Fråga om gula mittlinjer och gula övergångsställen

Startat av Niklas Bygdestam, 19 december 2007, 09:56:32 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 december 2007, 08:22:37 AM

En annan sak som något förbryllar i sammanhanget är våra vackra vägmärken i gult, rött och svart. De flesta andra länder har vitt, rött och svart. Varför har Sverige inte anpassat sig till det? Inte för att jag skulle vilja att de gjort det men frågan kan ju alltid ställas.




Det där har jag också undrat. Ett rykte har varit att det skulle bero på att svenska vägmärken i gult skulle synas bättre på vintern. Det där tror jag inte riktigt på. Man skulle då kunna undra varför Norge har vitt, rött och svart och där borde det vara ännu vintrigare än i Sverige om man tar sig till Nordkapp eller Svalbard. Dessutom finnas gult, rött och svart bland annat i fd Jugoslavien och ser ut som i Sverige. Konstigt man man inte valde att byta till vitt, rött och svart i Sverige vid högertrafiksomläggningen när man nu ändå gjorde om vägmärkena och ändrade på mittlinjer och sånt på vägarna
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

IngemarJ

Hej!

Finland har väl också gul bakgrundsfärg på tavlorna har jag för mig även om den väl är aningen mörkare än vår.

Hälsar

Ingemar

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 december 2007, 14:02:35 PM

Det förklarar varför gamla skyltar för övergångsställe har så konstiga linjer som gubben går på. Har alltid undrat detta

Det har alltså funnits tre sorters markeringar för övergångsställe i Sverige? Först de här strecken som man gick mellan och som var gula? sedan samma som idag fast i gult? och till sist de vita man har idag. Kan detta stämma? Men då måste de här skyltarna med konstiga linjer ha funnits i flera år efter att man avskaffade dessa på övergångsställena? Var de här gamla linjerna som man gick mellan unika för Sverige eller såg det ut så här i hela Europa förr i tiden?

Det stämmer. Det finns ett sätt till att markera övergångsställe, nämligen en upphöjning av gatan. Ibland kombinerat med röda beläggning i gatan. Jag har också på den tiden det var gula streck sett dessa ersatta av små runda metallplattor som format en gångväg.
Nu är det i och för sig inte linjerna, plattorna eller vad det nu är som är avgörande utan skyltningen. I mitt bostadsområde fanns förut ett fullkomligt livsfarligt övergångsställe. Det var markerat med en skylt på vänster sida och absolut inget annat. Det var som bäddat för olyckor: fotgängare som förlitade sig på skylten och bilister som trodde att det inte fanns något övergångsställe.
Jag var på bostadsföretaget om detta och fick svaret att det inte behövdes mer men att de ändå skulle komplettera med en skylt på höger sida. Dock är det nu både plattor och två skyltar där.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Övergångsställen med enbart streck i gatan (utan skyltar) är spännande... speciellt vintertid.  :-\

Ordet "övergångsställe" sägs vara ett av de få svenska ord som innehåller alla tre bokstäverna Å, Ä och Ö.

IngemarJ

Hej!

Använd dock inte ordet vid besök i Finland eftersom inrättningen där heter skyddsväg. Övergångsställe på Finlandssvenska är liktydigt med gränskontroll.

Hälsar

Ingemar

Jonas M. Bobjörk

Ang färg på skyltar så har man i norge rött NEONGULT och svart på skyltar vid vägarbeten. Svåra att missa.