Författare Ämne: Färjor i Norge, del 1  (läst 3651 gånger)

Utloggad Staffan Sävenfjord

  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 19082
    • Mina bussbilder (under uppbyggnad)
Färjor i Norge, del 1
« skrivet: 13 juni 2007, 21:06:51 PM »
Under min norska resa färjade jag fem gånger. Första gången blev mellan Bremsnes och Kristiansund. Ett utmärkt sätt att ta sig till den senare staden om man har åkt Atlanterhavsveien. Men passa på. År 2009 försvinner färjan och ersätts av en tunnel, Atlanterhavstunnelen som blir 5 735 meter lång och skall gå som djupast 250 meter under havet. Tunneln beräknas klar i december 2008 men lär väl inte öppnas för trafik förrän tidigt 2009. Det kommer att bli bomvei, det vill säga det kostar pengar att åka där.
Kristiansund har sedan 1992 fast förbindelse med omvärlden via Krifast, även det en avgiftsbelagd tunnel.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bjalle

  • Gäst
SV: Färjor i Norge, del 1
« Svar #1 skrivet: 13 juni 2007, 21:09:26 PM »
Mycke trevligt Staffan..ser fram emot mer

Ulrik Berggren

  • Gäst
SV: Färjor i Norge, del 1
« Svar #2 skrivet: 14 juni 2007, 11:34:25 AM »
Under min norska resa färjade jag fem gånger. Första gången blev mellan Bremsnes och Kristiansund. Ett utmärkt sätt att ta sig till den senare staden om man har åkt Atlanterhavsveien. Men passa på. År 2009 försvinner färjan och ersätts av en tunnel, Atlanterhavstunnelen som blir 5 735 meter lång och skall gå som djupast 250 meter under havet. Tunneln beräknas klar i december 2008 men lär väl inte öppnas för trafik förrän tidigt 2009. Det kommer att bli bomvei, det vill säga det kostar pengar att åka där.
Kristiansund har sedan 1992 fast förbindelse med omvärlden via Krifast, även det en avgiftsbelagd tunnel.




Jaså, bara fem;) Svårt att undvika att färja om man ska följa kusten i Norge. Och faktum är att tunnelbommarna ofta är högre än färjeavgifterna, åtminstone gäller det i Kristianssund:/

/UB, som körde Atlanterhavsvejen på väg från Bergen till Nordkapp 2006.

Utloggad Staffan Sävenfjord

  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 19082
    • Mina bussbilder (under uppbyggnad)
SV: Färjor i Norge, del 1
« Svar #3 skrivet: 14 juni 2007, 12:29:28 PM »
Jaså, bara fem;) Svårt att undvika att färja om man ska följa kusten i Norge. Och faktum är att tunnelbommarna ofta är högre än färjeavgifterna, åtminstone gäller det i Kristianssund:/

/UB, som körde Atlanterhavsvejen på väg från Bergen till Nordkapp 2006.

Nu följde jag ju inte precis kusten utan som jag skrivit förut åkte jag
Dag 1: Borås-Trollhättan-Oslo-Gjøvik-Lillehammer
Dag 2: Lillehammer-Dombås-Oppdal-Molde
Dag 3: Molde-Bud-Atlanterhavsveien-Kristiansund-Krifast-Molde
Dag 4: Molde-Åndalsnes-Bjorli-Trollstigen
Dag 5: Trollstigen-Geiranger-Hellesylt-Stryn
Dag 6: Stilla i Stryn
Dag 7: Stryn-Gaularfjellet-Gudvangen-Flåm-Lærdal
Dag 8: Lærdal-Gol-Vikersund-Oslofjordtunneln-Göteborg-Borås.
Ofta finns inget annat alternativ till färja än att köra en lång omväg. Till vissa öar finns inte ens den möjligheten.
Till Kristiansund är det aningen billigare att åka med Bjørnsund än via tunnelsambandet vid Krifast. 67 resp 68 NOK för bil med förare.
Hur som helst: åker man bland fjordar och fjäll på norska Vestlandet får man räkna med en hel del för färjor och bompengar. Och givetvis är det trevligare att åka färja än via tunnel. Även om det är intressant att köra genom världens längsta vägtunnel, Lærdalstunnelen, som är 24,5 kilometer. Fast har man gott om tid så är den gamla nästan dubbelt så långa vägen via Hornadalen att rekommendera. Där når man 1306 meters höjd. Och då startar den i Lærdal på havets nivå och slutar i Aurland på samma nivå. Eller vice versa förstås om man vill. Denna väg är bara öppen cirka 1 juni - 1 oktober.

« Senast ändrad: 14 juni 2007, 14:21:56 PM av Staffan Sävenfjord »
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)