Huvudmeny

Fråga om trafiksignaler

Startat av Niklas Bygdestam, 05 februari 2008, 19:16:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam



Kom på en fråga om trafiksignaler, eller rödljus som jag faktiskt föredrar att kalla det. På bilderna syns den variant som är avsedda för spårvagnar och bussar. Där är rött ersatt med ett S. Jag har många gånger sett det som motsvarar grönt ha en pil istället för bara ett streck som man ser på bilden. Den varianten tycker jag är tydligare och bättre. Det är väl kanske vissa ställen som det anses bättre med pil än med streck

Vad har dessa signaler för ursprung? Jag har länge misstänkt att de kommer från spårvägen och att det sedan spritt sig även till busstrafik i en del städer. Kan det stämma?

Hur länge har dessa signaler existerat? När kan de första ha tillkommit? Var det kanske så att det från början bara var för spårvägen från början och inte alls gällde bussar?

Vilka städer i Sverige har dessa? Och i vilka situationer anses dessa befogade? I Uppsala finns inte dessa ens på bussgator utan här finns bara vanliga. Vet inte om det någonsin funnits här. Sista spårvägslinjen lades ner 1953 och jag har ingen aning om man hade några signaler av detta slag i Uppsala på den tiden. Jag har sett den här typen av signaler i Landskrona där trådbussarna går. Fanns dessa redan före trådbussarna eller infördes dessa i samband med just trådbusstrafiken där? Skulle vara intressant med en lista över vilka städer i Sverige som har dessa signaler

Vad krävs för att dessa ska sättas upp?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Martin

Av mellanstora städer har både Trollhättan och Uddevalla denna typ av signaler.

Martin Maltkvist

Citat från: Martin skrivet 05 februari 2008, 21:25:19 PM
Av mellanstora städer har både Trollhättan och Uddevalla denna typ av signaler.
Eskilstuna lär ha såna i korsningen Carlavägen/Kungsvägen.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

David S

Denna typ av signal finns både i Sandviken och i Gävle

Simon Bertilsson

Finns på måånga håll i landet. Lundalänken har sådana. Sen finns de på Drottningatan i Helsingborg. De används till att se till så stadsbussarna kan lämna hållplatsen innan trafikljusena ger resterande trafik grönt.

Optimal

Finns sådanna trafiksignaler på var och varannan gata i Stockholm Innerstad

IngemarJ

Hej!

Du tycker att de med pil "i botten" är bättre...
Här i Göteborg är det emellertid så att de med pil och de med balk betyder olika saker, misstänker att det är så över hela landet.

Kommer jag som förare till en signal med pil och ser den tänd så innebär det exakt det samma som det gröna ljuset= Klart att på sikt passera korsningen, giv akt på cyklar, gångtrafikanter, utryckningsfordon mm.

Den med balk däremot innebär att det är lika klart som i andra fallet men att konflikt med annan kollektivtrafik kan uppstå, t.ex. jag kör spårvagn och i parallella allmänna körfältet kan det komma en buss som också har klart och vill vara med i snacket.

Hälsar

Ingemar

Ingwar Åfeldt

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 05 februari 2008, 19:16:00 PM


Kom på en fråga om trafiksignaler, eller rödljus som jag faktiskt föredrar att kalla det. På bilderna syns den variant som är avsedda för spårvagnar och bussar. Där är rött ersatt med ett S. Jag har många gånger sett det som motsvarar grönt ha en pil istället för bara ett streck som man ser på bilden. Den varianten tycker jag är tydligare och bättre. Det är väl kanske vissa ställen som det anses bättre med pil än med streck

Vad har dessa signaler för ursprung? Jag har länge misstänkt att de kommer från spårvägen och att det sedan spritt sig även till busstrafik i en del städer. Kan det stämma?

Hur länge har dessa signaler existerat? När kan de första ha tillkommit? Var det kanske så att det från början bara var för spårvägen från början och inte alls gällde bussar?


Det enda jag lyckats få fram är att i Stockholm kom dessa signaler tydligen någon gång under andra halvan av 50-talet. I Stockholms Spårvägars Trafikhandbok 4 (Bestämmelser för Bussförartjänsten) från 1957 finns inte de s k bildsignalerna med. I Trafikhandboken Supplement 1959 finns de dock med. Dels ett utförande som gällder enbart för spårvagnar och dels en version som gällde både för bussar och spårvagnar.

M v h
Ingwar

Ersa

Man har sådana i korsningen Storgatan - Östra standgatan i Umeå för att visa bilister att de inte får köra där. Innan dem kommer två förbudsskyltar, men inget av detta hindrar att bilister kör här ändå, och då hälften inte kan räkna ut vad signalerna står för blir det ofta körning mot "rött" eller mot "S".

