OK, vi tar väl några fler SJ-van Hooler då (4 till)

Startat av Staffan Sävenfjord, 11 juni 2007, 21:51:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Ojdå, nu skrev jag allt jag skulle skriva här direkt i rubriken. Så vi går väl direkt på måndagsgodiset:





(Den sista bilden är av en kvalitet som bara godkänns i skokartongen och efter minst 20 års karens.)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 juni 2007, 22:01:44 PM
2293 kunde vi sedermera få upp till Stockholm på veckoslut, en väldigt trött och sliten kämpe där man kunde få i vilken växel som helst, inget för nybörjaren på ZF Splitlådor alltså.

Ja, den gick ju i veckoslutstrafik till och från Halmstad redan när jag tog bilden. Bussen är inte märkt på min bild
men jag antar att den hörde hemma i Halmstad redan då. Bilden är nämligen tagen på en söndag. I vanlig ordning användes väl då bussen i Hornsberg vid behov på lördagen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

j-a

Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 juni 2007, 22:15:28 PM
Säkerligen, det var ju bytesturer redan då, 1995 har jag för mig att Stockholmaren körde till Brunstorp och bytte buss och Halmstaiten körde dit från Halmstad o hem igen, från Stockholm var det ofta 0382 som rullade, enstaka tillfällen 2422 eller 2423, från Halmstad kunde vid väldigt högtidliga tillfällen 3001 komma upp.

//Lars
Fortsätt gärna så här,gärna GDG are också

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 juni 2007, 21:51:55 PM



(Den sista bilden är av en kvalitet som bara godkänns i skokartongen och efter minst 20 års karens.)



Jag gillar den här bilden. En trevlig detalj är att SJ:s hållplatsskyltar finns med på bilden :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Mikael Blom



En usel bild på SJ 2293 när den skall gå som den allra första linje 839 från Jönköping kl. 8.00 den 1 december 1986. Det är alltså bara knappt två månader efter din bild, Staffan! Den gjorde sedan daglig tjänst på 839:an fram till juni 1991 vill jag minnas.


/Micke

Niclas Wennerlid

Tack för bildsvepet på en av de vackraste bussmodeller som funnits.

Mvh Niclas

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mikael Blom skrivet 12 juni 2007, 00:35:42 AM


En usel bild på SJ 2293 när den skall gå som den allra första linje 839 från Jönköping kl. 8.00 den 1 december 1986. Det är alltså bara knappt två månader efter din bild, Staffan! Den gjorde sedan daglig tjänst på 839:an fram till juni 1991 vill jag minnas.


/Micke

Mycket intressant. Den måste alltså ha lackerats om strax efter jag tog min bild. Färgerna är Skaraborgs läns för Länspendeln, vilket var normalt på 839-an de här åren. Men jag tycker det i fronten ser ut som om den varit tänkt att lackeras om för Wasatrafik. Men det måste väl vara ljuset som spelar ett spratt. SJ Buss och Wasatrafik hade inget med varann att göra på den tiden.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Walter

Citat från: Mikael Blom skrivet 12 juni 2007, 00:35:42 AM


En usel bild på SJ 2293 när den skall gå som den allra första linje 839 från Jönköping kl. 8.00 den 1 december 1986. Det är alltså bara knappt två månader efter din bild, Staffan! Den gjorde sedan daglig tjänst på 839:an fram till juni 1991 vill jag minnas.


/Micke

Tillhörde bussar på linje 839 Jönköping? Borde den inte tillhört Skövdes trafikområde. Vet att det oftast var 5388 som skörde 839 när jag bodde i Jönköping. Fanns minst en vagn till men vilken det var minns jag inte.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Walter skrivet 13 juni 2007, 07:55:55 AM
Tillhörde bussar på linje 839 Jönköping? Borde den inte tillhört Skövdes trafikområde. Vet att det oftast var 5388 som skörde 839 när jag bodde i Jönköping. Fanns minst en vagn till men vilken det var minns jag inte.

Om jag nu minns rätt fanns det såväl bussar som utgick från Skövde som Jönköping på linje 839. Skövde hade huvudansvaret för linjen. Men för att undvika tomkörningar eller övernattningar var det lämpligt att placera en av bussarna i Jönköping.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mikael Blom

Då, på åttiotalet, körde SJ i Jönköping och GDG i Karlstad en daglig dubbeltur vardera på linjen. Sedan körde BTA i Mariestad två dubbelturer Mariestad-Jönköping vardagar samt ett helt varv på linjen söndagar. Skövde var inte inblandat alls på den tiden.

/Micke

Walter

Citat från: Mikael Blom skrivet 13 juni 2007, 10:03:18 AM
Då, på åttiotalet, körde SJ i Jönköping och GDG i Karlstad en daglig dubbeltur vardera på linjen. Sedan körde BTA i Mariestad två dubbelturer Mariestad-Jönköping vardagar samt ett helt varv på linjen söndagar. Skövde var inte inblandat alls på den tiden.

/Micke

Jo 5388 kom ju till Swebus från BTA. Gick väl endast på den linjen. Minns att man på lördagar kunde se bussarna på 839 på A6 köpcentrum Om den gick dit som shopping tur eller förarna gillade köpcentrum vet jag dock inte.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!