Scania Metropol i Nigeria

Startat av Gunnar Berglund, 18 oktober 2019, 11:10:35 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar Berglund

Fick idag ett tips om en "ny" filmsnutt från Lagos i Nigeria på YouTube. Mycket intressant och fina bilder på Metropolerna där sommaren 1971. Handlar just om att bussarna rasade ihop och skapade kaos:

https://youtu.be/CKhSjQIsAIU

(Breaking Down Swedish Buses Causing Chaos in Lagos Public Transport | July 1971)



Mer om SS- och SL-bussar under 1900-talet: bussgaraget.se

zjbus

Citat från: Gunnar Berglund skrivet 18 oktober 2019, 11:10:35 AM
Fick idag ett tips om en "ny" filmsnutt från Lagos i Nigeria på YouTube. Mycket intressant och fina bilder på Metropolerna där sommaren 1971. Handlar just om att bussarna rasade ihop och skapade kaos:

https://youtu.be/CKhSjQIsAIU

(Breaking Down Swedish Buses Causing Chaos in Lagos Public Transport | July 1971)
Scania-Vabis Metropol i Nigeria fyra år efter exporten dit visar väl resultatet av brist på skötsel och underhåll där, inte någon bristande kvalitet på bussen. Finns ju fortfarande efter 66 år några bevarade exemplar här i Sverige i ett ypperligt skick.

Gunnar Berglund

Citat från: zjbus skrivet 18 oktober 2019, 13:41:20 PM
Scania-Vabis Metropol i Nigeria fyra år efter exporten dit visar väl resultatet av brist på skötsel och underhåll där, inte någon bristande kvalitet på bussen. Finns ju fortfarande efter 66 år några bevarade exemplar här i Sverige i ett ypperligt skick.

Nja, finns lite mer om ämnet i denna tråd. De kom dit under hösten 1970, efter en mycket begränsad "renovering" och sannolikt i ganska dåligt skick redan. Går nog inte alls att jämföra med de bussar som exporterades till Pakistan där man såg till att det fanns reservdelar och att kunskap (om än begränsad) byggdes upp lokalt.

Mer om SS- och SL-bussar under 1900-talet: bussgaraget.se

zjbus

Citat från: Gunnar Berglund skrivet 18 oktober 2019, 16:57:35 PM
Nja, finns lite mer om ämnet i denna tråd. De kom dit under hösten 1970, efter en mycket begränsad "renovering" och sannolikt i ganska dåligt skick redan. Går nog inte alls att jämföra med de bussar som exporterades till Pakistan där man såg till att det fanns reservdelar och att kunskap (om än begränsad) byggdes upp lokalt.
Tack för din kompletterande information, så bussarna blev kvar i Stockholm tre år efter högertrafiken och genomgick en begränsad "renovering".

Mr H

Citat från: zjbus skrivet 18 oktober 2019, 18:52:46 PM
Tack för din kompletterande information, så bussarna blev kvar i Stockholm tre år efter högertrafiken och genomgick en begränsad "renovering".

Metropolerna stod efter avställningen uppställda på Järvafältet på den plats där Rissnedepån ligger nu. De köptes av en firma som hette GAMMA och såldes vidare till en fabrikör i Silverdalen som lät bärga bussarna en i taget (måste ha kostat pengar!) från Järvafältet till sitt åkeri i Silverdalen. Bussarna var sålda som skrot men han lyckades sälja de ändå till Lagos Nigeria. Var en skandal på sin tid i och med att de såldes som skrot från början. Enligt nigerianerna ansåg de sig redan innan bussarna levererades lurade i och med att det sagts att bussarna var från början av 60-talet (Metropolernas revisionsdatum) men i själva verket var från 1953.

Fabrikören fixade upp bussarna och rollade de i den färg som syns på filmen. Bussarna besiktigades i Oskarshamn. Bilprovningen där använde faktiskt Metropolerna i en reklam för hur mycket de uppskattade så välskötta fordon så som sagt var det var nog snarare skötseln i Nigeria som fallerade. 98 stycken Metropoler tog vägen till Lagos och de lastades på båt i Oskarshamn.

