Författare Ämne: Swebus 1814...  (läst 822 gånger)

Utloggad Fredde

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 5240
Swebus 1814...
« skrivet: 28 september 2019, 22:03:08 PM »
...vid Boda brygga, Värmdö, 2008.
Detta var på den tiden det fanns riktiga bussar :)


Utloggad Sundås

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2599
    • www.sundas.se
SV: Swebus 1814...
« Svar #1 skrivet: 30 september 2019, 08:18:28 AM »
...vid Boda brygga, Värmdö, 2008.
Detta var på den tiden det fanns riktiga bussar :)



Är dagens bussar virtuella?  ;)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Utloggad zjbus

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1194
SV: Swebus 1814...
« Svar #2 skrivet: 30 september 2019, 11:02:26 AM »
Är dagens bussar virtuella?  ;)
Framförallt så är det ju inte samma kvalitet och livslängd längre.

Utloggad Mikael T Nilsson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 5703
SV: Swebus 1814...
« Svar #3 skrivet: 30 september 2019, 11:15:58 AM »
Mycket trevligt! Tack för denna bild!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Utloggad Karsten

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2919
SV: Swebus 1814...
« Svar #4 skrivet: 30 september 2019, 12:49:51 PM »
Framförallt så är det ju inte samma kvalitet och livslängd längre.

Jo visst, det var trevliga bussar det där. Men den höll ändå inte längre än 13 år. Leverans 1997 och skrot 2010 enligt Svensk busshistoria.

De B9S som rullar idag är 14 år gamla och lär rulla ett par år till.

Utloggad zjbus

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1194
SV: Swebus 1814...
« Svar #5 skrivet: 30 september 2019, 14:02:44 PM »
Jo visst, det var trevliga bussar det där. Men den höll ändå inte längre än 13 år. Leverans 1997 och skrot 2010 enligt Svensk busshistoria.

De B9S som rullar idag är 14 år gamla och lär rulla ett par år till.
Nu menade jag inte specifikt just denna buss som jag inte har en aning om vad som hände med utan bussar generellt som tillverkades tidigare.

För övrigt så finns det en hel del kvar utav årsmodell 1987, alltså 10 år äldre än nämnda Swebus 1814 i utomordentligt fint skick, t.ex. Sof:s SJ Buss 2845.
Tror du att de B9S som du skriver om fortfarande rullar om 18 år? Jag skulle inte tro det.
« Senast ändrad: 30 september 2019, 15:46:04 PM av zjbus »

Utloggad Karsten

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2919
SV: Swebus 1814...
« Svar #6 skrivet: 30 september 2019, 15:40:26 PM »
Nu menade jag inte specifikt just denna buss som jag inte har en aning om vad som hände med utan bussar generellt som tillverkades tidigare.

Jo, jag förstod det. Men det jag ville säga var att det länge har varit en stående sanning att bussarna var bättre och höll längre förr i tiden. Jag vill försöka hävda att det är en sanning mycket grundad på känslor och inte alltid överensstämmande med verkligheten. :-)

Utloggad zjbus

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1194
SV: Swebus 1814...
« Svar #7 skrivet: 30 september 2019, 15:51:09 PM »
Jo, jag förstod det. Men det jag ville säga var att det länge har varit en stående sanning att bussarna var bättre och höll längre förr i tiden. Jag vill försöka hävda att det är en sanning mycket grundad på känslor och inte alltid överensstämmande med verkligheten. :-)
Det är din uppfattning och jag delar den inte.

Utloggad DL

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 67
SV: Swebus 1814...
« Svar #8 skrivet: 30 september 2019, 15:58:08 PM »
Jo, jag förstod det. Men det jag ville säga var att det länge har varit en stående sanning att bussarna var bättre och höll längre förr i tiden. Jag vill försöka hävda att det är en sanning mycket grundad på känslor och inte alltid överensstämmande med verkligheten. :-)

Det är min övertygelse också. Jag minns myckel väl hus bussarna såg ut hos SL under 80-90-00-talet och att vissa bussar ö.h.t. höll ihop var ett under.

Däremot är det mer elektronik i dagens bussar som kan ställa till med problem. Men det är mindre rost och mjölkiga rutor.

Och Säffles bussar från ca 1992 (H23) och framåt var i min mening inte alls bra. Satt man innan leden på dessa vagnar så kunde man både se och känna hur hela karossen rörde sig flera centimeter i sidled. Däremot de som levererades under 80-talet
de kändes mycket mer välbyggda (innan Säffle 2000 karossen).

