Fråga om gula mittlinjer och gula övergångsställen

Startat av Niklas Bygdestam, 19 december 2007, 09:56:32 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

I ett annat inlägg finns det en bild från Stockholm under 1960-talet. Bilden finns länkad här:
http://www.phbuss.se/upl/Skalman/Sthlm60.jpg

På denna bild ser man tydligt att det är vänstertrafik så den är i alla fall tagen före 1967. Det ser heller inte ut som om de ens börjat förbereda för högertrafiken så man kan nog gissa att bilden är tagen senast 1966, förmodligen ännu lite tidigare :)

På bilden syns det tydligt att alla mittlinjer är gula. Även övergångsställena har gula streck istället för vita. När övergick man till vitt? Var det precis i samband med högertrafikomläggningen man ändare till vitt? Eller hade man börjat ändra på detta redan några år innan? Vad var orsaken till ändringen? Ansåg man att vitt var bättre? Eller berodde det på att vitt var mer efter europeisk standard?

Hur såg svängfilerna ut där man sätter ut pilar? Var pilarna också gula eller var de vita som de är idag? Är det någon här som upplevt den tiden som minns?

Längst till höger på bilden ser man något randigt med gula ränder som sitter tätt. Tittar man noga ser man en fotgängare och en cyklist där. Vad betydde dessa ränder? Var det något spärrområde eller något? Eller var det kanske någon äldre markering för busshållplatser?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Cero

Visserligen var jag bara en liten palt på den tiden, men mitt minne är att allt som idag är vitt var gult. Ändringen till vitt gjordes i samband med högertrafikomläggningen och jag tror det hade med någon form av europeisering att göra. Den vita färgen ansågs synas bättre, men jag är osäker på om den redan 1967 var försedd med reflexfärg, vilket den gula inte var.

/Cero

Ersa

Intressant är att man i Norge än idag har gula mittlinjer.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Cero skrivet 19 december 2007, 10:46:10 AM
Visserligen var jag bara en liten palt på den tiden, men mitt minne är att allt som idag är vitt var gult. Ändringen till vitt gjordes i samband med högertrafikomläggningen och jag tror det hade med någon form av europeisering att göra. Den vita färgen ansågs synas bättre, men jag är osäker på om den redan 1967 var försedd med reflexfärg, vilket den gula inte var.

/Cero

Det är riktigt att det gjordes i samband med högertrafiken men det var tänkt som en påminnelse till trafikanterna: nu när det inte är gula streck längre så tänk höger. Givetvis gjordes dock inte ommålningar natten vi övergick till högertrafik utan påbörjades tidigare. Så informationsvärdet kan väl diskuteras.
Det finns många länder i Europa som har kvar gula linjer så jag tror inte det hade med något slags europisering att göra.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 19 december 2007, 11:05:37 AM
Intressant är att man i Norge än idag har gula mittlinjer.

Våra norska vänner får gärna rätta mig nu men jag har faktiskt för mig att Norge från början hade vita mittlinjer och sedan bytte till gula.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

David M

Vissa länder i Europa har väl fortfarande gult förutom Norge, fast jag söker förtvivlat efter exempel i minnet. Vet att Österrike hade gula linjer till tiden kring EU-inträdet 1995.

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 december 2007, 11:14:11 AM
Det är riktigt att det gjordes i samband med högertrafiken men det var tänkt som en påminnelse till trafikanterna: nu när det inte är gula streck längre så tänk höger. Givetvis gjordes dock inte ommålningar natten vi övergick till högertrafik utan påbörjades tidigare. Så informationsvärdet kan väl diskuteras.
Det finns många länder i Europa som har kvar gula linjer så jag tror inte det hade med något slags europisering att göra.

Citat från: David M skrivet 20 december 2007, 00:06:42 AM
Vissa länder i Europa har väl fortfarande gult förutom Norge, fast jag söker förtvivlat efter exempel i minnet. Vet att Österrike hade gula linjer till tiden kring EU-inträdet 1995.


Jag kan inte påminna mig om andra länder än Österrike som har haft gult. Vitt är helt klart det som dominerar i Europa. Det skulle inte förvåna mig att det ändrades till vitt i Sverige av två orsaker, dels för att påminna trafikanterna om att det är nya tider med högertrafik, och dels för att det skulle bli enhetligare med övriga Europa eftersom majoriteten säkert hade vitt redan då. Det kan också ha funnits en tredje orsak som redan nämnts och det är att vitt skulle synas bättre. Det kan alltså vara alla dessa tre orsaker tillsammans
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bengt Jönsson

Gula mittlinjer kan fortfarande skymtas på den del av gamla Riksväg 6 och sedemera E3 som går genom Lyrestad vid Göta Kanal och en bit norröver.  Dagens 13-metersväg med mitträcke är ett bygge från mitten av 60-talet  och mitträcken från förra året.

