Rasta nu även i Norrland

Startat av Staffan Sävenfjord, 31 januari 2008, 11:39:41 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Rasta Group gör en inbrytning i de norra två tredjedelarna av vårt land genom att köpa Tönnebro värdshus, som skall vara Sveriges största vägrestaurang. Tills nu har landets nordligaste Rasta funnits i Grums i Värmland. Inget fel på att Rasta tar över men Tönnebro har redan tidigare varit ett utmärkt rastställe.
http://www.newsdesk.se/view/pressrelease/rasta-foervaervar-sveriges-stoersta-vaegrestaurang-toennebro-vaerdshus-192854
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ulf Rådeström

Hej!

Visst är det kul att kedjan ökar på.
Jag har upplevt att i allmänhet är servicen bra på ställena, även om jag nu inte varit på så många - framförallt Brunstorp.

Brunstorp hade ju en storhetstid till för ett antal år sedan då det såldes och gick ner sig ganska rejält.

På senare åren har man försökt komma tillbaka, men åtminstone jag har upplevt, tillsammans med flera av mina kunder jag haft med mig i min turistbuss att stället då rakt inte på långa vägar motsvarar förväntningarna man har. Maten tar inte så lång tid, men är ligger i den "lägsta klassen" vad gäller vägrestauranger....flottigt, dåligt lagad, uppslängd etc.

Brunstorp (åtminstone) har en mycket lång väg kvar att leva upp till den servicen en modern bussgrupp ställer kravmässigt.

Gör man en jämförelse, hade jag nog hellre sett att Dinners etablerade sig på fler ställen, där man håller en helt annan och betydligt högre klass på maten. Och det är ju den man stannar för.....

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 januari 2008, 11:39:41 AM
Rasta Group gör en inbrytning i de norra två tredjedelarna av vårt land genom att köpa Tönnebro värdshus, som skall vara Sveriges största vägrestaurang. Tills nu har landets nordligaste Rasta funnits i Grums i Värmland. Inget fel på att Rasta tar över men Tönnebro har redan tidigare varit ett utmärkt rastställe.
http://www.newsdesk.se/view/pressrelease/rasta-foervaervar-sveriges-stoersta-vaegrestaurang-toennebro-vaerdshus-192854


Är inte Tönnebro någon gammal knutpunkt när det gäller vägar från början? Tror att det är en gammal knutpunkt för resor redan från medeltiden eller liknande
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Anders Noren

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 31 januari 2008, 20:59:11 PM

Är inte Tönnebro någon gammal knutpunkt när det gäller vägar från början? Tror att det är en gammal knutpunkt för resor redan från medeltiden eller liknande

Jag har för mig att det står på planscher inne på värdshuset att det har funnits värdshus på platsen sedan 1300-talet.

Tönnebro ligger däremot inte vid en gammal vägknut - den kom till på 1960-talet har jag för mig när rikstretton/E4 drogs om efter att tidigare ha gått längs kusten - men väl vid den gamla landsvägen mot inre Hälsingland, Jämtland och Trondheim, nuvarande riksväg 83. Här, i Ödmården, upphörde Upplandslagen och slutade det egentliga Sveariket. Norr om Ödmården vidtog det väldiga Hälsingland. Aposteln Staffan, "Hälsinglands apostel", sägs ha blivit ihjälslagen i mitten av 1000-talet av rövare i Själstuga, en mil norr om Tönnebro. Han ligger dock begravd i Norrala kyrka.

Dewil

Simon Bertilsson

Min erfarenhet av rasta är att de är svindyra. En hamburgertallrik, som du vanligen skulle få ge cirka 60 spänn för, tar Rasta Hallandsås 80 spänn för, och då ingår inte ens dricka. Det här var bara ett exempel, men det är genomgående för deras matsedel.

Ulf Rådeström

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 01 februari 2008, 17:06:39 PM
Min erfarenhet av rasta är att de är svindyra. En hamburgertallrik, som du vanligen skulle få ge cirka 60 spänn för, tar Rasta Hallandsås 80 spänn för, och då ingår inte ens dricka. Det här var bara ett exempel, men det är genomgående för deras matsedel.

Mja..beror nog lite på vad du jämför med. Om du jämför med dagens-restauranger i allmänhet eller "vanliga" korvmojjar, så ligger Rasta säkerligen högre i pris, eftersom det ju ligger längs vägarna som just rastställe.

Däremot kan jag intyga efter besök på ett flertal olika att Dinners ligger bland dom högre i pris, säkerligen uppåt 85 för en lunch eller så....åtminstone i Ödeshög.

DÄREMOT...får man en helt annan kvalitet på maten

"you get what you pay" är ju ett känt uttryck.

Simon Bertilsson

#6
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 08 februari 2008, 05:38:25 AM

"you get what you pay" är ju ett känt uttryck.

Dock inte särskilt tillämpligt på rasta. Det exemplet jag nämnde ovan var bara en hamburgertallrik, och då är det en av de billigare rätterna. Ska du ha något mer liknande husmanskost så kan du räkna med att betala en hundralapp exkl dricka.
Det är definitivt inte humant för en vägkrog, som dessutom kör en hel del med halvfabrikat och där du får servera dig själv.
Kan ju förresten nämna att Frasses-delen av Rasta i Snapparp är en av mina kunder, så jag har god inblick och vet vad jag talar om.

Finns många goda exempel på bättre ställen. Själv skippar jag till exempel Rasta Hallandsås, och kör in till Båstad där pensionat Enehall serverar rejäl dagens i form av husmanskost tillagad i ett mycket fräscht kök med en mycket kompetent kock. Stort salladsbord, dricka till maten och kaffe efter maten ingår.
För det vill de ha 75:-, vilket är väldigt prisvärt. Själv brukar jag dock bli bjuden, då de är en av mina kunder. ;)