Anders Noren

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 05 februari 2008, 19:16:00 PM


Kom på en fråga om trafiksignaler, eller rödljus som jag faktiskt föredrar att kalla det. På bilderna syns den variant som är avsedda för spårvagnar och bussar. Där är rött ersatt med ett S. Jag har många gånger sett det som motsvarar grönt ha en pil istället för bara ett streck som man ser på bilden. Den varianten tycker jag är tydligare och bättre. Det är väl kanske vissa ställen som det anses bättre med pil än med streck

Vad har dessa signaler för ursprung? Jag har länge misstänkt att de kommer från spårvägen och att det sedan spritt sig även till busstrafik i en del städer. Kan det stämma?

Hur länge har dessa signaler existerat? När kan de första ha tillkommit? Var det kanske så att det från början bara var för spårvägen från början och inte alls gällde bussar?

Vilka städer i Sverige har dessa? Och i vilka situationer anses dessa befogade? I Uppsala finns inte dessa ens på bussgator utan här finns bara vanliga. Vet inte om det någonsin funnits här. Sista spårvägslinjen lades ner 1953 och jag har ingen aning om man hade några signaler av detta slag i Uppsala på den tiden. Jag har sett den här typen av signaler i Landskrona där trådbussarna går. Fanns dessa redan före trådbussarna eller infördes dessa i samband med just trådbusstrafiken där? Skulle vara intressant med en lista över vilka städer i Sverige som har dessa signaler

Vad krävs för att dessa ska sättas upp?

Signalerna härrör från spårvägen - här har möjligen Ingwar rätt uppgifter - och infördes först senare i de allmänna bestämmelserna för vägmärken och trafiksignaler. Det nämndes i en utredning om kollektivtrafik från 1970-talet jag skummade förra året, om jag minns rätt så blev signalerna allmänna i slutet av 1970-talet.

Skälet till att de har sin egen utformning är naturligtvis att vanliga trafikanter inte ska förledas att tro att kollektivtrafiksignalerna gäller dem. De är alltså särskilt lämpade i situationer där det är viktigt att skilja mellan signalbesked som gäller kollektivtrafiken och signalbesked som gäller övrig trafik, till exempel i korsningar i städer där det finns särskilda kollektivtrafikkörfält. Om ingen risk för missförstånd föreligger är det förmodligen enklare att sätta upp vanliga signaler.

I Gästrikland finns de i en korsning, nämligen vid ena infarten till Sandvikens resecentrum. I Norrbotten finns de, vad jag vet, inte alls (men här finns å andra sidan hållplatssignaler för planskilda vägar).

Anders

Niklas Bygdestam

Citat från: Anders Noren skrivet 06 februari 2008, 13:58:29 PM
Signalerna härrör från spårvägen - här har möjligen Ingwar rätt uppgifter - och infördes först senare i de allmänna bestämmelserna för vägmärken och trafiksignaler. Det nämndes i en utredning om kollektivtrafik från 1970-talet jag skummade förra året, om jag minns rätt så blev signalerna allmänna i slutet av 1970-talet.

Skälet till att de har sin egen utformning är naturligtvis att vanliga trafikanter inte ska förledas att tro att kollektivtrafiksignalerna gäller dem. De är alltså särskilt lämpade i situationer där det är viktigt att skilja mellan signalbesked som gäller kollektivtrafiken och signalbesked som gäller övrig trafik, till exempel i korsningar i städer där det finns särskilda kollektivtrafikkörfält. Om ingen risk för missförstånd föreligger är det förmodligen enklare att sätta upp vanliga signaler.

I Gästrikland finns de i en korsning, nämligen vid ena infarten till Sandvikens resecentrum. I Norrbotten finns de, vad jag vet, inte alls (men här finns å andra sidan hållplatssignaler för planskilda vägar).

Anders


Kan det vara så att olika städer lokalt bestämmer om de tycker att det är lämpligt att införa signalerna eller inte? I Uppsala har det i flera år funnits en svängfil på Kungsgatan som bara är för bussar. Här kunde det kanske vara lämpligt med dessa signaler men de har aldrig funnits här vad jag vet. Skulle det kunna vara så att motsvarande ställen i andra städer faktiskt skulle haft den här signaltypen för att de resonerar på annat sätt än man gör här i Uppsala?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Pete


När jag tog busskörkort på SL en gång i tiden sades skillnaden vara att i ett kollektivkörfält skyltat "endast SL-buss" användes spårvagnsvarianten, medan i körfält avsett även för taxi mm. användes vanlig röd-gul-grön signal, eftersom icke buss/spårvagnsutbildade förare inte kan förutsättas känna till betydelsen av S och streck eller pilar.

/P