buss brummar

Den främsta orsaken jag har hört är att betong är vansinnigt mycket hårdare och oflexibel i jämförelse mot asfalt. Tro det eller ej, men asfalt är ganska böjligt matreal.
Sverige har problem med käle i merparten av landet, och skulle därför spricka och bli till mjöl helt enkelt. Titta på hur en betong väg ser ut i sverige, det är skarvar precis hela tiden, just för att få den lite mer flexibel.

Att sedan räkna på slitstyrka/kostnad så tror jag asfalt vinner även där. Men vi får väl se hur det blir i framtiden med oljetillgång osv...

Niklas Bygdestam

Citat från: En buss brummar skrivet 21 februari 2009, 11:17:42 AM
Den främsta orsaken jag har hört är att betong är vansinnigt mycket hårdare och oflexibel i jämförelse mot asfalt. Tro det eller ej, men asfalt är ganska böjligt matreal.
Sverige har problem med käle i merparten av landet, och skulle därför spricka och bli till mjöl helt enkelt. Titta på hur en betong väg ser ut i sverige, det är skarvar precis hela tiden, just för att få den lite mer flexibel.

Att sedan räkna på slitstyrka/kostnad så tror jag asfalt vinner även där. Men vi får väl se hur det blir i framtiden med oljetillgång osv...

Jag har funderingar på hur betongen kommer att klara sig i längden i Uppsala med det klimat som vi har och med den lera som marken här består av. Uppländsk lera som på vintrarna fryser ner till käle i marken. Vet inte om det är det mest lyckade underlaget till en tysk betongmotorväg
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

David M

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 februari 2009, 12:12:44 PM
Jag har funderingar på hur betongen kommer att klara sig i längden i Uppsala med det klimat som vi har och med den lera som marken här består av. Uppländsk lera som på vintrarna fryser ner till käle i marken. Vet inte om det är det mest lyckade underlaget till en tysk betongmotorväg


Är inga problem idag, betongtekniken har utvecklats rejält sen 1950-talet. Arlandavägen har klarat sig bra hittils, så det ska väl itne vara några problem.

Stefan K

Betongväg kan vara lönsamt att bygga när man har tillräckligt mycket trafik.
Vid utbyggnaden av motorväg på E4 mellan Uppsala och Mehedeby så fick därför södra vägavsnittet betong och det norra asfalt.
Tror gränsen går vid ca 25000-30000 fordon/dygn.