/Bengt

S Svensson

Om jag inte minns fel så finns gula linjer i Finland.I varje fll när jag var i norra Finland 1997. Ock ja, det som gjorde att man införde vita linjer var att det gällde i högertrafik.Gul skulle representera vänstertrafik.Men det som gjorde att man inte senare gick tillbaks till gula mittlinjer var pengar. Det är dyrt att ha två färgmedel att laborera med.  I Finland finns också hållplatstoppar som har betydelse som vägmärke.

IngemarJ

Hej!

Har för mig att det längre tillbaks var två smala streck tvärsöver gatan mellan vilka man skulle gå när man gick över och inte som moderna övergångslinjer längs med gatan.

Hälsar

Ingemar

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 22 december 2007, 23:48:41 PM
Om jag inte minns fel så finns gula linjer i Finland.I varje fll när jag var i norra Finland 1997. Ock ja, det som gjorde att man införde vita linjer var att det gällde i högertrafik.Gul skulle representera vänstertrafik.Men det som gjorde att man inte senare gick tillbaks till gula mittlinjer var pengar. Det är dyrt att ha två färgmedel att laborera med.  I Finland finns också hållplatstoppar som har betydelse som vägmärke.

Var det verkligen på tal att införa gula linjer igen? Jag har bestämt för mig att det meddelades 1967 att Sverige skulle övergå till vita linjer.
En annan sak som något förbryllar i sammanhanget är våra vackra vägmärken i gult, rött och svart. De flesta andra länder har vitt, rött och svart. Varför har Sverige inte anpassat sig till det? Inte för att jag skulle vilja att de gjort det men frågan kan ju alltid ställas.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan Lindberg

Citat från: IngemarJ skrivet 23 december 2007, 00:13:49 AM
Hej!

Har för mig att det längre tillbaks var två smala streck tvärsöver gatan mellan vilka man skulle gå när man gick över och inte som moderna övergångslinjer längs med gatan.

Hälsar

Ingemar

Om man ser på dom gamla skyltarna för övergångsställe så går figuren mellan streckade linjer istället för som dagens breda linjer på tvären.

Staffan Sävenfjord

Citat från: IngemarJ skrivet 23 december 2007, 00:13:49 AM
Hej!

Har för mig att det längre tillbaks var två smala streck tvärsöver gatan mellan vilka man skulle gå när man gick över och inte som moderna övergångslinjer längs med gatan.

Hälsar

Ingemar

Visst var det så. Man kan fortfarande höra äldre personer säga "Jag gick mellan de gula strecken".
Men när ändrades detta till de nuvarande plattorna? Skulle gissa någon gång i början av 1960-talet.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Jag vill minnas att övergångsställena såg likadana ut när jag tog körkort  som idag. Däremot finns variant med vita streck i dag.Frågan är hur man skall tolka dem. För när en gata korsar en komb gång-och cykelbana är det korta streck och de flesta uttyder detta till att gångare och cyklister har företräde.

I det ursprungliga beslutet  om färg så var de vita mittlinerna provisoriska men när det sedan gällde så behölls den vita färgen. Troligen syns gult bättre än vitt och i dag skulle gult kunna vara bättre genom att andra färgkvaliteer tagits fram.Vita kantlinjer kom ca 1958-59 för kanterna. Märk att gul färg hade juridiskt större  betydelse. Anses som förbudsfärg medan den vita mera var information.

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 december 2007, 11:30:42 AM
Visst var det så. Man kan fortfarande höra äldre personer säga "Jag gick mellan de gula strecken".
Men när ändrades detta till de nuvarande plattorna? Skulle gissa någon gång i början av 1960-talet.



Det förklarar varför gamla skyltar för övergångsställe har så konstiga linjer som gubben går på. Har alltid undrat detta

Det har alltså funnits tre sorters markeringar för övergångsställe i Sverige? Först de här strecken som man gick mellan och som var gula? sedan samma som idag fast i gult? och till sist de vita man har idag. Kan detta stämma? Men då måste de här skyltarna med konstiga linjer ha funnits i flera år efter att man avskaffade dessa på övergångsställena? Var de här gamla linjerna som man gick mellan unika för Sverige eller såg det ut så här i hela Europa förr i tiden?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.