Ny Scala hos IsakssonKarlsson!

Startat av Macke, 14 juni 2007, 21:14:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Åke Berggren skrivet 15 juni 2007, 00:57:52 AM
Nej det är ju en ny buss, men den kan hamnar i Skåne sen.

Eller också är den specad för att gå i Skåne och har sedan flyttats till Jönköping. Ungefär alltså som Veolias 2344, som går för Västtrafik men har Skåne-röd inredning. 2344 är lackerad i Västtrafik-blått. Det är faktiskt billigare att lackera om en buss än att byta klädsel. Lackeringen är dessutom bland det sista som görs på en buss, medan stolarna görs i ordning kanske en månad innan bussen är färdig. Det finns alltså utrymme för att ändra lackering in i det sista.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Cero

Citat från: Åke Berggren skrivet 15 juni 2007, 00:57:52 AM
Nej det är ju en ny buss, men den kan hamnar i Skåne sen.

Allt kan ju hamna i Skåne med tiden, men varför är ni så tvärsäkra på att just denna ska göra det?

/Cero

Andreas Ljungqvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 juni 2007, 09:02:55 AM
Eller också är den specad för att gå i Skåne och har sedan flyttats till Jönköping. Ungefär alltså som Veolias 2344, som går för Västtrafik men har Skåne-röd inredning. 2344 är lackerad i Västtrafik-blått. Det är faktiskt billigare att lackera om en buss än att byta klädsel. Lackeringen är dessutom bland det sista som görs på en buss, medan stolarna görs i ordning kanske en månad innan bussen är färdig. Det finns alltså utrymme för att ändra lackering in i det sista.


Kan du ju ha helt rätt i, kanske rentav var tänkt att gå på 555 som vi på Thygessons ska dela me I-K.. Sen har de fått tillstånd att köra normalgolvad Vest där istället.. Men detta är bara en spekulation..

Staffan Sävenfjord

Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 15 juni 2007, 09:11:20 AM
Kan du ju ha helt rätt i, kanske rentav var tänkt att gå på 555 som vi på Thygessons ska dela me I-K.. Sen har de fått tillstånd att köra normalgolvad Vest där istället.. Men detta är bara en spekulation..

Ja, där har vi nog förklaringen. Linje 555 är väl nya linjen Hässleholm-Kristianstad. Även Veolia skall köra någon avgång på denna.
Jag glömde fråga vad Thygessons tänker använda. Men det var väl nya Scalor på gång.
Alla har väl läst artikeln om Thygessons i senaste Bussbranschen, som nådde de flesta i går?  ;)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Andreas Ljungqvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 juni 2007, 09:19:37 AM
Ja, där har vi nog förklaringen. Linje 555 är väl nya linjen Hässleholm-Kristianstad. Även Veolia skall köra någon avgång på denna.
Jag glömde fråga vad Thygessons tänker använda. Men det var väl nya Scalor på gång.
Alla har väl läst artikeln om Thygessons i senaste Bussbranschen, som nådde de flesta i går?  ;)

Kan nog vara så, men som sagt en renspekulation.. Linje 555 är ju en nygammal linje.. Denna gick hela vägen innan för några år sedan, vi har dock haft ett antal avgångar mellan Hässleholm och Vinslöv samt Veolia har haft en enkel från Kristianstad till Hässleholm..

Nu minskar ST ner på tågstoppen i Vinlöv samt vänder ett antal 549 i Färlöv istället för Önestad och sätter in en "ny" 555 med lite annorlunda linjesträckning än tidigare...

Veolia ska enligt vad jag fått berättat köra 2 dubbelturer på denna
Thygessons ca 45% av avgångarna
Iskasson Karlsson resten (lite över 45%)

Vad vi ska köra med blir nog både Scalor samt Setror.. Jag vet att vi kommer till en början få minskade väntetider i Hässleholm (har vatt rätt många o långa) så detta kan tänkas klaras med befintliga bussar...

bjalle

Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 15 juni 2007, 09:27:31 AM
Kan nog vara så, men som sagt en renspekulation.. Linje 555 är ju en nygammal linje.. Denna gick hela vägen innan för några år sedan, vi har dock haft ett antal avgångar mellan Hässleholm och Vinslöv samt Veolia har haft en enkel från Kristianstad till Hässleholm..

Den turen Veolia kör (än så länge) är en enkel från Hässleholm till Kristianstad med avgångstid 16:05 från Hässleholms C

Andreas Ljungqvist

Sorry vände de på fel håll.. Tack för rättningen

Macke

Hej!

De nya Krösabussarna ska gå tre år för JLT, sedan är det tänkt att de ska ner till skåne.

/Macke

bjalle


Jan

Iasksson Karlsson har trafik i 2 län när det gäller linjertrafik. Båda har krav på lackering. Dock så har bara Skånetrafiken klädselkrav. Det gör att formodligen kommande vagnar till Jönköpings län kommer ha röda skånesäten. M a o skulle han behöva flytta vagnar så krävs bara lackering inget nytt tyg!
I branschen 37 år

bjalle

Citat från: Jan skrivet 17 juni 2007, 21:35:18 PM
Iasksson Karlsson har trafik i 2 län när det gäller linjertrafik. Båda har krav på lackering. Dock så har bara Skånetrafiken klädselkrav. Det gör att formodligen kommande vagnar till Jönköpings län kommer ha röda skånesäten. M a o skulle han behöva flytta vagnar så krävs bara lackering inget nytt tyg!

Det är ju ganska klyftigt tänkt av I-K
Där sparas det rejält med pengar...Vad kan en omklädning kosta egentligen?

Bussmicke

Citat från: Milan skrivet 14 juni 2007, 23:41:28 PM
Krösabussar är ett försök till något som påminner om SkåneExpressen. Bussar vet jag inte, men de kommer väl gå var 20:e minut.
201-202 är nya linjer.

Väl? Nej du, de kommer att gå var halvtimme morgon och eftermiddag och tillsammans blir det kvartstrafik mellan Värnamo och Gislaved.
Dagtid och kvällar o helger vet jag inte turtätheten. Har ej kollat.

Linjerna då:
201 Smålandsstenar – Gislaved – Gnosjö – Värnamo
202 Gislaved – Reftele – Bredaryd – Värnamo.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Andreas Ljungqvist

Citat från: Milan skrivet 14 juni 2007, 23:41:28 PM
Krösabussar är ett försök till något som påminner om SkåneExpressen. Bussar vet jag inte, men de kommer väl gå var 20:e minut.
201-202 är nya linjer.

SkåneExpressen?? Nej du det påminner det inte om alls gosse.. Vi kör aldrig lågentré på dessa linjer.. Snarare Pendeln då...

Simon Bertilsson

Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 18 juni 2007, 09:55:51 AM
SkåneExpressen?? Nej du det påminner det inte om alls gosse.. Vi kör aldrig lågentré på dessa linjer.. Snarare Pendeln då...
Sen erbjuder Skåneexpressen alltid dass, fällbara säten, bättre benutrymme och radiouttag.

Walter

Citat från: Bussmicke skrivet 14 juni 2007, 21:52:59 PM
Hoppas man nån gång går i från fjanteriet med att märka bussarna Isaksson Karlsson när det inte finns ett företag som heter så.

http://www.isakssonkarlsson.se/

Finns det inte? Såg idag en Setra uppmärkt isaksson Karlsson med denna webadress.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!