värdens farligaste vägar?

Startat av Magnus_J, 18 december 2007, 22:49:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AJ Anders Johansson


IngemarJ

Hej!

De där bergssidovägsbilderna får mig att tänka på Janne Långben körande bil och husvagn på julafton, filmmakaren har väl för övrigt varit i Stockholm och lärt sig signalera eftersom Musse Pigg slår klart med två slag.

Hälsar

Ingemar

Stefan K

Har försökt lite upp den där livsfarliga vägen i Sydamerika på Google Earth.
Kan någon berätta var det finns någonstans?

Lulebjörnen

I närheten av La Paz i Bolivia.



IngemarJ

Hej!

En annan vägsträcka som alltid brukar framhållas när farliga vägar diskuteras är ju Karakorum Highway.

Hälsar

Ingemar

michael k

den där bilden som blue länkar ser ju inte så farlig ut
men den är brutal ;D
folk sitter knäpptysta i bussen när man kör upp där och när man kommer till toppen aploderar dom
undras om det är över min fantastiska körning eller att de är glada att de lever?

tips till de som ska köra där tita efter husbilar
stanna och lägg i ettan eller om ni har 12växlad avs 2:an
och kör på samma växel hela tiden(vovo ishift klarar backen)
och om ni möter nåra puckon i buss som kör nerför brukar de vara anstälda på tilde

dendär vägen i bolivia måste väl kräva mer en ett dödsoffer om dagen?
förr dog det ju en om dagen i halmstadstrakten när det var semestertider

Blue

Citat från: michael k skrivet 22 januari 2008, 15:10:02 PM
den där bilden som blue länkar ser ju inte så farlig ut
men den är brutal ;D
folk sitter knäpptysta i bussen när man kör upp där och när man kommer till toppen aploderar dom
undras om det är över min fantastiska körning eller att de är glada att de lever?

tips till de som ska köra där tita efter husbilar
stanna och lägg i ettan eller om ni har 12växlad avs 2:an
och kör på samma växel hela tiden(vovo ishift klarar backen)
och om ni möter nåra puckon i buss som kör nerför brukar de vara anstälda på tilde

den där vägen i bolivia måste väl kräva mer en ett dödsoffer om dagen?
förr dog det ju en om dagen i halmstadstrakten när det var semestertider

Regnar det så vill gärna bussen spinna loss innerhjulet i kurvorna i Stalheimskleiva speciellt om man åker boggiebuss.
Jag brukar undvika kleivan i regnväder, det kan ju vara någon annan som får problem så att du blir hängande bakom.
Fastnade bakom en mercedes 0303 som hade brännt kopplingen i backen, man ska inte hålla bussen på kopplingen vid möten. Som tur var så hade vi precis rundat sista svängen och hade bara backen upp till monumentet kvar (efter krönet som syns på Staffans bild) så det blev till att plocka ut dragstången och trycka honom upp till bussparkeringen!
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Buss-Anders

Jag gillar inte  höga branta höjder och speciellt inte sådana där man inte känner sig säker.

Får nästan lite svindelkänska bara av att titta på bilderna från Anderna.
Inte skulle jag åka där för en miljon..... :-X

Mvh
Buss-Anders