Nytt på gang i Uddevalla

Startat av Stein Erik Jacobsen, 13 juni 2007, 01:12:29 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ronni Svensson

Hej
I sidste ankomme busser i Danmark fra Vest
1 = Volvo B7RLE til Jørn busrejser (brønderslev bybus)
2 = 1 stk Scania Vest Center ( 12m) til Partnerbus (nu Netbus)
3 = 1 stk Scania Vest Center ( 13.7m) til Partnerbus (nu Netbus)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ronni Svensson skrivet 15 juni 2007, 09:10:02 AM
Hej
I sidste ankomme busser i Danmark fra Vest
1 = Volvo B7RLE til Jørn busrejser (brønderslev bybus)
2 = 1 stk Scania Vest Center ( 12m) til Partnerbus (nu Netbus)
3 = 1 stk Scania Vest Center ( 13.7m) til Partnerbus (nu Netbus)

Åtminstone en av dessa bussar till Nettbuss (så som det stavas i Norge, är det Netbus i Danmark?) är väl en provbuss som rullat ett tag. Jag tror att båda dessa inte ingår i den nuvarande produktionen om 46 stycken. Den första hade visserligen kommit långt förra veckan, men all slutkontroll var fram till tisdag morgon inriktad på Buss i Väst-leveranserna. Att man sedan skulle ha fått färdigt och hunnit leverera en av dem till Danmark verkar inte troigt.
Men är båda verkligen Scania? De nya byggs som jag skrev i annat inlägg på Volvo B12BLE.
Vest har byggt mycket på B7RLE till Nettbuss i Norge. Bland annat hittade jag sådana Center i Molde. Har tidigare visat bilder på sådana.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ronni Svensson

Hej Staffan og Alle i andre
Det var forbindelse men en graft jeg kom med de ekstra oplysninger angående busser til Danmark
De omtalte busser som jeg nævnte kan I se på landevejen i dag
I kan se billeder af de to omtalte busser på  http://www.dab-silkeborg.dk/index.php?id=1
Jeg beklager hvis jeg ikke fik udtryk mig præcis

Stein Erik Jacobsen

De to bussene som Ronni nevner er ikke av den store leveransen som skal skje i år. Disse to ble levert i 2006.

Og det er riktig som Staffan sier at de 46 bussene bygges på Volvo B12B LE-chassis og blir 13,7 m lange.

Se link http://www.vest.no/default.asp?pid=337

Bergenga

Her i Trondheim har det vist seg at Scania 9-liter er for svak for 15m-bussene, så i framtiden kommer de kun til å bestilles med B12B LE.
Og ikke minst er B7R LE for svak for 12m-bussene, så de kommer til å bestilles med kun Scania. Eller kanskje vi får se B9R LE?
Trondheims geografi er jo ikke helt Danmark heller, men det kan være godt med en stor motor uansett. Dessuten er det vel bare Volvo som leverer Euro5 ennå?
Mvh.
Øyvind Berg

Staffan Sävenfjord

Citat från: Øyvind Berg skrivet 15 juni 2007, 21:31:15 PM
Her i Trondheim har det vist seg at Scania 9-liter er for svak for 15m-bussene, så i framtiden kommer de kun til å bestilles med B12B LE.
Og ikke minst er B7R LE for svak for 12m-bussene, så de kommer til å bestilles med kun Scania. Eller kanskje vi får se B9R LE?
Trondheims geografi er jo ikke helt Danmark heller, men det kan være godt med en stor motor uansett. Dessuten er det vel bare Volvo som leverer Euro5 ennå?

Jo tack, backarna uppför Byåsen är ju ganska saftiga och Singsaker är ju inte speciellt platt det heller. Och Renault tillverkar också en 9-litersmotor, även för gas, så den borde väl också kunna komma på svensk marknad. Renault-motor kallas helt plötsligt Volvo-motor när den kommer till Skandinavien.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ingemar

Citat från: Ingemar skrivet 14 juni 2007, 16:06:05 PM
För Sönes del skall en buss i Sollebrunn ersättas med en ny boggiebuss. Skall enligt uppgift leveraras snart och komma i trafik framåt Augusti. Återkommer när jag vet Inv. nr och reg nummer...
MVH Ingemar
Har nu hämtats till Nossebro för montering av radio och biljettmaskiner. Numret blev 41 (Buss i Väst nr 1141) och registreringsnumret är AKX042. Ersätter en buss som skall säljas, vill dock inte säga vilken innan det är klart. Redan såld är buss 16, som var stationerad i Nossebro.

