Vägverksfärjor Göta Kanal

Startat av scaniaolsson, 26 december 2007, 21:59:46 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

scaniaolsson

Hej på er.

Efter att ha tittat på filmen Göta Kanal 1 (1981) så ser man där när Magnus Härenstam
plasklandar med sin jeep efter att ha kört "tvärs igenom" en VV Färja.

Har själv åkt hela kanalen men kan inte påminna mig om att det finns någon VV Färja där.

Nu vet jag att det fuskas en hel del ibland vid filminspelningar så att det behöver ju inte ens vara i närheten.

Finns det överhuvudtaget någon VV Färja på de sträckorna där kanalbolagets båtar går ???
Menar då alltså även Slätbaken, Göta Älv mm.

Ha en fortsatt god kväll.

Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

scaniaolsson

Ursäkta att jag vill vara petig, men förbi Skenäs går inte kanalbåtarna.
Däremot hittade jag VV:s hemsida med färjeinformation.

Det finns en färja som korsar och det är vid Stegeborg i Slätbaken.

Tack i alla fall för upplysningen.

Mvh
Scaniaolsson.
Fordonsintresserad elmontör.

NHK

Denna färja gick i sjön Viken vid Brosund. Färjan var FÄRJA 62/238. Leden ersattes av bro ca 1988.

Hälsningar

Nils-Henrik

scaniaolsson

Där ser man. då hade man till och med spelat in det på ett ställe ut med kanalen.

Ett stort tummen upp.
Kan nämna ett betydligt mycket sämre exempel när det gäller filminspelning.

I Mankells Wallander och filmen brandvägg.
Ni som läst denna bok vet att halva Skåne blir strömlöst efter ett mord i ett ställverk.
I bokens handling så är det Sydkrafts jourmontör (E.ON var inte uppfunnit då) som blir väckt och kör till platsen. I filmen så ser man en servicebil tillhörande Vattenfall som har sitt närmaste elnät strax söder om Jönköping !!!! Men hela den filmen / tv serien är full av fel. Det är inte heller Ystads polishus man ser på bilderna och polisbilarna har fel radio nr. Misstänker starkt att denna produktion är en "Trollywood" (Trollhätte)-skapelse.

Ja nu spårade jag ur lite, tack för infon i alla fall.

Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

bjorn_k

Kan ju bara nämna att "Wallander-CREW" ganska nyligen var i Norrtälje å spelade in Ystadsener....

scaniaolsson

Tittade igår kväll på Wallander Pyramiden.

Man hade nog fuskat lite här också, t.ex. var inte polishuset rätt.
I övrigt kändes det dock som om den var ganska rätt i scenerna.

Klart bättre än många av dom andra.

Mvh
Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

Staffan Sävenfjord

Citat från: scaniaolsson skrivet 29 december 2007, 13:25:24 PM
Tittade igår kväll på Wallander Pyramiden.

Man hade nog fuskat lite här också, t.ex. var inte polishuset rätt.
I övrigt kändes det dock som om den var ganska rätt i scenerna.

Klart bättre än många av dom andra.

Mvh
Scaniaolsson

De Wallander-filmer där Rolf Lassgård har huvudrollen håller en helt annan klass än den billighets-smörja som kommit ut med Krister Henriksson i huvudrollen. De senare är inte heller skrivna av Henning Mankell utan har skrivits av en författareverkstad med hans tillstånd. Enda ljuspunkten i de senare filmerna var Johanna Sällström som Wallanders dotter Linda. Men tyvärr finns hon ju inte längre bland oss.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bjorn_k

Citat från: scaniaolsson skrivet 29 december 2007, 13:25:24 PM
Tittade igår kväll på Wallander Pyramiden.

Man hade nog fuskat lite här också, t.ex. var inte polishuset rätt.
I övrigt kändes det dock som om den var ganska rätt i scenerna.

Klart bättre än många av dom andra.

Mvh
Scaniaolsson
Faktiskt precis pyramiden det handlade om... Fast det är inte mkt som är Norrtälje... Mest kulisser :(

Staffan Sävenfjord

Citat från: bjorn_k skrivet 29 december 2007, 16:04:47 PM
Faktiskt precis pyramiden det handlade om... Fast det är inte mkt som är Norrtälje... Mest kulisser :(

Man har tydligen upptäckt att Mankell efter det att han egentligen avslutade Wallander-serien skrev en bok till, som skildrade Kurt Wallander innan den första boken bland de tio i sviten. Och så gjorde man film av en eller ett par av de noveller som ingår i boken. Filmen gjordes faktiskt i år och den hade urpremiär just i SVT i går kväll. Ett tag var jag rädd för att man skulle göra nya Wallander-filmer efter sannolikt allt sämre manus, men så var alltså inte fallet. Och då får man väl ursäkta att en del var filmat i Roslagen. Det mesta av Åsa-Nisse-filmerna var också filmade där.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

robbes

JAg var statist i mankells villospår samt den femtekvinnan där lassgårds hade wallander rollen.

Villospår är inspelad i trakterna kring Malmö.

Sandstranden där den mördade politikern hittas som skall vara Ystad strandbad är inspelad i Ljunghusen.

Macken där Lassgår o Tichardsson vänder vid o får ett fax i då de är förföljda är inspelad mellan Malmö och Östra grevie.

I den femte kvinnan så sitter ett antal kvinnor i en källare i ett hus det huset är inte ystad utan landskrona.