"Ny" flygbuss i Umeå

Startat av Ersa, 06 januari 2008, 10:59:35 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Så har Säfflen 1026 tagits ut trafik och är liksom systern 1025 redan(!) bortkörd från stan. Därmed är alla silvergrå bussar med röd rand helt borta, och så snart det är möjligt lär även de silvergrå ALB:erna med gulorange rand försvinna.

26:ans ersättare som flygbuss nr 2 blir tydligen lilla OmniCityn 1054 som nu fått överta 26:ans bagagehylla. Idag får den dock vila då vi är två förare som förstärker flygbuss nr 1 (Vegan 2524) med två OmniCity-ledbussar. Ty strax öppnar universitetet efter julhelgen, så nu väntas planen vara fulla med återvändande studerande.




bjalle

Hur långt är det till flygplatsen?
Brukar bussarna vara hyfsat fullsatta?

Jan

Citat från: Verspieder skrivet 06 januari 2008, 10:59:35 AM
Så har Säfflen 1026 tagits ut trafik och är liksom systern 1025 redan(!) bortkörd från stan. Därmed är alla silvergrå bussar med röd rand helt borta, och så snart det är möjligt lär även de silvergrå ALB:erna med gulorange rand försvinna.

26:ans ersättare som flygbuss nr 2 blir tydligen lilla OmniCityn 1054 som nu fått överta 26:ans bagagehylla. Idag får den dock vila då vi är två förare som förstärker flygbuss nr 1 (Vegan 2524) med två OmniCity-ledbussar. Ty strax öppnar universitetet efter julhelgen, så nu väntas planen vara fulla med återvändande studerande.





Inte för att det är långt mellan Centrum och flygplatsen, men höga ryggar hade väl varit på plats! ???
I branschen 37 år

Jessika

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 06 januari 2008, 11:30:42 AM
Hur långt är det till flygplatsen?
Brukar bussarna vara hyfsat fullsatta?

Flygbussen tar ca 20-25 minuter från centrum till flygplatsen. Egentligen är det bara 4 km, men bussen kör en omväg via lasarettet - universitetet - Ålidhem.
Bussen är sällan fullsatt annat än i anslutning till storhelger och lov när många studenter åker och då t.o.m. ledbussar kan bli proppfulla. Låt säga att det kanske är 10-15 passagerare normalt, lite beroende på tid på dagen.
Däremot har Umeås flygbussar begränsat utrymme för bagage, så bagagehyllorna blir snabb fulla. Och då undrar jag hur det är tänkt med denna "nya" buss? Är det en enda hylla och dessutom vid barnvagnsplatsen? Då lär man ju bli poppis om man kommer med barnvagn och det måste travas väskor på sätena eller i gången!
/Jessika

Jan

#4




Det som slår mig när jag ser denna bild, är att platsen är oskyddad vid snabba inbromsningar. :'(
I branschen 37 år

Ersa

Jag gissar att 1054 blivit flygbuss enbart pga att kraven på blåfärg och lågentré är viktigare än något annat, som t.ex bekväma säten, höga nackstöd, bälten, separat bagagerum osv. Detta är väl vad Veolia snabbt fick uppbringa för att till en obefintlig inköpskostnad undvika viten för lågentrébrist från Länstrafiken. Kanske återställs denne till originalskick till sommaren och blir framöver "färdtjänstbuss" på linje 83 och 84 tillsammans med tre andra OmniCity i 10xx-serien, den dag pensionärerna slipper vibrera och studsa fram i de numera slitna små Neoplanarna.

Om jag fick bestämma hade jag velat få in ytterligare en 15-metersvagn med AC och bälten till flyget (Vega eller Lahti 402) som man dessutom kan köra annan trafik med. Men huruvida detta blir möjligt beror ju på vilkt företag som vinner anbudet, och vad de kommer att ha för eventuell "annan trafik" utöver stan.

Ersa

Citat från: Jessika skrivet 07 januari 2008, 13:18:04 PM
Bussen är sällan fullsatt annat än i anslutning till storhelger och lov när många studenter åker och då t.o.m. ledbussar kan bli proppfulla.

Dagen efter blev det två ledbussar, så både 2524 och 1054 fick stanna hemma. Då det mestadels var frågan om spetsvädningar i båda ändar av linjen fanns det dock inte tid för många fotopauser:










Även droskförarna fick arbete som synes.