Spår kvar av vänstertrafik i Sverige?

Startat av Niklas Bygdestam, 20 december 2007, 18:35:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Citat från: Ulrik Berggren skrivet 21 december 2007, 13:23:59 PM
Och anledningen till att man skulle mötas på varandras vänstra sida lär ha varit för att man skulle kunna ta hälsa med högerhanden ;D

/UB

.. eller för att eftersom de flesta högerhänta enkelt skulle kunna strida med svärdet i hand och ha ryggen, dvs den andra sidan fri.
;D  8)

/B

Mr G


Inte är det någon naturlag att välja att gå på så sätt att man ser den mötande trafiken, dvs gå till vänster i högertrafik resp gå till höger i vänstertrafik. Vid mitt senaste besök i Kina försökte jag övertyga mitt sällskap i det kloka att gå till vänster på den högertrafikerade vägen (utan trottoar). Men det örat ville man inte lyssna på. I högertrafik håller man till höger på vägen, och det gäller vare sig man är bilist, cyklist, kärrdragare eller bara en simpel gångtrafikant.
吉先生

JDS

Tillhör det även vanligheterna att cyklarna har 55 graders slagsida?

David M

Citat från: JDS skrivet 21 december 2007, 17:17:10 PM
Snarare tvärtom - du SER fordonen som passerar närmast dig bättre om de kör i motsatt riktning! Det är ju inget självändamål att du ska se just mötande fordon - det gör lika ont att bli påkörd bakifrån, men man har mindre möjlighet att undvika påkörningen. Därför bör man gå på den sida där den mötande fordonstrafiken finns. Utan att överdriva kan jag påstå att for-/åkdonsförare, från dag 1, har haft ett obetydligt intresse av att ta hänsyn till gående, utan historiskt sett är det de gående som har fått anpassa sig till den körande trafiken.

Jo, det är förstås så att det är mer de mjukare trafikanterna fått anpassa sig. Därav byggs cykel/gångbanor, trottoarer m.m.

CitatOlika tänkande kring detta och kanske även olika utrustningsnivå kan eventuellt - åtminstone delvis - förklara att somliga länder tidigt fastnade för högertrafik, under det att andra "valde" vänstertrafik, varefter man uppenbarligen ändrade sig då och då.

Fram tills bilismens genombrott i början av 1900-talet var det inte ovanligt att det skiljde sig från trakt till trakt. I USA, Italien, Brasilien och gamla Österrike-Ungern var det stor skillnad beroende på var man befann sig. Innan Anschluss 1938 hade Österrike högertrafik i Voralberg (tror jag) och i Salzburg medan övriga landet hade vänstertrafik. Där tyskarna införde högertrafik under kriget blev systemet kvar även efteråt, utom på Kanalöarna som på brittiskt manér åter fick vänstertrafik när kriget och ockupationen var över. Eftersom även Sovjetunionen körde med högertrafik blev det kvar i de stater som hamnade på östsidan om Järnridån.

Det vanligaste har varit övergång från vänstertrafik till högertrafik, förutom Sverige har även Island gått över till högertrafik 1968 och Burma vilket gör att det landet skiljer sig kraftigt från grannländerna. I Burma är det dessutom vanligt att man fortfarande kör med bilar som är högerstyrda från gamla tiden eller importerade från vänstertrafikgrannländerna Indien och Thailand.

Autotransit

En lite undran...

Är inte Tingstadtunneln i Göteborg en kvarleva från vänstertrafiken? Har för mig att jag hört eller läst någonstans att den var designad för just vänstertrafik, kan det vara riktigt?

/Stellan

Bengt Jönsson

Citat från: Autotransit skrivet 21 december 2007, 23:58:10 PM
En lite undran...

Är inte Tingstadtunneln i Göteborg en kvarleva från vänstertrafiken? Har för mig att jag hört eller läst någonstans att den var designad för just vänstertrafik, kan det vara riktigt?

/Stellan


Tingstadstunneln liksom Gullbergs- och Olskroksmoten stod färdiga 1968, dvs ett år efter det att högertrafik hade införts.
Jag _tror_ att man hade med detta i konstruktionstänkandet att byggnadsverken skulle passa både för höger- och vänstertrafik.

/Bengt

Nor1

Tingstadstunneln är byggd för vänstertrafik från början, har själv roat mej lite med att titta på flygfoton etc, och då ser man tydligt att den hade funkat bättre för vänstertrafik.  :-\

Martin

Citat från: Nor1 skrivet 30 december 2007, 15:54:33 PM
Tingstadstunneln är byggd för vänstertrafik från början, har själv roat mej lite med att titta på flygfoton etc, och då ser man tydligt att den hade funkat bättre för vänstertrafik.  :-\
Ja, den snäva avfarten in mot centrum, Danmarks- & Tysklandsfärjorna, om man kommer från norr på ER6:an har nog mången bilist missat  :) Den hade passat betydligt bättre med vänstertrafik.

Peter Elmheden

På Valhallavägen i Sthlm finns det ett ställe som fortfarande har vänstertrafik.
Precis vid Ö-station ungefär mittemot Lill-Jans plan.
De som kommer västerut på Valhallavägen och ska ner mot Engelbrektsgatan får de som
kommer österut och svänger för att komma till KTH på sin högra sida.

Ersa

Citat från: Peter Elmheden skrivet 30 december 2007, 17:19:36 PM
På Valhallavägen i Sthlm finns det ett ställe som fortfarande har vänstertrafik.
Precis vid Ö-station ungefär mittemot Lill-Jans plan.
De som kommer västerut på Valhallavägen och ska ner mot Engelbrektsgatan får de som
kommer österut och svänger för att komma till KTH på sin högra sida.

Hur är det med den bortre vändplanen före hpl för 676 och dåvarande 625 på TEH? Man kör ju runt som en åtta på den där "bussterminalen". Känns lite bakvänt, men blir ju logiskt för resenärerna.

David M

Vid Malmö C:s bussterminal söder om stationsbyggnaden kör taxi och bussar i vänstertrafik sedan ett par år tillbaka.

Bengt Jönsson

Kommer man söderifrån och kör norrut mot Älvsborgsbron i Göteborg men istället vill köra mot sta'n till längs med södra Älvstranden så tar man av till vänster efter Kungssten..
8)

Älvsborgsbron stod klar 1966 och var således vänstertrafikerad de första 1,5 åren.

/Bengt

Nor1

Samma om du kör Lundbyleden från Tingstadstunneln, ena avfarten till Backaplan är på vänstersida!!!

Fågelviks MJ

#28
E4 i Jönköping...!
Trafikplatsen Ljungarum, E4 och Riksväg 40 verkar vara en kvarleva från vänstertrafiken....   ???

Där har ju visserligen byggts om nu,
där var ju en livsfarligt vansinnig utfart om man kom E4 söderifrån och skall mot Göteborg....!
Frågan är om det var en vettig lösning ens på vänstertrafikens tid....
Den här senaste ombyggnaden var ju omfattande, men blev det mycket bättre...?
E4 är fortfarande en smal avfart söderifrån, och en smal snäv karusell norrifrån...   :'(

Mvh  Frank


David M

E4/Riskväg 40:s korsning är nog egentligen mest en kvarleva av äldre fyrklöverskonstruktioner. Jämfört med de motorvägskorsningar som byggdes i Malmö när Yttre Ringvägen byggdes framstår skillnaden än tydligare. Trafik som skall rakt fram har en egen körbana med endast en avfart och påfart, medan trafik som skall svänga av åt något håll har en helt egen körbana där blixtlåsprincipen gäller. En sådan lösning funkar i både höger- och vänstertrafik.