Spår kvar av vänstertrafik i Sverige?

Startat av Niklas Bygdestam, 20 december 2007, 18:35:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Noren

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 30 december 2007, 19:39:08 PM
Kommer man söderifrån och kör norrut mot Älvsborgsbron i Göteborg men istället vill köra mot sta'n till längs med södra Älvstranden så tar man av till vänster efter Kungssten..
8)

Älvsborgsbron stod klar 1966 och var således vänstertrafikerad de första 1,5 åren.

/Bengt

Man kan lika gärna se det som att om man ska mot stan så fortsätter man rakt fram medan om man ska mot bron tar man av åt höger (som brukligt är vid avfart från motorväg). Det beror bara på hur körfälten är målade. I en tremotorvägskorsning som den vid Älvsborgsbrons södra fäste är det dessutom oundvikligt att några kommer att uppleva det som att de svänger av åt "fel" håll. Man kan ju inte skylta båda alternativen som rakt fram eller åt höger.

Anders

Jörgen Gustavsson

Citat från: Peter Elmheden skrivet 30 december 2007, 17:19:36 PM
På Valhallavägen i Sthlm finns det ett ställe som fortfarande har vänstertrafik.
Precis vid Ö-station ungefär mittemot Lill-Jans plan.
De som kommer västerut på Valhallavägen och ska ner mot Engelbrektsgatan får de som
kommer österut och svänger för att komma till KTH på sin högra sida.
Den lösningen är ingen kvarleva sedan vänstertrafiken. Den tillkom under 70-talet när tunnelbanan och bussterminalen byggdes. Trafiken norrifrån på Valhallavägen upp mot Drottning Kristinas väg skulle ledas runt terminalen borta vid Engelbrektsgatan.

mvh/ Jörgen G

Carl W

Citat från: Jörgen G skrivet 18 januari 2008, 22:42:05 PM
Den lösningen är ingen kvarleva sedan vänstertrafiken. Den tillkom under 70-talet när tunnelbanan och bussterminalen byggdes. Trafiken norrifrån på Valhallavägen upp mot Drottning Kristinas väg skulle ledas runt terminalen borta vid Engelbrektsgatan.

mvh/ Jörgen G

Om Engelbrektsgatan vore dubbelriktad skulle det bli problem.

MartinB

Citat från: Jörgen G skrivet 18 januari 2008, 22:42:05 PM
Den lösningen är ingen kvarleva sedan vänstertrafiken. Den tillkom under 70-talet när tunnelbanan och bussterminalen byggdes. Trafiken norrifrån på Valhallavägen upp mot Drottning Kristinas väg skulle ledas runt terminalen borta vid Engelbrektsgatan.

mvh/ Jörgen G

Den lösningen är rent livsfarlig om man kommer från Roslagstull och ska mot KTH (Drottning Kristinas väg), då ska man vända och köra tillbaka i motsatt riktning på Valhallavägen en bit. Det finns inget som varnar en för att det är vänstertrafik där och därför svänger många (jag själv inkluderat, första gången jag körde där) efter refugen och hamnar då i fel körfält. Som väl var gjorde jag det med en personbil och kunde kryssa över via cykelöverfarten. En månad senare var jag vägvisare åt en busschaffis på samma ställe och hade jag inte vetat om hur det såg ut hade det blivit problem...

JDS

Citat från: MartinB skrivet 20 januari 2008, 00:27:02 AM
Den lösningen är rent livsfarlig om man kommer från Roslagstull och ska mot KTH (Drottning Kristinas väg), då ska man vända och köra tillbaka i motsatt riktning på Valhallavägen en bit. Det finns inget som varnar en för att det är vänstertrafik där och därför svänger många (jag själv inkluderat, första gången jag körde där) efter refugen och hamnar då i fel körfält. Som väl var gjorde jag det med en personbil och kunde kryssa över via cykelöverfarten. En månad senare var jag vägvisare åt en busschaffis på samma ställe och hade jag inte vetat om hur det såg ut hade det blivit problem...

Det är inte livsfarligt, det är väl skyltat. För övrigt är det inte vänstertrafik utan två enkelriktade körbanor bredvid varandra. Det skulle vara mycket opraktiskt att låta trafikströmmarna korsa varandra två gånger där!

Du har nog missförstått hur vägtrafiken fungerar i Stockholm: det gäller att veta hur vägarna är gjorda, annars har du inget bakom ratten att göra. Ett körkort från typ Åsbro gäller förmodligen även i Stockholm rent formellt, men är i praktiken ganska värdelöst om man inte också har en gnutta fantasi. Bara för att det är högertrafik NÄSTAN överallt behöver det ju inte vara det PRECIS överallt!  ;D

michael k

man kan ju undra hur det gick till i italien förr där man körde på höger sida i stan och vänster på landsvägen(eller om det nu var tvärtom)
och var skiftade man?
italenska lastbilar var ju länge högerstyda pga av smala bergsvägar