Mopeder och cykel på en motorväg

Startat av Niklas Bygdestam, 11 januari 2008, 01:25:46 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Det är mycket dumt som man kan hitta på YouTube om man bara letar efter det. Hittade nu en film med några grabbar som cyklar och åker moped på en motorväg. Säkert var det spännande att få köra på den och de kände sig väl lite busiga också eftersom de visste att det är förbjudet. Man hör en del skratt så det var väl jättekul

Men är det någon som känner igen sig? Tydligen är det två trafikplatser som ligger nära varandra. Man ser kraftledningar och ovanför motorvägsskylten ser det ut att stå 70. Så det borde vara en motorväg som går inom ett tätbebyggt område

http://www.youtube.com/watch?v=8fIc8D1oPqM
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Pickos

Jag tycker att det ser ut som Jönköping. De kommer från A6 och kör ner på den nya avfarten till Rv33, vid SAAB Aerotech (eller vad det nu heter), och i Ekhagsmotet styr de mot Nässjö. De är aldrig nere på motorvägen, betongbarriären hindrar dem.
1:a Korinthierbrevet 10:15

Bengt Jönsson

Jo, det verkar stämma.
Avsikten verkar vara att man skall tro att de kör moped resp. cyklar påmotorväg E4 i nordgående riktning från A6 i Jönköping.
Motorvägsskylten med 70 km/h alldeles i början är ju lite "snett" filmad så att man skall tro att den gäller för den sträcka de följer.
I själva verket gäller den för nordgående körbana på andra sidan betongbarriären på "riktiga" E4

Men j-vl-gt dumt gjort av några som tycker att de är så "spännigt häftiga såååååå" och att de lagt ut den på "JoTjobe" för att visa upp sig... 
Omogna "PUCKON" kallar jag dem för !!
  :( >:(

/B

Anders Noren

Det är motorväg de kör på. Skylten i början gäller deras väg. Det finns ingen parallellväg just där.

Konstruktionen med en betongbarriär mellan två körbanor i samma riktning är för att att minimera konflikterna mellan de två korsande trafikströmmarna. Detta avsnitt av E4 är nämligen också en viktig förbindelse mellan centrala Jönköping (på ena sidan av motorvägen) och bostadsområdena Ekhagen och Öxnehaga (på den andra). Korsningen och sträckan är relativt nyligen utbyggda, förmodligen för att förbättra trafiksituationen internt i köpcentrumet A6. Den som vill studera flygfoton finner dem hos Lantmäteriet.

Anders

Bengt Jönsson

Citat från: Anders Noren skrivet 11 januari 2008, 17:40:05 PM
Det är motorväg de kör på. Skylten i början gäller deras väg. Det finns ingen parallellväg just där.

Konstruktionen med en betongbarriär mellan två körbanor i samma riktning är för att att minimera konflikterna mellan de två korsande trafikströmmarna. Detta avsnitt av E4 är nämligen också en viktig förbindelse mellan centrala Jönköping (på ena sidan av motorvägen) och bostadsområdena Ekhagen och Öxnehaga (på den andra). Korsningen och sträckan är relativt nyligen utbyggda, förmodligen för att förbättra trafiksituationen internt i köpcentrumet A6. Den som vill studera flygfoton finner dem hos Lantmäteriet.

Anders

Men skyltar skall ju sitta på höger sida om vägen.. !
Här sitter motorvägsskylten till vänster ..  :o  :o  och borde således avse körbanan till vänster om betongbarriären.

Nog för att jag vet att det här finns en betongbarriär mellan två nordgående vägar.  Tll vänster om barriären löper E4 och till höger lokalkörbanan.  Tidigare var det här på några 100 meter 4 filer i bredd  i nordgående riktning.

/B

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 11 januari 2008, 17:55:35 PM
Men skyltar skall ju sitta på höger sida om vägen.. !
Här sitter motorvägsskylten till vänster ..  :o  :o  och borde således avse körbanan till vänster om betongbarriären.
/B

Det är inte ovanligt att skyltarna på en motorväg sitter på båda sidor på vägen. Det syns dessutom i början av filmen är det just så det är här. Det mesta av färden sker på påfarts- och avfartsramper men det är lik förbannat motorväg.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Anders Noren

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 11 januari 2008, 17:55:35 PM
Men skyltar skall ju sitta på höger sida om vägen.. !
Här sitter motorvägsskylten till vänster ..  :o  :o  och borde således avse körbanan till vänster om betongbarriären.

Mellan 1 och 2 sekunder in i videon ser man att det också sitter en motorvägsskylt på den högra sidan av vägen.

Anders

Pickos

Efter att ha kollat flera gånger samt pausat ser man att det sitter motorvägsskyltar på båda sidor.
De är mycket otydliga tack vare filmens usla kvalitet. Så jag hade fel tidigare.
Note to myself: Var mer uppmärksam i fortsättningen. :-[
1:a Korinthierbrevet 10:15

Ingwar Åfeldt

Här i USA är det faktiskt tillåtet att cykla och åka moped på vissa motorvägar. Det gäller sträckor av Interstates som går genom glest befolkade områden och där det i praktiken inte finns något alternativ till motorvägen. Stora skyltar varnar i förekommande fall bilisterna för att cyklar och mopeder kan finnas utanför den vita sidolinjen.

M v h
Ingwar

Jonas M. Bobjörk

Har flera gånger sett folk cykla längs Saltsjöbadsleden. En far med sin son (sonen hade egen cykel) t.ex.
En annan cyklade nyligen och tänkte säkert att det var ju ingen fara eftersom han cyklade i vägrenen.
Behöver jag säga att det blev inbromsningar i biltrafiken när han var tvungen att gå ut i högra körfältet eftersom vägrenen var avstängd och uppgrävd?