Mr H

zjbus

Citat från: Mr H skrivet 20 oktober 2019, 13:45:10 PM
Metropolerna stod efter avställningen uppställda på Järvafältet på den plats där Rissnedepån ligger nu. De köptes av en firma som hette GAMMA och såldes vidare till en fabrikör i Silverdalen som lät bärga bussarna en i taget (måste ha kostat pengar!) från Järvafältet till sitt åkeri i Silverdalen. Bussarna var sålda som skrot men han lyckades sälja de ändå till Lagos Nigeria. Var en skandal på sin tid i och med att de såldes som skrot från början. Enligt nigerianerna ansåg de sig redan innan bussarna levererades lurade i och med att det sagts att bussarna var från början av 60-talet (Metropolernas revisionsdatum) men i själva verket var från 1953.

Fabrikören fixade upp bussarna och rollade de i den färg som syns på filmen. Bussarna besiktigades i Oskarshamn. Bilprovningen där använde faktiskt Metropolerna i en reklam för hur mycket de uppskattade så välskötta fordon så som sagt var det var nog snarare skötseln i Nigeria som fallerade. 98 stycken Metropoler tog vägen till Lagos och de lastades på båt i Oskarshamn.

Mr H
Stort tack för din information, det var ju riktigt tråkigt att bussarna såldes till Silverdalen och sedan vidare till Nigeria, hade ju varit mycket trevligt om dessa Metropoler hade blivit kvar här och fått behövlig renovering. Verkar ju slarvigt att blanda ihop revisions och tillverkningsår. Det var väl ingen som hemlighöll att Metropolerna tillverkades 1953, syns ju i all dokumentation.
Visst fallerade skötsel och underhåll i Nigeria som jag skrev i ett tidigare inlägg: Scania-Vabis Metropol i Nigeria fyra år efter exporten dit visar väl resultatet av brist på skötsel och underhåll där.
Det var en stor kulturskatt som gick förlorad när bussarna lämnade landet.
Mvh zjbus

Railmaster

Ja det hade ju varit kul med med ytterligare 98 Metroploler i Sverige! Nu får vi nöja oss med de tre som finns kvar! Eller fyra om man räknar med den som står utanför Östersund...

zjbus

Citat från: Railmaster skrivet 20 oktober 2019, 18:49:28 PM
Ja det hade ju varit kul med med ytterligare 98 Metroploler i Sverige! Nu får vi nöja oss med de tre som finns kvar! Eller fyra om man räknar med den som står utanför Östersund...
Absolut, vilken Metropol står utanför Östersund?

Mr H

Citat från: Railmaster skrivet 20 oktober 2019, 18:49:28 PM
Ja det hade ju varit kul med med ytterligare 98 Metroploler i Sverige! Nu får vi nöja oss med de tre som finns kvar! Eller fyra om man räknar med den som står utanför Östersund...

Är det den som användes i någon slags skandalartad charterkörning från Stockholm till Östersund en vinter? Vagn 5188 har jag för mig det var. I vilket skick kan den vara? Finns det bilder?

//Mr H

Lars-Håkan_E

Citat från: Mr H skrivet 20 oktober 2019, 20:13:08 PM
Är det den som användes i någon slags skandalartad charterkörning från Stockholm till Östersund en vinter? Vagn 5188 har jag för mig det var. I vilket skick kan den vara? Finns det bilder?

//Mr H

I januari 1970 om jag minns rätt.

Trots ett antal år boende i trakten av Östersund har jag aldrig sett den, tyvärr.

Svempa

Skulle den finnas kvar där ! I så fall vore det en nyhet nästan i klass med den vita fd ambulansbussen som hittades i en lada i Värmland i vintras. ( av den typen som användes i operation " Vita bussarna" i Tyskland 1945.) Jag hart för mig att den Metropolen  hämtades redan samma vår och skrotades. Men det är inget jag kan gå i god för.

