GPS kontra vanlig hastighetsmätare

Startat av Buss-Anders, 29 januari 2008, 17:37:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buss-Anders

Hej!

Fick en GPS i julklapp  av mina snälla barn, en Garmin Nuvi200.
Kollade den mot min hastighetsmätare på min Volvo V70.

Jodå .... när bilen visar 90 km/ h så visar GPS 82 km/h.
Vilken kan man lita på det är frågan!

Litar jag på GPS så kan jag alltså hålla 8 km/h högre hastighet enligt vanliga hastighetsmätaren.

Stämmer det inte så blir det dyrt.

Mvh
Buss-Anders

Nor1

Du kan till 98% lita på din GPS. Det som du skriver att Bilens mätare "ljuger" är en av anledningarna till att många bilister klagar över lastbilarnas framfart. "Han körde om mej i minst 100km/h" skillnaden är ju den att lastbilen håller 90 enligt sin vartannat år kalibrerade mätare och Fru Nilssons V70 visar också 90, men bilen gör bara strax över 80.

När jag kollade min lastbil enligt GPS:en så skillde det ingenting, på min personbil, en Chevrolet, så skilde det typ 3 och på min sambos Nissan Micra skiljde det hela 12km/h!! när hennes mätare visade 100 gjorde den bara 88.  :o

Ante

Kom ihåg att du får en fördröjning med GPS

Ulf Rådeström

Citat från: Ante skrivet 01 februari 2008, 22:23:43 PM
Kom ihåg att du får en fördröjning med GPS

Jo, men om du kör en längre sträcka med en jämn hastighet till exempel, så borde ju inte fördröjningen i sig spela någon roll på hastigheten.....

Walter

För min del när man ställer bilen på 120 så visar gps 115, så visst är bilarna konservativa. Dock borde konservatismen vara olika vid olika hastigheter. Som du skriver är det 8 km/h vid 90, men vid 50 bör det vara proportioneligt lägre, kanske 4-5km/h
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!