Hur många tunnlar finns det i Sverige?

Startat av Niklas Bygdestam, 25 januari 2008, 06:30:04 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Undrar om det finns uppgifter på hur många vägtunnlar det finns i Sverige. Sverige är inget land där det finns allt för många sådana. Järnvägstunnlar är betydligt vanligare. Jag känner inte alls till många tunnlar i Sverige. Stockholm har några, Göteborg har också en del och så finns det numera en i Uppsala. Men sedan då? Kanske någon här som vet?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Henrik Palmqvist

Här finns en lista över alla vägtunnlar i Sverige
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_v%C3%A4gtunnlar_i_Sverige
Intressant, trodde att det var fler. De flesta har man kört i, men det finns några kvar för att listan ska bli komplett.
Speciellt kommer jag ihåg Muskö-tunneln, vi körde mycket isolering från Skåne till en bygghandel ute på Muskö. Det var alltid problem när man skulle ut till ön. Man fick ringa till militärbasen på Muskö, så de kunde stänga av tunneln för övrig trafik. Sen kom de med en följebil och körde före. Samma problem när man skulle tillbaka till fastlandet. / Henrik

Jonas Gustafsson

Man kan ju undra om listan är komplett, 31 vägtunnlar i hela landet känns ju alldeles för lite...
Men, jag hittade i och för sig alla jag kunde komma på på rak arm i Västsverige i listan...
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Niklas Bygdestam

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 27 januari 2008, 00:52:16 AM
Man kan ju undra om listan är komplett, 31 vägtunnlar i hela landet känns ju alldeles för lite...
Men, jag hittade i och för sig alla jag kunde komma på på rak arm i Västsverige i listan...
//Jonas G


Listan är tyvärr bara Wikipedia och det är ingen trovärdig sida att utgå ifrån. Det kan mycket väl finnas fler tunnlar än vad som visas där. Men finns det listor på det här hos Vägverket? Som dessutom är mer trovärdiga?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Anders Noren

#4
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 27 januari 2008, 00:59:12 AM

Listan är tyvärr bara Wikipedia och det är ingen trovärdig sida att utgå ifrån. Det kan mycket väl finnas fler tunnlar än vad som visas där. Men finns det listor på det här hos Vägverket? Som dessutom är mer trovärdiga?

Det finns inga dokument publicerade på webben om antalet vägtunnlar i Sverige, säger jag som var den som sammanställde Wikipedias lista. Därför finns ingen källangivelse och egentligen utgör listan ett exempel på vad som i Wikipedia-sammanhang kallas "egen forskning" eller "originalforskning" och som egentligen inte är tillåtet. Wikipedia ska bara återge erkända, redan publicerade, fakta. Med källförteckning.

Såvitt jag minns det hittade jag dock uppgifterna om tunnlarnas existens i dokument från Vägverket eller berörda kommuner. Listartiklar brukar heller inte ha samma kvalitetskrav på sig som vanliga artiklar eftersom listartiklar i stort sett bara anger att en samling företeelser över huvud taget existerar, inget annat.

Anders

Staffan Sävenfjord

Jag tycker listan verkar komplett, men det finns ju också en del underfarter där man kan diskutera om det är tunnel eller en vägport. T ex "Lackarebäckstunneln" på E6 i Mölndals kommun. Så vitt jag vet är den dock inte skyltad som tunnel varför den torde falla utanför en uppräkning av tunnlar.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan A

#6
En tunnel har jag kommit på. Nösundstunneln, belägen väster om Nösund på väg 740 mellan Gilleby (alldeles vid Tegneby kyrka) och Helleviksstrand på Orust. Bedömmer att den är mellan 50 - 70 m lång och går rakt genom ett berg med bebyggelse ovanpå. På Einiros karta i hög upplösning syns den tydligt
På  http://gis.vv.se/iov/ finns en intressant karta som lämnar många upplysningar och som kan brytas ner

Ersa

Var går egentligen gränsen när det räknas som tunnel? Längden?

Wolfie

Utöver listan som finns vet jag en till: Åkersberga tunneln, där 276 går under centrum.

Ersa

#9
Apropå tunnlar, finns det lilla huset på andra bilden kvar?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Norra_l%C3%A4nken

Blev orolig av bildtexten: "På bergsklyftan mellan Eugeniatunneln och påfarten från Norrtull fanns under en period denna lilla idyll"

Ulrik Berggren

Det finns även en tunnel mellan Nacka Strand och Vikdalens trafikplats i Nacka. Tror vgen heter Vikdalsvägen.
Dessutom har jag kartledes upptäckt en tunnel i Karlshamn (Hinseleden under Hinseberget), strax öster om centrum mot oljehamnen till.:)

/UB

Joachim Wansölin

Citat från: Ulrik Berggren skrivet 29 januari 2008, 14:13:12 PM
Det finns även en tunnel mellan Nacka Strand och Vikdalens trafikplats i Nacka. Tror vgen heter Vikdalsvägen.

Vägen heter Augustendalsvägen. Vikdalsvägen fortsätter ner i Vikdalen istället. Undrar om inte tunneln kallas för Augustendalstunneln?

Bengt Jönsson

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 27 januari 2008, 00:52:16 AM
Man kan ju undra om listan är komplett, 31 vägtunnlar i hela landet känns ju alldeles för lite...
Men, jag hittade i och för sig alla jag kunde komma på på rak arm i Västsverige i listan...
//Jonas G


Jag tycker/känner att listan verkar vara komplett.  :)
Fast när det gäller tunnlar så är det ju bara att åka över gränsen till Norge.  Bara E6/E18 runt Oslo innehåller ett otal tunnlar så det både räcker och blir över. 
Riksväg 15 till Stryn efter Grotli innehåller tre långa tunnlar med helt olika väder på dess båda sidor.  E12 från Mo i Rana till Hemavan går genom en ny tunnel där det varnas för får!!  :o

/Bengt

Wolfie

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 08 februari 2008, 23:22:06 PM

Jag tycker/känner att listan verkar vara komplett.  :)


Att den inte är det har vi redan skrivit om längre ner i tråden, men det är inte så många som saknas.

Jonas M. Bobjörk

Citat från: Joachim Wansölin skrivet 01 februari 2008, 11:11:27 AM
Vägen heter Augustendalsvägen. Vikdalsvägen fortsätter ner i Vikdalen istället. Undrar om inte tunneln kallas för Augustendalstunneln?

Och trafikplatsen heter Trafikplats Nacka, liksom busshållplatsen bredvid motorvägen.