Fånig tuta på Man

Startat av Anders K, 11 juni 2007, 20:54:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders K

Så här två år efter intåget i Helsingborg är jag mycket nöjd med alla Man i stadstrafiken. (Även om jag saknar Swebus Volvo- o Scaniavagnar litegrann, särskilt MaxCina...) Men en sak kan jag inte med och det är tutorna på Mannarna! Jag bor vid en ändhållplats med vändslinga där en grillkiosk är belägen. Så rätt ofta parkeras bilar så att bussen inte kommer fram och föraren får tuta. Så fånigt det låter! Värre än en småbil! En ynklig liten tuta till ett så "stort" fordon. Nej ett riktigt bröl borde det vara så att folk fattar att ett rejält fordon ska fram...!

Erling.L

Då skulle du gilla tutan på Den oudsten o Bova bussarna
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Nico


Ska väl kanske inte försvara MAN-vagnarnas signalhorn rakt av då jag inte har en aning om hur de låter. Vet inte heller hur Volvo eller Scaniavagnarnas signalhorn låter i Helsingborg, men de i SL-land brukar tyvärr ligga i paritet med en Peugeot 306 eller så. Dvs. i ynkligaste, pipigaste och i vissa fall istället i gällaste laget. De enda vagnar som jag har stött på med riktiga signalhorn är de nyare OmniLinkarna. Drar man på där så brölar det med besked och det är faktiskt ganska tacksamt på t.ex. 515 vid Odenplan.  ;D :o
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Zella

Ha ha japp... den oudsten bussarna har en tuta vill jag lova... nästan så att spårvagnarna spåra ur he he...

Esbjörn

Den fånigaste tutan lär väl ändå sitta på Helmarksvagnar...tretons kompressorhorn a´la epa-traktor...
...inköpt på Micro eller något sådant.
Efter en tid när det kommit smuts i dem så låter de som en lungsjuk epa...brrr, man skäms för att använda tutan...

avenue

Tutorna på Den Oudsten och även på en del nyare Volvo och Scania heter Klaxon Jericho. Det är ett tryckluftsdrivet horn som även orginalmonteras på många lastbilar.

Det är en gåta att visa tutor är så ynkliga, det är en sak att man blir utskrattad om man använder dom. Men jag tycker att det är desto värre att dom låter så lågt så att det räcker med att ha på fläkten och radion lite halvhögt för att dränka ljudet av hornet även om man är alldeles inpå den som tutar.

Dom bästa tutorna är dom stora tryckluftshornen som sitter på taket på många lastbilar men även en del turistbussar. Dom får t.o.m. tutorna på Den Oudsten att låta fjantigt! Hade en sådan av fabrikatet Hadley på min förra personbil, kan lova er att folk blev konfunderade när det lät som en långtradare som tutade fast det inte fanns någon i närheten!  ;D

Ersa

Solaris är ett halvdåligt bussmärke, men liksom Den Oudsten har den åtminstonde minst en fördel: Ett signalhorn som får 8 poäng av 10 möjliga!  ;D

Wolfie

Jag har också märkt det. Många personbilar har bättre, och djupare tutor. På något sätt så tycker jag att stora fordon, som bussar och lastbilar behöver ha en djupare ton, själklart tillräkligt stark.
Ett tag gick ett rykte, (jag vet inte om det låg någon sanning bakom) att det var avsiktligt att man hade väldigt tysta tutor på bussarna i inerstan i Stockholm då folk tykte att bussarnas tutor var för högljuda.
Kommer även ihåg att det ibland lät mer som en tung utandning än en tuta, fast då var det ju dax att felanmäla den.

Svemicke

Någon chaufför i Helsingborg som vill redogöra lite för hur ni upplever MAN? Ergonomi, körvänlighet med mera.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -