Lilla Varholmen 1979

Startat av Gunnar D, 29 september 2019, 09:38:12 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

Citat från: Anders Eriksson skrivet 19 oktober 2019, 13:55:44 PM
Någon som vet om Linjebuss hann och sätta in de bussar som spårvägen senare övertog, nr 321-328? Hade väl nr 40-47 hos Linjebuss? Finns det i så fall även bilder från den trafiken?
Vad jag vet gick dessa ,321-328, i trafik för Linjebuss. Eftersom LB använde sig av dotterbolag vet jag inte hur dessa var registrerade.
Det fanns även en depå som LB använde på Hisingen. Göteborgs stad tog alltså över Göteborgs Trafik AB. Vill minnas att  även viss färjedrift togs över av staden. Trafiken Heden-Partille med förgreningar sköttes av Partille Trafik AB. LB avvecklade sedan sina dotterbolag och drev trafiken av moderbolaget.
LB köpte för övrigt en del privata bolag som startats på 20-och 30- talet.

zjbus

Citat från: S Svensson skrivet 20 oktober 2019, 00:22:00 AM
Vad jag vet gick dessa ,321-328, i trafik för Linjebuss. Eftersom LB använde sig av dotterbolag vet jag inte hur dessa var registrerade.
Det fanns även en depå som LB använde på Hisingen. Göteborgs stad tog alltså över Göteborgs Trafik AB. Vill minnas att  även viss färjedrift togs över av staden. Trafiken Heden-Partille med förgreningar sköttes av Partille Trafik AB. LB avvecklade sedan sina dotterbolag och drev trafiken av moderbolaget.
LB köpte för övrigt en del privata bolag som startats på 20-och 30- talet.
Tack för denna kompletterande information.

Gunnar D

Citat från: Bengt H skrivet 19 oktober 2019, 18:48:21 PM
Jag har inte tillgång till Ringlinjen 1/99 men min bild är från Eketrägatan. Som jag minns den står bussen i en av de yttre hållplatslägena med fronten mot kameran och en röd-gul förbudsskylt tydligt vid bussen. Kanske lånade jag ut bilden och lade sedan inte tillbaka den på sin plats och är därför inte skannad med de andra Göteborgsbilderna.

Det stämmer med bilden i tidningen fast där är den i s/v förstås.

/Gunnar

S Svensson

Gunnar ! Jag kanske är lite osäker men  Göteborgs stadsbibliotek hade ända in på 1980-talet tre bokbussar. Den ena var av gammal modell medan två var av samma typ som den Bengt visar från Vesterstrands. Bokbussarna hade även någon form av Id nr.
De två som är lite yngre är alltså Säffle från 1958-62 (ca).
Kanske någon har foto på dessa.

Gunnar D

Citat från: S Svensson skrivet 20 oktober 2019, 16:50:37 PM
Gunnar ! Jag kanske är lite osäker men  Göteborgs stadsbibliotek hade ända in på 1980-talet tre bokbussar. Den ena var av gammal modell medan två var av samma typ som den Bengt visar från Vesterstrands. Bokbussarna hade även någon form av Id nr.
De två som är lite yngre är alltså Säffle från 1958-62 (ca).
Kanske någon har foto på dessa.

Du har rätt! Enligt "Ringlinien" 1/99 såldes B45 333-334 (första reg 1961) till Gbg stadsbibliotek 1970 för att bli bokbussar. B45 332 (första reg 1960) gick samtidigt till Örebro för bokbuss.
Jag borde ha sett de i Gbg men har inget minne av det.

Mvh Gunnar

Bfg

Kan upplysa om att LB Hisings depå låg bredvid Toys r us på Backaplan.
Ett stenkast ifrån GS Kville depå.
Ångrar att jag inte fotograferade LB depån.

Gunnar D

Citat från: Bfg skrivet 22 oktober 2019, 22:54:06 PM
Kan upplysa om att LB Hisings depå låg bredvid Toys r us på Backaplan.
Ett stenkast ifrån GS Kville depå.
Ångrar att jag inte fotograferade LB depån.

Ok, då vet jag precis. När avvecklades LB depån och när togs GS Kvilledepå i bruk?

/Gunnar

Bfg

Tror att Kville garaget stod klart 1972.
Vet inte om LB depån ingick i GS övertagande av Hisingstrafiken.
Men vad skulle LB med depån till när dom inte har någon trafik kvar?
Göteborgsstad har dock haft verksamhet i depån tills den revs på 2000 talet.