Från vit till gul skyltning - Arriva 6947, 8:e och 28:e september 2019

Startat av Mikael T Nilsson, 29 september 2019, 15:04:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Som tidigare nämnts här på Bussnack har Råstas röda MAN-ledvagnar under september fått färgen ändrad för exteriör linje- och destinationsskyltning.

Här kommer bilder på Arriva 6947 i olika skyltningsfärgsättningar under september.
Den 8:e september i vitt...



...och den 28 september i gult. Det var ett rent sammanträffande att bussen fotograferades vid samma ställe och på samma linje.  :)

Arriva Mälaröarna har inte ändrat "skyltningsfärg" på sina MAN-ledbussar. De som hade gul respektive vit skyltning vid nyleverans har kvar sina färger.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mr.Omsi

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 29 september 2019, 15:04:25 PM
Arriva Mälaröarna har inte ändrat "skyltningsfärg" på sina MAN-ledbussar. De som hade gul respektive vit skyltning vid nyleverans har kvar sina färger.

Några blåbussar har faktiskt gått från gult till vitt  ;)

Mikael T Nilsson

Citat från: Mr.Omsi skrivet 29 september 2019, 15:26:28 PM
Några blåbussar har faktiskt gått från gult till vitt  ;)

Tack för uppgiften! Har du koll på vilka inv.nr. det handlar om?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mr.Omsi

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 29 september 2019, 15:31:01 PM
Tack för uppgiften! Har du koll på vilka inv.nr. det handlar om?

Fick nyss höra att det ska vara 6950-54, alltså alla som från början levererades med gul skylt, har personligen sett 53 och 54 med vitt

Nico

Frågan är väl om skyltarna är bytta eller om det är multifunktionell skylt så man kan programmera olika färger?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

david96

Det visste jag för några dagar sen. De destinationsskyltningen, de har ändrats.
Vad >:( är det som hände det här? ??? ??? ??? ??? ???

Erling.L

Citat från: david96 skrivet 29 september 2019, 19:27:35 PM
Det visste jag för några dagar sen. De destinationsskyltningen, de har ändrats.
Vad >:( är det som hände det här? ??? ??? ??? ??? ???

Troligen uppdtering i mjukvaran   

Samma fenomen fanns när Nettbuss fick nya fordon till röd
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus


Erling.L

Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

buskörare

Citat från: DL skrivet 29 september 2019, 21:37:34 PM
Vitt är ju så mycket snyggare och skarpare.

Jag tycker tvärtom, det gula syns mycket bättre för mina ögon. Framförallt på långt håll.

zjbus

Verkar som att Arriva går åt rätt håll med 6947, säkerheten är ju långt viktigare än vad som kan upplevas som snyggt & skarpt.

Mikael T Nilsson

Tack för era svar och uppgifter! Då handlar det förmodligen endast om mjukvaran.
Jag antar att det handlar om ett medvetet val av Arriva att utvärdera de olika alternativen på både röda och blå bussar och att resultatet blev att man valde vitt för de blå bussarna. Undrar om man även planerar att övergå till vitt för Arrivas övriga stomlinjeblå MAN-bussar i de andra trafikområdena, d v s  Råsta och Norrort.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussmicke

Samma sak har skett i Odensbacken med Svealandstrafiken 5000-5024, från vit till orange skyltfärg


//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.