Söndagsbild del 26

Startat av Jona, 10 februari 2008, 03:20:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Känsliga läsare är härmed varnad! Texten kan innehålla spår av ond bråd död.


I slutet av Juli 2007 köpte jag en ny Nikon D50 som dom flesta av er känner till. Den 4 oktober, när jag haft kameran i drygt 3 månader höll jag på och låta den avlida. Så länge kunde det roliga varit. Som tur var ville gud inte ha kameran i himlen, finns ju bättre kamera och kalla in för honom när han vill ha bilder, så jag fick behålla den. Tänkte denna söndag berätta lite mer om en Bussfotograf vedermödor.

Som sakt, det är på eftermiddagen den 4 oktober i fjol. Jag och Krille är ute och skjuter på bussar och gamla hus. Vi hamnar i Ljusvattnet. En liten by som ligger enkelt beskrivet för er som inte har lokal kännedom, mellan Skråmträsk och Burträsk. (båda orterna är nämna i denna bildserie tidigare) OBS, detta Ljusvattnet bör inte beblandas med det Ljusvattnet som ligger längs väg E4 mellan Bureå och Lövånger.

Åter till det förstnämnda ljusa vattnet. Byn är som vilken norrländsk inlands-by som hälls. Hus, ängar, åkrar och någon bondgård. Den klassiska nerlagda affären med stora spånskivor för rutorna finns även här. Sedan brukar det alltid finnas en liten industri. I detta falll vet jag inte om jag vill kalla den liten. LRS = Ljusvattnets Rep och Svets håller till här. Dom gör en hel del men deras huvud-uppgift är att tillverka stall-inredning som sedan skickas ut i främst Sverige och norden.

Byn Ljusvattnet är indelat i 3 delar, Norra, Östra och Mittibyn. På bild 1 ser man hur bussen är på ingång i byn. Bild 2 ser man hur den stannar i vägskälet för att sedan svänga norrut och köra runt sjön. Bild 3 är när bussen rundat sjön. Skulle bussen kört raktfram i bild 2 hade den kommit från höger bildsida i bild 3. Men denna gång körde bussen runt byn.

Bussarna till denna by på linje 232/233 har 4 avgångar skoltid mot Burtäsk och 5 från. Sommartid går det 3 dubbelturer mellan Burträsk och Ljusvattnet.





Nu tänkte jag nämna lite mer om det som kunde ha blivit slutet för min Nikon. Bild 1 och 2 där står jag på samma ställe. Allt är lungt. När vi var hade fotat klar ville vi skynda oss för att hinna genskjuta bussen och få en bildchans till. Så jag halvspringer mot bilen som står parkerad just utanför vänster bildkant. Som ni ser på bild 2 finns ett dike och jag tar sats för hoppa över. Eftersom jag kommer springande har jag fått upp ganska bra fart. Jag hoppar och det går bra, men när jag landar så känner jag hur marken är mjuk och viker sig och hur jag börjar falla.

Jag hinner inte äns tänka att detta kommer och göra ont, utan den ända tanken jag får upp är hur jag får plocka kretskort, plastbitar och glas-splitter från den asfalterade vägen. Men av någon anledningen så lyckas jag instinkttift skydda kameran och tar emot mig mot vägen med kameran i famnen, mellan mina armar och bröstkorg.

När jag rullar längs vägen så tappar jag kameran men fallhöjden är nu nere i nästan noll och den klarar sig undan med blotta förskräckelsen och en litet liten knappt synlig repa i plasten. Däremot kan jag inte säga det samma om mig. Rejält blodiga och skrubbade händer reser jag mig upp, tar upp kameran och kepsen och sätter det sistnämnda tillbaka på huvudet och skyndar mig rejält blåslagen till bilen.



Fallet gick så fort att Krille knappast han märka mer än att jag låg och tog mig en kortare eftermiddagsvila mitt på vägen. Jaja Vi tar oss snabbt igenom till byns andra sida och skyndar oss ur bilen. Väntetiden är inte lång tills bussen kommer och jag kan fota bild 3. Det tog inte så många minuter för bussen att köra runt sjön och som ni kan se så hann vi fota den igen och kameran klarade sig.

Eftersom jag är både karl och bussfotograf så fotade jag bild 3 först. Sedan gick jag till ett hus strax bakom fotografens rygg och frågade en äldre dam som står ute och krattar gården om jag kan få låna lite tvål och vatten.
Jo här i norrland kan man fråga sådant. Damen visar mig in på badrummet och jag tvättar såren rena. Hon ger mig sedan lite sårsprit och hudsalva.

Nu läser inte denna dam detta forum men jag tackar dig återigen för din hjälp.

Så den sårade nutids-hjälten och hans sidoshow kan sedan vända åter mot civillisationen. Jag hade blåslagna och verkade händer någon vecka men idag är ända minnet från denna dag mer eller mindre bilderna jag fick.

Tidigare delar: http://www.jonaryd.rondelen.se/doku/sammanstallning_sondagsbild_070904.html

MVH Jona
MVH Filosofen Jona

Jona

Kan göra ett litet tillägg. Bussen är skyltat Burträsk och det är Korrekt. Turen utgår från Ume Släp i Bygdsiljum 16:15 passerar Burträsk med avgång därifrån 16:40. Skyltningen är en så länge 233 Ljusvattnet. Bussen passerar Järvtjärn ute på Skråmträskvägen 16:50 där resande på linje 225 Skellefte - Klutmark - Skråmträsk - Burträsk som åkt från Skellefteå 16:15 kan byta till den omnämnda bussen. Cirka 10 - 15 min senare är bussen framme i Ljusvattnet och kör som jag tidigare nämnt runt byn. Sedan vänder turen åter mot Burträsk där den ankommer 17:20.

Därför är det Korrekt att bussen Skyltar om destination till Burträsk precis innan den kommer till Ljusvattnet.

/Jona
MVH Filosofen Jona

bjalle


Viktor


homer

Ljusvattnet, vilket ord att ta i sin mun, man vill bara ha mer :D

buss-tobbe