Ytterligare godsare (börjar ni tröttna nu)

Startat av Lars Ödlund, 11 juni 2007, 20:58:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 juni 2007, 20:58:17 PM

SJ Buss 1269 Vo B58 Säffle, foto i Sveg 1982

Ojdå! Den var i utmärkt skick trots många år i tjänst. AGR lade för två år sedan upp en bild av denna individ fotad i Sveg, enligt honom själv var det redan år 1968, men enligt Rådeströms databas ska BXR788 vara av 1971 års modell...

Mikael Blom

Härligt med alla godsbussbilder! Inte tröttnar man på dem. Det finns händelsevis ingen som sitter inne med en bild på SJ 1554, den enda godsbuss jag rattat. Den var utlånad? från Borås till Jönköping några år på 80-talet för att användas i en tur Jönköping-Borås med mycket gods.

/Micke

Ersa

#17
Citat från: Mikael Blom skrivet 13 juni 2007, 10:10:03 AM
Härligt med alla godsbussbilder! Inte tröttnar man på dem. Det finns händelsevis ingen som sitter inne med en bild på SJ 1554, den enda godsbuss jag rattat. Den var utlånad? från Borås till Jönköping några år på 80-talet för att användas i en tur Jönköping-Borås med mycket gods.

/Micke

Jag har samlat på mig en massa bilder på SJ-bussar som folk lagt ut på snacket de senaste åren, men tyvärr inget mellan Säfflen 1530 i Visby och Säfflen 1557 i Åsarna & Ljungdalen.

Ulf Fernestad

Lars, har du regnr. på Sj 0955,1267 samt swebus 3183
Underbara bilder säffle karossen gör sig bra som godsbuss.
// Fernestad

j-a


Ulf Fernestad


Christian Ljunggren

Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 juni 2007, 22:37:09 PM
Orsaken till att 0955 som var stationerad i Jämtland/Härjedalen till slutet hade BD dekaler är en helt annan, den historien får en av de medverkande nämligen Christian gärna berätta själv.

//Lars


0955 gick sina sista ordinarie turer på linjen Funäsdalen-Messlingen 1984.
Därefter använd som hållplatsbuss av SJ Bussregion Gävle. Först i Gävleborgs län och 1987 och 1988 i Jämtlands län
och med mig bakom ratten i Norrbottens län 1989.
Norrbottensvisiten varade i september och oktober 1989 och var såldedes den enda gången bussen var dit,
förutsatt att den inte hade använts dit på någon beställning i sin "glans dagar".
Bussen såldes först 1991 till en privatperson.

Mvh

Christian

Christian Ljunggren

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 13 juni 2007, 18:00:10 PM
Lars, har du regnr. på Sj 0955,1267 samt swebus 3183
Underbara bilder säffle karossen gör sig bra som godsbuss.
// Fernestad


0955  BXN358
1267  CDU410
3183  LLS232

Mvh

Christian

Christian Ljunggren

Citat från: Verspieder skrivet 13 juni 2007, 10:22:57 AM
Jag har samlat på mig en massa bilder på SJ-bussar som folk lagt ut på snacket de senaste åren, men tyvärr inget mellan Säfflen 1530 i Visby och Säfflen 1557 i Åsarna & Ljungdalen.


SJ 1557 vid dåvarande busstationen i Ljungdalen sommaren 1989 och avgångstiden för morgonturen (06.00) närmar sig.
Länsväg 535 genom byn var då fortfarande grusväg.
F ö kan nämnas att 1557 hade totalrenoverats några månader tidigare vid SJ BVST i Söderhamn, då bl a bladdörrar monterades i stället för de äldre vikdörrarna. Bussen blev f ö den sista inom Gävle-regionen som renoverades så grundligt.

Mvh

Christian

Jan

Jag är tacksam för att få varit med om SJ som arbetsgivare. Det kommer tyvärr inte tillbaka och man ska nog inte se tillbaka heller, Dock så hade vi skoj på våra arbetsplatser
I branschen 37 år

Niklas Bygdestam

Citat från: Christian Ljunggren skrivet 14 juni 2007, 08:05:11 AM

SJ 1557 vid dåvarande busstationen i Ljungdalen sommaren 1989 och avgångstiden för morgonturen (06.00) närmar sig.
Länsväg 535 genom byn var då fortfarande grusväg.
F ö kan nämnas att 1557 hade totalrenoverats några månader tidigare vid SJ BVST i Söderhamn, då bl a bladdörrar monterades i stället för de äldre vikdörrarna. Bussen blev f ö den sista inom Gävle-regionen som renoverades så grundligt.

Mvh

Christian




Den här bussen tycker jag ser fin ut! Tänk om den hade funnits kvar idag
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.