Utloggad DL

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 67
SV: Swebus 1814...
« Svar #9 skrivet: 30 september 2019, 16:21:32 PM »
För övrigt så finns det en hel del kvar utav årsmodell 1987, alltså 10 år äldre än nämnda Swebus 1814 i utomordentligt fint skick, t.ex. Sof:s SJ Buss 2845.
Tror du att de B9S som du skriver om fortfarande rullar om 18 år? Jag skulle inte tro det.

Du jämför äpplen och päron. Om en B9S vårdades som en museibuss så är det inga som helst problem. Jag skulle vilja se hur 2845 skulle sett ut om den hade varit i daglig trafik sedan 1987 och använts som en vanlig SL-buss-

Utloggad zjbus

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1194
SV: Swebus 1814...
« Svar #10 skrivet: 30 september 2019, 16:46:04 PM »
Du jämför äpplen och päron. Om en B9S vårdades som en museibuss så är det inga som helst problem. Jag skulle vilja se hur 2845 skulle sett ut om den hade varit i daglig trafik sedan 1987 och använts som en vanlig SL-buss-
Gör jag? Det är först under dom senaste åren som 2845 har vårdats som en museibuss, fram till 2009 så rullade den i linjetrafik hos Swebus på Gotland och såg ut som en SJ Buss som använts som en vanlig SJ Buss, kanske lite mer sliten efter alla år på Gotland vid havet med sitt klimat.

Utloggad DL

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 67
SV: Swebus 1814...
« Svar #11 skrivet: 30 september 2019, 16:50:35 PM »
Gör jag? Det är först under dom senaste åren som 2845 har vårdats som en museibuss, fram till 2009 så rullade den i linjetrafik hos Swebus på Gotland och såg ut som en SJ Buss som använts som en vanlig SJ Buss, kanske lite mer sliten efter alla år på Gotland vid havet med sitt klimat.

Okej. Jag lämnar denna tråd eftersom jag inte kommer någonstans.
« Senast ändrad: 30 september 2019, 17:03:41 PM av DL »

Utloggad homer

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2757
SV: Swebus 1814...
« Svar #12 skrivet: 30 september 2019, 17:42:03 PM »
Jo visst, det var trevliga bussar det där. Men den höll ändå inte längre än 13 år. Leverans 1997 och skrot 2010 enligt Svensk busshistoria.

De B9S som rullar idag är 14 år gamla och lär rulla ett par år till.

Fast den här (och alla andra i samma serie) hade nog kunnat rulla några år till om de inte hade blivit krav på Lågentre

Utloggad Fredrik Gelin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3254
SV: Swebus 1814...
« Svar #13 skrivet: 01 oktober 2019, 07:16:57 AM »
Jag delar uppfattningen att Säffle med sina tidiga system 2000-karosser lämnade en del att önska, men de blev bättre med åren och var framåt sekelskiftet rätt hyfsat hopskruvade.
Att karosserna rör sig och läcker från taket här och var berodde väl på hur karosserna byggdes.
Man började ju från System 2000 bygga med aluminumplankor på en stomme istället för större paneler som använts tidigare.
Läckagen kom oftast från skarvar eftersom dessa till viss del limmades ihop.
När karosserna rörde sig orkade inte limmet hålla tätt i skarvarna.
Klimatsystemet i dessa bussar var dock ingen höjdare vad jag minns från tiden jag körde i Täby.
Just klimatsystemet och företrädesvis värmen blev bara sämre för varje ny bussgeneration som lämnade Säffle från sent 80-tal och framåt.
H22, H24 och 25 var så gott som alltid varma när jag kom till bussen medan H27:orna var lite mer tveksamma och från H29:orna fick man vara glad om det fanns någon värme alls.
Däremot var det sällan problem att få upp värmen i bussarna sommartid...
Detta gäller i viss mån fortfarande, så allt var inte sämre förr även om jag håller med om att det är mycket som blivit bättre med åren också. Däremot gissar jag att det kommer att bli svårare att bevara dagens bussar musealt i körbart skick pga all elektronik som måste fungera. Man måste även ha tillgång till dyra program och utrustning för felsökning vilket kan vara negativt för ideella föreningar om man inte får dessa till skänks.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk