Söndagsbild del 23

Startat av Jona, 20 januari 2008, 03:22:10 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Tidigare i sommar började jag planera en Göteborgstur med lillbrodern och dennes tjej för att fira hjul/nyår hemma hos hennes päron. På grund av strul från våran sida var jag inte snabb nog och boka biljetterna på Veolias tåg men fick ändå sittplatser för 3 söderut och sovkupe för 3 på hemfärd mot norr. En resa som kostade kring 1500:- per skalle tur och retur. Därför fanns ingen tvekan och resan blev alltså nyligen av.

Resultat blev närmare 300 bilder. Främst på grund av regn och att jag lovat lillbrodern och göra annat än och fota, så som att shoppa och umgås osv. Väl hemkommen så tog det stora redigerings-arbetet från turen sin början, ett arbete som fortfarande inte klart men jag börjar se botten på lådan. Jag förstår att Bussmicke har ett gediget arkiv, hinna med på redigering, nya fototurer och samtidigt jobba kräver sin man.

Nu tänkte jag att vad kan vara mer passande och ändå bjuda er denna söndag på lite bilder från den orten.
Göteborg, Sveriges trevligaste och charmigaste storstad. Främst då miljömässigt. En backig stad med många gamla stenhus och gamla stads-miljöer kvar. Att staden har en väldigt bra och synlig kollektivtrafik med spår och följa är också passande. Bilder på spårvagnar har jag en hel del fina miljöbilder av. Men bussar är det värre med. Bussarna verkar inte vilja bli fotat utan att det ska komma saker i vägen eller att att miljön blev rätt. Missionären och bussbilderna i Götet gick hand i hand för mig. Men nu ska vi inte gråta för det. Nog kan några av dessa bilder ändå passa er i smaken.


En regnig annandag och här är jag snart tillbaka på mitt logi efter en promenad hela Gårdsten runt. Bussen är vid Kanelgatan och min hemma-hållplats under Göteborgs-besöket var Peppargatan. Jag står alltså mellan dessa 2 hållplatser.


Efter flera dagar med regn och sitta inne vid dator och tv väder så blev det äntligen sol och dags för en fototur.
Blev flera bilder från denna gamla bro.

Wikipedia skriver följande: Göta Älvbron är en sexfilig klaffbro över Göta älv som förbinder Hisingen med Göteborgs fastland. Bron trafikeras av motorfordon, spårvagnar, cyklar och gående. Göta Älvbron är 910 meter lång och 20 meter bred. Med tillfarter är längden 1 850 meter, och den fria segelhöjden är 19,5 meter. Broklaffen fälls upp då högre fartyg behöver passera under bron.

Läser man vidare så står det att bron invigdes 26 november 1939.
Fram till 1968 gick den tunga genomfartstrafiken på E6, tidigare Riksväg 2 (Rikstvåan).
..kompletterats med Älvsborgsbron västerut 1966, Tingstadstunneln 1968 och Angeredsbron österut 1978.

slut citat.


Ny byter vi år och hamnar på Kungsportsplatsen där en gammal och trevlig saluhall finns. Här kan man köpa kött och fisk i stort sortiment.


Ett av dom planerade foto-målen jag hade bestämt mig för redan på hemmaplan innan jag reste var att försöka få några av dom tidigare Skelleftebussarna på bild. Jag lyckades få 2 individer på bild och detta är den ena av dom. Enligt Svensk Busshistoria så hade denna nummer 298 hos Skelleftebuss.


För mig som även gillar Maxci passade ju bra att jag lyckades få en på bild. Var visst flera grejer på gång i staden, denna kör för Gothia Cup vilket jag inte vet vad det är. I huset (Svenska Mässan) bakom bussen var det en stor hund-utställning denna dag.


Sista bilden hör väl egentligen inte hemma i detta forum. Men jag vill ha med den som avslutning eftersom den visar en hel del grejer. Som exempel den gamla fina huset, den backiga miljön men även hur kollektivtrafiken i Göteborg ser ut. För jag såg och fotade fler spårvagnar än bussar. I mina ögon är det en bra grej...

PS hemsidan är inte uppdaterad ännu. Men senare under veckan kanske det börjar finnas lite bilder från Götet där.

Sammanställning http://www.jonaryd.rondelen.se/doku/sammanstallning_sondagsbild_070904.html

MVH Jona
MVH Filosofen Jona

buss-tobbe

Mycket trevliga söndagsbilder!  ;)

Henrik N

Gothia Cup är en fotbollsturnering med ungdomar från hela världen, därav figuren med bollen och fotbollsmålet på destinationskylten ;)

Niclas Rosenius



     Riktigt bra bilder, och härligt ljus på bilderna.

    //Niclas

Jacob med C

Fina bilder från Göteborg.
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link


Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Nupski

Citat från: Henrik N skrivet 20 januari 2008, 10:00:04 AM
Gothia Cup är en fotbollsturnering med ungdomar från hela världen, därav figuren med bollen och fotbollsmålet på destinationskylten ;)

Inte bara fotboll finns även basket och innebandy. Det som hände under jullovet var Gothia Cup innebandyturnering.

Fina bilder från en skön stad... du lyckades fånga bilder i solljus imponerande  :)....

Patrik

Citat från: Henrik N skrivet 20 januari 2008, 10:00:04 AM
Gothia Cup är en fotbollsturnering med ungdomar från hela världen, därav figuren med bollen och fotbollsmålet på destinationskylten ;)

Gothia Cup i januari är innebandyturneringen, det finns faktiskt också, jag har själv spelat där för ett par år sen och då fick vi bo på Hvitfeldtska Gymnasiet.

Henrik N

Aha ok, tänkte inte på att det fanns fler idrottsturneringar med samma namn :)

Simon A

Detta var ett väldigt trevligt svep med snygga bilder och trevlig bildhistorik. Ser gärna mer bilder från "Götet"

//Simon

Jona

Citat från: Jona skrivet 20 januari 2008, 03:22:10 AM


Just det, glömde och skriva det så jag gör det nu istället. Blev så fascinerad av gång och cykelbron ni ser i bild här. För den hänger på sidan av ett fler-vånings parkerings-garage. Ena änden är alltså i garaget nedre plan och den ände där jag står och fotar bilden finns mot garaget övre plan. På andra sidan huset hänger en likadan bro till.

Ifall någon undrar så säger wikipedia att området Gårdsten  började byggas 1969. (husen i bild är något yngre)

Nu vet ni, tack för alla beröm!

MVH Jona
MVH Filosofen Jona

Bussmicke

Citat från: Jona skrivet 20 januari 2008, 03:22:10 AM

Ny byter vi år och hamnar på Kungsportsplatsen där en gammal och trevlig saluhall finns. Här kan man köpa kött och fisk i stort sortiment.


Sista bilden hör väl egentligen inte hemma i detta forum. Men jag vill ha med den som avslutning eftersom den visar en hel del grejer. Som exempel den gamla fina huset, den backiga miljön men även hur kollektivtrafiken i Göteborg ser ut. För jag såg och fotade fler spårvagnar än bussar. I mina ögon är det en bra grej...

MVH Jona

Dessa bilder var klockrena. Härliga miljöbilder med mysigt ljus.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.