Söndagsbild del 24

Startat av Jona, 27 januari 2008, 01:31:42 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Idag tänkte jag göra lite annorlunda mot tidigare, antagligen har ni ändå aldrig sett skillnad tidigare men ändå. Det jag gör idag är att jag visar den senaste tagna bilden först och den första sist. Precis som det sägs i bibeln. Okej bilderna är inte först och sist som jag fotade denna dagen men av dom 2 bilderna jag valt ut så är den ni får se först alltså sist.


15:15 går en tur från Skellefte mot Ragvaldsträsk på linje 219. (Skoltid - Läsår utom jul -, sport- och påsklov)
Den är i Gummark cirka 15:45. Samma buss och samma chaufför till 99,99% ungefär.

Wikipedia källan till allt vetande skriver om byn:

Gummark är en småort i Skellefteå kommun som ligger ca 15 km sydväst om Skellefteå. I byn finns cirka 350 invånare och det är en aktiv by som till större delen består av unga familjer. Gummark har en varierande och kuperad terräng. Här finns hus vid skogsbryn, på raka slätter och på sandhed. Det finns hus i varierande storlek och former både gamla och nya. Gummark är en inflyttningsby och på senare tid har ett 20-tal nybyggda villor uppförts.

Byn har en egen skola och eget familjekooperativ, ett antal småföretagare, ett unikt bönhus samt en ridskola. På somrarna anordnas sommarcafé i den lokala byaföreningsgården. I anslutning till denna finns ett museum tillägnat konstnären Karl-Bertil Stenmark som levde och verkade i Gummark. I byn finns även en rekonstruktion av spånhyvel och skvaltkvarn samt smedja, med anor från 17-1800-talet.

Detta blev ett helcitat från Wikipedia då jag inte visste riktigt vad som var intressant eller inte. För nöjes skull slog jag upp ordet Skvaltkvarn på samma sida och där står det:

Skvaltkvarn, mindre kvarn för malning av säd för husbehov, med horisontellt placerat vattenhjul. Skvaltor var den dominerande typen av kvarnar, in till modern tid...

Slut citat.

Bilden i fråga är fotat några minuters körväg efter skolan i Gummark som ligger i botten av en dal. I dalens botten finns självklart en vattensamling med namn Gummarksträsket. Vägen från Noret, vägskälet på Vägen från Stan till Ragvaldsträsk är asfalterad men den del där bussen kör och delen i Södra Gummark dit bussen snart kommer är grusväg. Denna raka fina grusväg förbinder alltså Gummark med Södra Gummark.


Osså en liten bonusbild stående på högkant. Bonus i 2 bemärkelser. Gärdsmark ligger mellan Kroksjön och Gummark.

På vägen ut mot Gummark rekade vi fotplatser jag och Krille. Vi parkerade bilen på en mindre grusväg för att kolla hur en bild över dalen i Gärdsmark skulle kunna funka. Om linje 219 äns passerar här ska jag låta vara osakt för det vet jag inte ännu. Men precis när vi stannar och ska reka så ser vi en buss. Fram med kameran, Upp mot ansiktet och sedan bara skjuta, det fick bära eller brista när det gällde inställningar för fotoläge. Jag hann få in vit-balans motsol på någon av bilderna från foto-sektionen men vet inte om jag lyckades få det på denna bild.

Inte visste vi att det skulle komma någon buss här häller denna tid men det visar sig att bussen som kör linje 219 alltså kör en skol-tur här som inte är annonserad i tidtabellen. Alltså en bonusbild i 2 bemärkelser, för er som bonusbild i tråden och för oss som oplanerad bonusbild. När sådan här sker borde man egentligen köpa en trisslott.

Sammanställning http://www.jonaryd.rondelen.se/doku/sammanstallning_sondagsbild_070904.html

MVH Jona
MVH Filosofen Jona

christianm

Bonusbilden var riktigt snygg. Formatet och det faktum att man inte ser himlen kanske bidrar.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

LinusA


Rickardo

Kan bara instämma!
Njuter av dina bilder...
Mvh Rickardo

Ersa

Trevliga bilder med grusvägar och mjölkpallar. Mer sånt!  :D