Huvudmeny

Ny hemsida

Startat av Sundås, 10 juni 2007, 13:01:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sundås

Dacke Buss har precis öppnat sin sprillans nya hemsida, den som vill kan ju ta sig en titt:

http://www.dackebuss.se/

/ Sundås
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

tomsa

Om de inte hade gjort den så avancerad så hade den kanske t o m fungerat. Script- och databasfel gör att jag inte kan se sidan. Det är inte alltid positivt att använda för mycket tekniska lösningar i hemsidesbyggande, tyvärr.

Staffan Sävenfjord

Om man lyckas få fram sidan ger den ett trevligt intryck och det är lätt att navigera på den. Men innehållet på de sidor man får fram är tämligen magert. Klickar man på "Våra bussar" får man i stort sett veta att de har bussar och klickar man på "Vår personal" att de har personal.
Detta är inget som Dacke är ensamma om bland bussbolagens hemsidor, men det vore ju trevligt om man kunde anlita någon bransch- och journalistkunnig till texterna också när man ändå lägger ner stora pengar på att anlita en webbdesigner.
Själv ser jag hellre en torftigt designad hemsida med intressanta texter. Fast jag ser ju hellre en trevligt designad sida med dåliga texter än en dåligt designad sida med dåliga texter...
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ante

Roligt koncept på hemsidan med "bokformat". Lite annorlunda.
Dock förstår jag när jag varit inne på hemsidan ett tag varför inte fler hemsidor nappat på konceptet.
Navigeringen på sidan är förskräcklig. Har man klickat in sig på t.ex. "Våra bussar" är det en djungel att kunna komma tillbaka till innehållsförteckningen.
Saknar en meny som följer med på alla sidor väldigt mycket. Till slut listade jag dock ut att man kunde klicka på knappen "Gå till sida" :)
Men ändå, krånglig navigering som skulle fungera mycket bättre med en alltid synlig meny.

Texterna är, precis som Staffan säger, ganska fattiga på information. Ta verkstadens sida som exempel "I vår verkstad genomförs kontinueligt service och underhåll på våra bussar". Jaha, men det visste jag ju innan jag gick in för att läsa om verkstaden. Varför inte skriva in information om vilka leverantörer man köper från, vilka som arbetar där, lite statistik hur många bussar man har per dag, fakta om verkstaden m.m. Ge besökaren det han eller hon inte visste att han eller hon ville ha.

Bilderna däremot är sidans styrka. Det är inte ofta man ser såhär intressanta och väl tagna bilder på bussbolags hemsidor. (Hemsidor i allmänhet förresten)
Dock så är fler bilder på bussarna, det som företaget lever på, att önska.

Sammantaget så är det en lite annorlunda sida som enligt mig också faller på det. Att ha en bok som hemsida var väl kul, men blir opraktiskt i längden och passar inte riktigt för ett bussbolag (kanske om man har resekataloger som ser likadana ut då :)) Snygga bilder med fattiga texter som man borde göra någonting åt.
Kanske jag varit hård, men den här sidan får ett knappt godkänt från mig tack vare bilderna och "Gå till sida" knappen.

/A

Johan Ålenius

Det är lite intressant hur olika man kan uppfatta en hemsida. Jag tycker den är proffsigt gjord, kanske lite väl proffsig men skiljer sig från de övriga i branschen. Tyvärr är det inte, för mig, helt givet hur man bläddrar i "katalogen". När man väl får grepp på det kan man läsa att de har minibussar, mellanbussar, midibussar, handikappbussar, kombibussar och turistbussar samt antal resenärer, utrustning och användningsområde för respektive kategori. Ledning och administrativ personal presenteras samt var man vänder sig för att söka jobb. Vad mer skulle önskas, ur en kunds perspektiv, från hemsidan?

Mvh

Johan

Muk

Helt ok sida. Kanske lite för flashig. Vissa delar ser amatörmässiga ut, medan exempelvis bilder är professionella. En del form för formens skull. Jag ser gärna en enkel funktionell sida, där det är lätt att hitta all information. Men det är kul när någon gör något annorlunda.  :)