Kvarvarande 30-talsmotorvägar i dagelig drift

Startat av Bengt Jönsson, 09 februari 2008, 16:50:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Var och hur länge kommer vissa motorvägar av förkrigs- eller 30-talssnitt att få lov att vara kvar i Polen (eller annorstädes) och som fortfarande används av mycken och tung trafik idag?

Utvecklingen går ju fort och bidragspengar från EU lär ju användas flitigt för att rusta upp infrastrukturen i fr.f.a de f.d "östländerna".

Jag tänker fr.f.a på motovägar med "skarvdunkbetongplattor", endast en körbana färdigställd, snäva "trumpetavfarter" mm.

Borde inte en sådan sträcka får vara kvar som en slags museumssträcka likt den bit av "Rikstvåan" uppe i Bohuslän som är museisträcka idag.

/Bengt

blubb

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 09 februari 2008, 16:50:09 PM
Var och hur länge kommer vissa motorvägar av förkrigs- eller 30-talssnitt att få lov att vara kvar i Polen (eller annorstädes) och som fortfarande används av mycken och tung trafik idag?

Utvecklingen går ju fort och bidragspengar från EU lär ju användas flitigt för att rusta upp infrastrukturen i fr.f.a de f.d "östländerna".

Jag tänker fr.f.a på motovägar med "skarvdunkbetongplattor", endast en körbana färdigställd, snäva "trumpetavfarter" mm.

Borde inte en sådan sträcka får vara kvar som en slags museumssträcka likt den bit av "Rikstvåan" uppe i Bohuslän som är museisträcka idag.

/Bengt

Yttreringen i Malmö har inte trumpetavfarter men skarvdunk som inte ens de sämsta 30-talsvägen kan mäta sig med. Vill man behålla sin bil intakt så får man bli linksfahrer

Jonas M. Bobjörk

Mest intressanta väg jag åkt på i Polen var en gatstensbelagd väg. tror hastigheten var 60-70 eller nåt. Svårt att spela poker i den gamla Scania Lahtin.
Men det var ingen motorväg.
Intressanta vägar finns annars både i polen och i Serbien. de ser ut som motorvägar fram tills det plötsligt kommer en långtradare tvärs över den, och det visar sig att den var i en minimal korsning....

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 09 februari 2008, 16:50:09 PM

Borde inte en sådan sträcka får vara kvar som en slags museumssträcka likt den bit av "Rikstvåan" uppe i Bohuslän som är museisträcka idag.

/Bengt

Gärna det. Fast den nämnda biten av rikstvåan är bara ett par hundra meter lång. Men så här ser den i alla fall ut:
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Har upplevt i fd Östtyskland och i Polen motorvägar med avfarter som är belagda med just gatsten
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Pete

Lövstavägen (stockholm västerort), fyrfilig 70-väg, hade gatsten mellan typ Johannelund/Hässelby Gård och Hässelby Villastad på 60-70-tal.

/P

Simon Bertilsson

Citat från: blubb skrivet 09 februari 2008, 17:00:11 PM
Yttre ringen i Malmö har inte trumpetavfarter men skarvdunk som inte ens de sämsta 30-talsvägen kan mäta sig med. Vill man behålla sin bil intakt så får man bli linksfahrer

Var det inte lite att gå till överdrift? Visst är där skarvar, men så illa vill jag inte påstå att det är... Kom där så sent som igår. Och jovisst, jag märkte stor skillnad mellan att ha en tom bil, eller att ha 11,5 ton.
Tror absolut inte det är några problem för bilen....