Mr H

Citat från: Svempa skrivet 21 oktober 2019, 07:15:19 AM
Skulle den finnas kvar där ! I så fall vore det en nyhet nästan i klass med den vita fd ambulansbussen som hittades i en lada i Värmland i vintras. ( av den typen som användes i operation " Vita bussarna" i Tyskland 1945.) Jag hart för mig att den Metropolen  hämtades redan samma vår och skrotades. Men det är inget jag kan gå i god för.

Ja men man ska aldrig säga aldrig!
Har läst den intressanta historien om hur den hamnade i Östersund. En turistbuss hade tydligen havererat i Stockholm och man köpte snabbt loss en Metropol, vad jag har hört. Metropolen råkade ut för en massa fel tydligen på vägen till Östersund framförallt elfel. Men den som påstod det här kanske kan lägga ut texten lite ytterligare gärna med fotos!

5188 var en Brännkyrka-/Nybodahallsmetropol. Långmilare. Man tog väl den från Metropolhavet som stod enklast till när man valde ut den.

//Mr H

Mr H

#12
Citat från: Mr H skrivet 21 oktober 2019, 09:43:49 AM
Ja men man ska aldrig säga aldrig!
Har läst den intressanta historien om hur den hamnade i Östersund. En turistbuss hade tydligen havererat i Stockholm och man köpte snabbt loss en Metropol, vad jag har hört. Metropolen råkade ut för en massa fel tydligen på vägen till Östersund framförallt elfel. Men den som påstod det här att den skulle finnas kvar kanske kan lägga ut texten lite ytterligare gärna med fotos!

5188 var en Brännkyrka-/Nybodahallsmetropol. Långmilare. Man tog väl den från Metropolhavet som stod enklast till när man valde ut den.
Kollade i mina anteckningar. Fabrikören i Silverdalen köpte 134 stycken varav 36 stycken skulle demonteras som reservdelar till Nigeria. Fabrikören uppgav dock i en tidningsartikel att han sålt några vidare i befintligt skick. En av de måste vara 5182 som byggdes om till högertrafik med högerdörrar bak. Den hamnade ju senare hos Spårvägsmuseet som donatorbuss när deras nuvarande Metropol renoverades. Då hade den även tillbringat en tid i Tibro för att driva något slags transportband. Finns vagn 5182 kvar?

På SvOfs vägnar skrev jag en gång till fabrikören i Silverdalen men fick inget svar. Inte så konstigt kanske med tanke på att hela affären var skum. Jag  gav mig sjutton på att det borde åtminstone finnas delar kvar av slaktade 30-talet Metropoler i Silverdalsområdet, och det kan jag fortfarande tro. En generator här och en motor där. Bland de bussar som demonterades i Silverdalen var förresten den blåa Jönköpings-/Södertäljemetropolen. Så där tog resan slut för den bussen.

//Mr H

Inlägget har redigerats av moderator för att bli lättare att läsa. Ingen text har ändrats.

Harald Nordius

#13
Citat från: Mr H skrivet 21 oktober 2019, 09:54:49 AMBland de bussar som demonterades i Silverdalen var förresten den blåa Jönköpings-/Södertäljemetropolen. Så där tog resan slut för den bussen.

//Mr H
Byggdes den om till högertrafik och lackerades om!? Det står i busshistoriska databasen att den hade dörrställning 2-2-0 i högerutförande och att den är registrerad i Södertälje 1967-09-28. Finns det bilder av den i Södertäljekostym. De skulle vara intressanta att se i så fall.

Tillägg: Jag hittade en bild av den på skroten. Den är fortfarande i vänsterutförande men mycket riktigt omlackerad i SOAB färg. Då är frågan i stället vad SOAB skulle ha en vänstertrafiksbuss till från hösten 1967 till årsskiftet 1969-70.

Staffan Sävenfjord

Länk till bild på Huskvarnabussen när den går på abonnemangskörning till Stockholm.


http://media.sparvagsmuseet.se/bildmapp/2108/stor/2108-1448.jpg
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)