Författare Ämne: AMS-byggda vägar  (läst 2063 gånger)

Utloggad David M

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 343
AMS-byggda vägar
« skrivet: 11 januari 2008, 19:57:05 PM »
Snubblade över den här artikeln som berör ett vägbygge på 1970-talet

http://www.gullaskruv.se/artiklar/gamal-31an.htm


Min fråga är hur länge höll man på med AMS-arbeten som syftade till att förbättra just vägnätet? Under 1970-talet verkar det ha varit vanligt men sedan verkar inga vägarbeten ha skett i AMS regi.

Utloggad Staffan Sävenfjord

  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 19107
    • Mina bussbilder (under uppbyggnad)
SV: AMS-byggda vägar
« Svar #1 skrivet: 11 januari 2008, 22:12:23 PM »
Före 1970 var det ju mycket vanligt även om det hette beredskapsvägar på den tiden. Vägar byggdes alltså för att minska arbetslösheten och de arbetslösa mer eller mindre kommenderades ut till dessa jobb som om det hade gällt krigsberedskap. Allra vanligast torde det ha varit på 1930-talet, men det förekom i varje fall in på 1950-talet.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Utloggad David M

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 343
SV: AMS-byggda vägar
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2008, 00:15:20 AM »
AK-vägarna känner jag väl till. Finns nog nästan inte en enda socken där ingen väg byggdes eller förbättrades under Arbetslöshetskommissionens tid mellan 1920-1938. Fruktade och hatade av dem som anvisades dit eftersom lönerna sattes under de lägsta lönerna i socknen, i praktiken lantarbetare och statare som även hade naturaförmåner, och bjöd därmed inget annat än rent arbete för att undgå svälten. Till sådana jobb anvisades även "manschettarbetare" som bodknorrar och dylika som aldrig hade grovarbetat tidigare. Många projekt lär därför ha tagit längre tid än vad som annars skulle ha varit fallet.


Från delvis samma trakt (åtminstone Småland kan jag tala för) så byggdes en del vägar under 1950-talet. Bland annat nuvarande E22 mellan Oskarshamn och Västervik, en bred 10-13 meters bred väg som i sig inte är särskilt imponerande men byggd i vad som tidigare var väglös trakt och förkortade restiden avsevärt för den på väg längs smålandskusten. Dit kommenderades arbetslösa grovarbetare varav många var alkoholister och ökänt "löskefolk", varför de som bodde i området inte helt uppskattade dessa vägarbetare och stämningen lär ha varit väldigt förtätad i "zigenarbrackerna" där vägarbetarna bodde. Boken "Vägen vi Verket Kalmar län 1944-1994" bjuder på en del rikligt material om detta och andra vägprojekt, åtminstone om man som jag har rötterna i trakten. Bland annat en historia om en bonde som vägrade sälja sin mark tills vägprojektörerna kom förbi på besök för att övertyga honom om att sälja av framför tvångsinlösen. Bonden var en riktig surkart som tydligen inte hade gått att påverka tidigare trots alla vädjanden och uppmaningar. Det visade det sig när vägverksfolket var på plats att de alla var musikintresserade och började så spela dragspel tillsammans med bonden, som hade slutat spela på sitt dragspel när hans hustru dog, och fick bonden på ett sådant humör att han gick med på att sälja av marken till Vägverket framför tvångsinlösen som det hade blivit annars.


Sedan har jag läst om andra vägprojekt i AMS regi under 1970-talen, främst i skogslänen till vilka även Smålandslänen tillhörde på den tiden. Enligt de vägplaner som gjordes på 1970-talet är påfallande många projekt stäplade med "genomförs i AMS regi" i såväl de norra skogslänen som Kronobergs och Kalmar län. Men efter 1970-talet verkar det ha tagit slut med vägprojekt som har skett under AMS ledning. De stora vägsatsningarna som gjordes i början av 1990-talet var vad jag vet inte fonderade av AMS även om ett av syftena rimligen borde ha varit att få ned arbetslösheten och det således låg i AMS intresse att vägprojekten genomfördes.
Kan det ha varit förändrad attityd, ny arbetsmarknadslagstiftning eller en önskan om att gynna "riktiga" anläggningsföretag som gjorde att dessa vägförbättringsarbeten försvann?

Utloggad Bengt Jönsson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1514
SV: AMS-byggda vägar
« Svar #3 skrivet: 14 januari 2008, 16:19:27 PM »
Den kanske mest "intressanta" vägen som byggdes som AK-arbete lär vara den väg som sammanbinder tre öar Trossö, Kalvö och Lindö utanför Havsstenssund i Bohuslän och som det sedan vägen byggdes på 1930-talet aldrig har rullat ett ett fordon på trots att vägen finns med alla nationella och Europiska vägatlaser.

http://blueskagerrak.bohusmus.se/bohusmus/www-blue/82/8273.htm

/Bengt