MVH Ingemar
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ingemar skrivet 10 juli 2007, 19:42:08 PM
Har nu hämtats till Nossebro för montering av radio och biljettmaskiner. Numret blev 41 (Buss i Väst nr 1141) och registreringsnumret är AKX042. Ersätter en buss som skall säljas, vill dock inte säga vilken innan det är klart. Redan såld är buss 16, som var stationerad i Nossebro.

MVH Ingemar

Och så här såg bussen ut alldeles färsk vid Vest-fabriken i Stryn:



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ingemar

Får bara kommentera att det inte är Söne Trafik 41... ;) Söne Buss i Göteborg AB är inte samma sak som Söne Trafik, även om vi delar namnet och viss del av ägande...
MVH Ingemar
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

Johan B

Hur är det med kvaliteten på era bussar Ingemar? Har hört att en del förare tycker att Vest är skramliga, en del säger att de har dålig värme och andra använder det väldigt tydliga omdömmet skit. Det hör man iofs om många andra bussar också men då mina erfarenheter från Vest är starkt begränsade har jag inte kunnat bilda mig en egen uppfattning och därför är jag lite nyfiken på vad du och dina kollegor tycker då ni har en hel drös och även fina bussar som Carrus (som jag är mycket förtjust i) att jämföra med. Är Vestarna i nivå med finskbyggerna?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ingemar skrivet 10 juli 2007, 21:27:17 PM
Får bara kommentera att det inte är Söne Trafik 41... ;) Söne Buss i Göteborg AB är inte samma sak som Söne Trafik, även om vi delar namnet och viss del av ägande...
MVH Ingemar

Du tänker på bildtexten. Men det är i alla fall rätt buss.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ingemar

Citat från: Johan B skrivet 10 juli 2007, 21:28:00 PM
Hur är det med kvaliteten på era bussar Ingemar? Har hört att en del förare tycker att Vest är skramliga, en del säger att de har dålig värme och andra använder det väldigt tydliga omdömmet skit. Det hör man iofs om många andra bussar också men då mina erfarenheter från Vest är starkt begränsade har jag inte kunnat bilda mig en egen uppfattning och därför är jag lite nyfiken på vad du och dina kollegor tycker då ni har en hel drös och även fina bussar som Carrus (som jag är mycket förtjust i) att jämföra med. Är Vestarna i nivå med finskbyggerna?
VI tycker nog att vi har haft få problem med våra Vestar, speciellt om man jämför med man hör om Omni och Volvo. Jag var tyvärr inte med när vi köpte Carrus senast (98), så jag har svårt att jämföra med dem. Om Vest är skramliga? Till viss del, ja. Dålig värme? Tycker vi inte, inte sen vi fick värmestyrningsprogrammet utbytt  ;) Däremot har jag hört detta om våra V10-or från 01.
Skit? Absolut inte, vi är nöjda och fortsätter att köpa Vest! Eller som en av cheferna på Vest sa vid middagen när jag var med och hämtade bussar -05: "kanske dags att byta namn från Buss i Väst till Buss fra Vest"!
MVH Ingemar
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

Johan B

Citat från: Ingemar skrivet 05 augusti 2007, 11:02:02 AM
VI tycker nog att vi har haft få problem med våra Vestar, speciellt om man jämför med man hör om Omni och Volvo. Jag var tyvärr inte med när vi köpte Carrus senast (98), så jag har svårt att jämföra med dem. Om Vest är skramliga? Till viss del, ja. Dålig värme? Tycker vi inte, inte sen vi fick värmestyrningsprogrammet utbytt  ;) Däremot har jag hört detta om våra V10-or från 01.
Skit? Absolut inte, vi är nöjda och fortsätter att köpa Vest! Eller som en av cheferna på Vest sa vid middagen när jag var med och hämtade bussar -05: "kanske dags att byta namn från Buss i Väst till Buss fra Vest"!
MVH Ingemar

Tack för svaret. Att det var lite småstrul på 05:orna är kanske inte så konstigt med tanke på att modellen i stort sett var helt ny då. Idag kan man tydligen inte räkna med att få bussar utan inkörningsproblem.

blubb

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 juni 2007, 19:26:14 PM
Den första hade kommit så långt att den lackerats. Den blir gul och röd, vilket väl innebär att den skall på något slags expresslinjer. Alla skall få boggi, vilket är det det vanligaste nu i såväl Sverige, Norge som Danmark.




Nu har den första vesten levererats till Netbus i Köpenhamn
http://myldretid.dk/billeder/