I väntan på uppdrag (Bild)

Startat av Oskar A, 01 februari 2008, 18:01:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oskar A

Nu har jag inte koll på exakta antalet men tror det är fem bussar under eftermiddagsrusningen i Uppsala. Fyra av dessa går som sagt bara under rusning medan den femte som kallas extrabuss 31 och utgörs av vagn 385 är bemannad under hela trafikdygnet veckans alla dagar med undantag för nattrafiken. Vet inte om man har någon regel för hur sen en buss måste vara för att bli ersatt men det beror väl på hur det allmäna läget är samt hur tajt tidtabellen är för den försenade bussen i övrigt.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Jacob

nån som vet vrf 514 är helgrön i fronten? samma sak med 381.
Särskrivning är en dödssynd!

Simon A

Citat från: Jajje skrivet 03 april 2008, 19:57:55 PM
nån som vet vrf 514 är helgrön i fronten? samma sak med 381.
Båda har smällt någon gång och fått nya delar som inte lackats om är den simpla anledning. 514 ser inte så bra ut som den gör nu medan 381 däremot blev väldigt lyckad i sin nya utstyrsel tycker jag.

//Simon

Yujin Zhang

Citat från: Simon A skrivet 03 april 2008, 20:22:15 PM
Båda har smällt någon gång och fått nya delar som inte lackats om är den simpla anledning. 514 ser inte så bra ut som den gör nu medan 381 däremot blev väldigt lyckad i sin nya utstyrsel tycker jag.

//Simon

Ska vi snacka Hornsbergs 53XX vagnar så är frågan snarare: hur många har svarta strecken på mittluckan?  ;)

Oskar A

Citat från: Simon A skrivet 03 april 2008, 20:22:15 PM
Båda har smällt någon gång och fått nya delar som inte lackats om är den simpla anledning. 514 ser inte så bra ut som den gör nu medan 381 däremot blev väldigt lyckad i sin nya utstyrsel tycker jag.

//Simon

381:s stötfångare byttes för några år sedan och bussen rullade sedan med olackad stötfångare en tid innan man lackade den i grönt. Vad gäller 514 krockade den med en personbil i början av sommaren 2006. Minns inte exakta detaljerna men vill ha det till att det skedde tidigt på morgonen när bussen tomkörde från garage.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

76

#20
Citat från: Oskar A skrivet 03 april 2008, 21:54:40 PM
381:s stötfångare byttes för några år sedan och bussen rullade sedan med olackad stötfångare en tid innan man lackade den i grönt. Vad gäller 514 krockade den med en personbil i början av sommaren 2006. Minns inte exakta detaljerna men vill ha det till att det skedde tidigt på morgonen när bussen tomkörde från garage.

Det stämmer. Bussen krockade med en stulen bil på Stålgatan när den tommade ut till ändhållplatsen i Slavsta. Föraren av bilen avled.

Hittade till och med bilder från händelsen på utryckning-uppsala.se
http://www.firephoto.se/larm/2006/200606011stalgatan/gallery.php?name=200606011stalgatan&lang=swe&show=6

060601 verkar det ha hänt.

Niclas Rosenius



   Och här bild på bussen inne på plåtverkstaden samma dag.

   
   
   ///Niclas

Oskar A

Och här är en bild på bussen som Bussmicke tagit något år före krocken.

Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Simon A

Citat från: Oskar A skrivet 03 april 2008, 21:54:40 PM
381:s stötfångare byttes för några år sedan och bussen rullade sedan med olackad stötfångare en tid innan man lackade den i grönt. Vad gäller 514 krockade den med en personbil i början av sommaren 2006. Minns inte exakta detaljerna men vill ha det till att det skedde tidigt på morgonen när bussen tomkörde från garage.
Just det nu när du säger det kommer jag ihåg att 381 inte krockade. Av någon anledning hade den väl skakat av under vintern 02-03 någon gång. Kommer tydligt ihåg att jag såg den på dåvarande linje 6 och frågade pappa varför den saknade stötfångare i fram. Pappa svarade att den skakat bort för att den gått mycket på 2:an och därför skakat av. Det var något med att det var väldigt skumpigt med att köra i Flogsta eller något sådant.

//Simon 

Jacob

en till grej på omnicity. nån som vet varför den lilla luckan längst fram på vänster sida på nästan alla omni är borta?? sitter den för dåligt fast??
Särskrivning är en dödssynd!

Cero

Citat från: Jajje skrivet 10 april 2008, 16:32:43 PM
en till grej på omnicity. nån som vet varför den lilla luckan längst fram på vänster sida på nästan alla omni är borta?? sitter den för dåligt fast??

Bussen är så låg att den tar i höga trottoarkanter, snövallar, etc. Då viks aluminiumprofilen bakom plasten och plopp så trillar luckan ut. Omnilink har samma problem. Dock kanske detta totalt sett är billigare än den tidigare MaxCikonstruktionen där hela batteriluckan fick sig en törn vilket kostade en hel del att rikta och lacka. Någon på SL:s innerstadsgarage kom på idén att fasa av de luckorna i framkant vilket jag tror lett till mindre förstörelse och kostnader på de bussarna.

Jacob

Särskrivning är en dödssynd!

Simon A

Fast ledvarianten av Omnicity i Uppsala har kvar luckan på vänster sida. Det var en förare förut som sade att den lilla luckan slogs av i en refug någonstan åt Stabby hållet till på linje 9. Där går det aldrig ledbussar så.

//Simon

Jacob

Särskrivning är en dödssynd!