Entreprenörsbyte Mölndal och Göteborg

Startat av tomsa, 11 juni 2007, 11:34:55 AM

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

tomsa

Från den 20 augusti kommer inte Göteborgs Spårvägar att köra linje 725-729 (Servicelinjer) i Mölndal eller "Flexlinjen" på Hisingen. Underentreprenör till Göteborgs Spårvägar, som har avtalet, blir Göteborgs Buss. Göteborgs Spårvägar vill på detta sätt höja kvalitén på trafiken på de nämna linjerna.

Magnus

Är det småbussar som rullar på dom här linjerna eller?

Christer K

Nytt bolag i Göterborg, Göteborgs buss, vem är ägare till bolaget?
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Erling.L

vill minnas dom e en utbryning av taxi göteborg o kör mest sjukresor skolbussar för handikappade o liknande


Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Jonas Gustafsson

Inte helt nya. När GS kom tillbaks till Hisingen 2004 körde Göteborgs buss de anropsstyrda lågtrafikturerna på Hisingens landsbygd (linje 22, 36 m.m.) på underentreprenad. Men GS verkar köra även lågtrafikturerna på Hisingen numera vad jag vet. Men jag har inte varit så mycket i de trakterna på lördagar och söndagar så jag är inte säker,
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Jonas Gustafsson

Citat från: Magnus skrivet 11 juni 2007, 15:54:57 PM
Är det småbussar som rullar på dom här linjerna eller?

Ja. GS nummer 5, 6, 258, 486 och 499 om jag inte minns fel.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Zella

5:an Möllan eller nu vad den heter samt 6:an bruka showa uppe i bergsjön på 57:ans linje... njaaa är väl bekant med bussarna men dock ej så värst förtjust... på tal om entreprenörsbyte... orusttrafiken kunde ju få hand om 58:an och stomlinje 16 & 17 och få upp statusen på linjerna  ;D ;D ;D

Erling.L

Citat från: Zella skrivet 11 juni 2007, 22:43:58 PM
orusttrafiken kunde ju få hand om 58:an och stomlinje 16 & 17 och få upp statusen på linjerna  ;D ;D ;D

Det lilla jag vet om Orustrafiken skulle göra att jag hellre bytte yrke än bytte bolag
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Magnus

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 11 juni 2007, 22:32:09 PM
Ja. GS nummer 5, 6, 258, 486 och 499 om jag inte minns fel.
//Jonas G

Någon som har bild på dessa bussar? :)

tomsa

Om allt stämmer så ska jag ut till Mölndal o kan fota bussarna på de aktuella linjerna imorgon, eller iallafall någon av dem.

Svemicke

Citat från: Zella skrivet 11 juni 2007, 22:43:58 PM
5:an Möllan eller nu vad den heter samt 6:an bruka showa uppe i bergsjön på 57:ans linje... njaaa är väl bekant med bussarna men dock ej så värst förtjust... på tal om entreprenörsbyte... orusttrafiken kunde ju få hand om 58:an och stomlinje 16 & 17 och få upp statusen på linjerna  ;D ;D ;D
Spårvägen SKALL köra all stadstrafik i Göteborgsområdet och ingen annan tills spårvägen som bolag upphör. Det är åtminstone vad jag tycker. Kalla mig konservativ om ni vill det. Dock ser jag Orusttrafiken som ett trevligt inslag på regiontrafiken i gamla Göteborg- och Bohuslän. De är ju på god väg redan.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

tomsa

Här kommer en bild på Buss 499 vid Mölndals Centrum, trafikerandes linje 725 som i höst övergår till Göteborgs Buss.



Fick även ett kort på 486, men det tvingades jag radera efter att föraren på den bussen fick en mindre flipp efter att ha sett att jag tagit kort på honom och det fanns en mikroskopisk chans att han kunde ses på bilden (bussen var ca 40-50 meter bort när kortet togs). Föraren på buss 486 blev milt hotfull (jag var vid tillfället klädd i GS uniform) och började rabbla en massa om att jag borde ta hänsyn till vem han var och att det inte är tillåtet att ta kort hur som helst. Ingen aning om vem han var och bryr mig inte, det var bussen jag ville ha kort på. Bör påpekas att det på allmän plats är tillåtet att fritt fotografera, det har polis informerat mig om efter en incident tidigare.

Skall dock ta kontakt med arbetsledningen på Rävekärr för att få fotografera resten av bussarna som används. Ett tips till fotointresserade är att vara försiktig med att fota spårvägens bussar i Mölndal. Inte ens i bolagets egen uniform går man säker.

Zella

Citat från: BEL skrivet 12 juni 2007, 15:27:27 PM
Det lilla jag vet om Orustrafiken skulle göra att jag hellre bytte yrke än bytte bolag

Jag menade inget illa om linjerna eller bolag... sen nu uppkom en undran... kollegor jag snackat med både i  gbg och på andra ställen verka ha en viss uppfatning ang lite mera privata & små bolag...

Jag vill minnas att en sa att det skilde 10 kr på lönen om det var ett privat eller kommunalt bolag... jag vill inte skapa debat eller sticka ifrån tråden...  :-\

Jonas Gustafsson

Liknande har hänt mig flera gånger det senaste året, och med flera olika operatörer. Klimatet har tyvärr hårdnat, när jag började fota bussar för c:a 15 år sedan var det aldrig någon som reagerade negativt.

Som motvikt kan ju sägas att flera förare (hos samma operatörer) varit mycket positiva och tyckt att det är roligt (om än märkligt) med mitt intresse.

486:an har jag däremot lyckats fota, och även 258:an.





//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 14 juni 2007, 23:45:11 PM
Som motvikt kan ju sägas att flera förare (hos samma operatörer) varit mycket positiva och tyckt att det är roligt (om än märkligt) med mitt intresse.

//Jonas G

Som en vänlig förare vid Nettbuss i Lillehammer sa, när jag berättade att jag hade som hobby att fotografera bussar:
- Ja, noen skall ha den hobbyn også.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)